'ㅡ' 불규칙
Bu bölümde düzensiz fiil ve sıfatlara ait kuralları öğrenmeye başlayacağız.
KURAL🔴
" ㅡ" ile biten bir fiil ya da sıfata 아/어 ile başlayan bir ek geldiğinde, ㅡ düşer. Ve ㅡ'dan önce gelen sesli harfe göre 아 ya da 어 ile başlayan ek eklenir. ㅡ'dan önceki sesli harf ㅏ ya da ㅗ ise, ㅏ kullanılır. Diğer durumda ise ㅓ kullanılır. ㅡ'dan başka ünlü karakter yok ise yine ㅓ kullanılır.
Örneklerle daha anlaşılır olacaktır.
Önceki bölümlerde geniş ve şimdiki zaman ekini öğrenmiştik.
Örnek: 바쁘다: Meşgul
바쁘다 + -아요 = 바빠요
Önceki bölümlerde bunun neden 바빠요 olduğu için sorular almıştım. Nedeni bu. 다'yı kelimeden attığımızda 바쁘 kaldı. Kurala göre ㅡ 'yı attık. ㅡ'dan önceki son sesli harf ㅏ olduğu için -아요 ekledik ve 바빠요 oldu.
Örnek: 예쁘다: Güzel
ㅡ'yı atarız. ㅡ'dan önceki ünlü karakter ㅖ. Bu durumda -어요 ekleriz.
예뻐요 olur.예쁘다 sıfatına -어서 ekleyerek yapalım:
예쁘다 + -어서 = 예뻐서
Şimdi de geçmiş zamanda bir örnek yapalım.
Örnek: 크다: Büyük
크다 + 었어요 = 컸어요
ㅡ'yı attık. ㅡ'dan başka ünlü karakter yok. Bu yüzden -었어요 ekledik.
Örnek:
끄다: Söndürmek, kapatmak
불 좀 꺼 주세요 = Işığı kapatınız.
끄다 + 어 =꺼
ㅡ'yı attık.
Şimdi kitabımda bu konuyla ilgili olan tabloyu ekliyorum.
(Korean grammar in use beginner, sayfa:327)
Tablodan da görüldüğü üzere bu kural sadece, ㅡ ile biten fiil ya da sıfatlara -아 ya da -어 ile başlayan bir ek gelirken geçerlidir.
Mesela 예쁘다 sıfatına -고 eki gelirken 'ㅡ' düşmez. Çünkü -고 eki -아 ya da -어 ile başlamıyor. Bu yüzden -고 eki gelirse 예쁘고 olur.