10.Ders Bakara Sûresi 70-76

47 14 18
                                    

10. ders :

1. Cüz , 2. Sûre, 10. Sayfa
El-Bakara Sûresi
70-76. Âyet-i Kerîm'eler.

 بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ

70

قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ
"Onlar dediler: Bizim için Rabbine dua et, onun mahiyetini bize açıklasın."

إِنَّ البَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا
"Çünkü sığırın durumu bize karışık geldi."

Yani, "ne çok yaşlı ne çok genç, rengi sapsarı olan pek çok sığır vardır. Dolayısıyla işi tam anlayamadık" dediler.

وَإِنَّآ إِن شَاء اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ
"Biz, inşaallah biz onu buluruz."

"İnşaallah, boğazlanması murat olana veya kâtilin kim olduğuna ulaşırız"

Hadiste şöyle bildirilir: "Şayet 'inşaallah' demeselerdi ebediyen kendilerine açıklanmayacaktı."

Ehl-i sünnet âlimleri, ayette geçen "inşaallah" ifadesinden şuna delil getirdiler:

- Olaylar Allahu Teâlânın iradesiyledir.

- Bazan emir, iradeden ayrılabilir. Yoksa emirden sonra şart getirilmesi bir anlam ifade etmez.

Mutezile ve Keramiye ise, iradenin sonradan meydana geldiğine bu ayetle delil getirdiler. Buna cevap olarak, talîkın taalluk itibarıyla olduğu nazara verildi.










71

قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لاَّ ذَلُولٌ تُثِيرُ الأَرْضَ وَلاَ تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لاَّ شِيَةَ فِيهَا
"Musa dedi: (Rabbim) diyor ki: O, çift sürmek ve ekin sulamak için boyunduruğa vurulmamış, kusursuz, hiç alacası olmayan bir sığırdır."

قَالُواْ الآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ
"Onlar da: "İşte şimdi gerçeği ortaya koydun" dediler."

فَذَبَحُوهَا
"Nihayet onu boğazladılar."

Ayette ihtisar vardır. Yani, özellikleri bildirilen sığırı buldular ve onu boğazladılar.

وَمَا كَادُواْ يَفْعَلُونَ
"Az kalsın yapmayacaklardı."

İşi uzatmaları ve yokuşa sürmelerinden dolayı veya kâtilin ortaya çıkmasıyla rezil olacaklarını bildiklerinden veya sığırın fiyatının pahalı oluşundan az kalsın yapamayacaklardı.

Rivayete göre, o zamanda salih bir adamın dişi bir buzağısı vardı. Onu ağaçlık bir bölgeye getirdi "Ya Rabbi, onu oğlum için büyüyünceye kadar sana emanet ediyorum" dedi. Ayette belirtilen bütün özellikler sadece bunda vardı.

Sığır boğazlamakla emrolunanlar gittiler, normalde o günün şartlarında sığır üç dinar iken, bunu ağırlığınca altın ödeyerek o salih zâtın oğlundan ve annesinden satın aldılar.














72

وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْساً فَادَّارَأْتُمْ فِيهَا
"Hani birini öldürmüştünüz de suçu birbirinize atmıştınız."

Hitabın hepsine olması, öldürme olayının onların içinde olmasındandır.

Onunla alakalı ihtilafa düşmüştünüz. Birbirine hasım olanlar, suçu birbirlerine atıyorlardı.

✔️1-Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz📚 Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin