Resmi Konuşma Dili Eki (Saygı gerektiren konuşmalarda)
Önceki bölümlerde kibar ek olan -아요/어요 ekini öğrenmiştik. Bu bölümde resmi durumlarda ve saygı göstermemiz gereken bir kişi ile iletişime girerken kullanılan resmi konuşma dili ekini öğreneceğiz.
-습니다/ -ㅂ니다
Bu ek resmi konuşma dilinde şimdiki zamanda normal cümle kurarken kullanılır. Eğer fiil ya da sıfat ünlü bir karakter ile biterse , ㅂ니다 kullanılır. Eğer fiil ya da sıfat ünsüz bir karakter ile biterse 습니다 kullanılır. Daha anlaşılır olması için örnekler vereceğim.
Önceki bölümdeki cümleleri saygı ekine göre kuralım:Örnek 1: 가다 (kada): Gitmek
Bu kelimeden 다 ekini atıyoruz önce.
가 ünlü bir karakterle bittiği için -ㅂ니다 ekliyoruz. 가 +ㅂ니다= 갑니다 (kamnida)*Buradaki ㅂ m olarak okunur.
시벨 학교에 갑니다( Sibel hakgyo e kamnida): Sibel okula gidiyor
Örnek 2: 먹다(meogda) : Yemek (fiil)
먹 + 습니다 = 먹습니다(meogsımnida)
다 ekini attık. 먹 ünsüz bir karakterle bittiği için -습니다 ekledik.
시벨 밥을 먹습니다 (Sibel yemek yiyor)
Örnek 3: 공부하다( gongbuhada): Çalışmak
Şimdi soru cümlesi ekine bakalım. Resmi olmayan nazik konuşma dili ekinde, soru cümlesi eki ile normal cümle eki aynıydı.
Fakat resmi konuşma dilinde soru cümlesi eki ile normal cümle eki farklıdır.
-습니까? / -ㅂ니까?
Saygı dilinde soru cümlesi yaparken kullanılır.
Eğer fiil ya da sıfat ünlü bir karakter ile biterse, -ㅂ니까? kullanılır.
Örnek 1: 가다 (kada): Gitmek
가 + ㅂ니까? = 갑니까?
시벨 학교에 갑니까? (Sibel hakgyo e kamnigga ?)☞Sibel okula gidiyor mu?
학교: Okul
Eğer fiil ya da sıfat ünsüz bir karakter ile biterse, -습니까? kullanılır.
Örnek 2: 먹다(meogda) : Yemek (fiil)
먹 + 습니까? = 먹습니까?
시벨 밥을 먹습니까?(Sibel bap-ıl meog-sım-nigga?) ☞Sibel yemek yiyor mu?
Örnek 3: : 공부하다( gongbuhada): Çalışmak
시벨 씨 한국어를 공부합니까? (Sibel şi hanguk eo lıl gongbu ham nigga?) ☞
Sibel Korece çalışıyor mu?
Daha önce öğrendiğimiz -있어요, -없어요 gramerinin bu ekle nasıl kullanıldığına bakalım: