Önceki bölümde 아서/어서 ekinin birinci anlamını öğrendik.Bu bölümde diğer anlamını öğreneceğiz. Türkçe'de "için" "bu yüzden" anlamlarına gelir. Bu anlamda kullanıldığında fiillere, sıfatlara isimlere eklenebilir.
Kural aynı.
⚠Fiil kökünün son ünlü harfinin ㅏ [a] veya ㅗ [o] olması durumunda, 아서 kullanılır.
●오다: Gelmek
오 + 아서 = 와서 ☞ Geldiğim için
⚠Son ünlü ㅏ[a] veya ㅗ [o] DEĞİL ise, 어서 kullanılır.
●읽다: Okumak
읽 + 어서 =읽어서☞ Okuduğum için
⚠Eğer fiil 하다 ile bitiyorsa, 하다 해서 olur.
●청소하다: Süpürmek
청소해서☞ Süpürdüğüm için
ÖRNEKLER
⚟비가 와서 못 가요 ➡Yağmur yağdığı için gidemem/Yağmur yağıyor bu yüzden gidemem.
●비가 오다 : yağmur yağması
●가다: Gitmek
못: Bir eylemi, ortaya çıkan bazı nedenlerle yapmaya imkan olmayınca bunu belirtmek için fiilden önce eklenir.Sonra bununla ilgili bölüm yayınlayacağım.
Olumsuzluk eki olarak bir de 안 vardır.Fakat o bir eylemi dış nedenlerden bağımsız olarak yapmamayı ifade eder.Önceki bölümlerde bunu öğrendik.
⚟비가 와서 못 갔어요➡ Yağmur yağdığı için gidemedim.
⚟만나서 반갑습니다 ➡ Tanıştığım için memnun oldum.⚟만나서 반가워요➡ Tanıştığım için memnun oldum.
●만나다: tanışmak/buluşmak
●반갑다: Mutlu, kıvançlı, memnun olmak
⚟ 이 옷이 예뻐서 입고 싶어요 ➡ Bu elbise güzel olduğu için giymek istiyorum.
●옷(ot): Elbise
●예쁘다:Güzel 》Düzensiz bir sıfat olduğu için 예뻐서 oldu. Daha sonra düzensiz fiil ve sıfatlarla ilgili bölüm yayınlayacağım.
●입다: Giymek
⚟제가 배고파서 저는 밥을 먹고 싶어요➡Aç olduğum için yemek yemek istiyorum.
●배가 고프다: karnı acıkmak
⚟그 여자가 너무 예뻐서 저는 그녀를 만나고 싶어요➡O kadın çok güzel olduğu için onunla tanışmak istiyorum.
●여자: Kadın
●너무: Çok
●그녀: O kadın
⚟저는 심심해서 공원에 가고 싶어요 ➡Ben canım sıkıldığı için parka gitmek istiyorum.
●심심하다: Canı sıkılmak
●공원: Park
Şimdi youtube'da bu konuyla ilgili bulduğum videoyu ekliyorum.Açıklamalar ingilizce olduğu için cümlelerin Türkçe anlamlarını aşağıya yazacağım.Sizler de telaffuz için dinlerseniz iyi olur.
Bu videoda bu gramerin hem önceki bölümde öğrendiğimiz "ıp,ip", "ve" anlamı, hem de bugün öğrendiğimiz "için" anlamı ile ilgili cümleler bulunuyor.
⚯집에 가서 밥을 먹었어요 ➡ Eve gidip yemek yedim.⚯일요일에 친구를 만나서 같이 영화를 봐요 ➡ Pazar günü arkadaşımla buluşup birlikte film izleriz.
⚯옷을 너무 비싸서 안 샀어요➡ Elbise çok pahalı olduğu için satın almadım.
●비싸다: Pahalı
⚯아침을 못 먹어서 배가 고파요 ➡ Kahvaltı yiyemediğim için karnım aç.
KAYNAKLAR:
●How to study Korean, https://www.howtostudykorean.com/unit-2-lower-intermediate-korean-grammar/unit-2-lessons-34-41/lesson-37/
●Korean grammar in use beginner