192.Ders Tevbe Sûresi 37-40

73 10 24
                                    

192. Ders :

10. Cüz, 8. Sûre, 192. Sayfa
Tevbe Sûresi
37-40. Âyet-i Kerîm'eler.

 بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ

37

إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ
"Nesi', ancak küfürde daha da ileri gitmektir."

Nesi' haram aylardan birini başka bir aya te'hir etmektir.

Arablar İslâm öncesinde onların savaş hâli devam ederken haram ay gelse, onu helâl aylardan sayıyor onun yerine başka aylardan birini haram yapıyorlardı. Öyle ki bu ayları sabit aylar olarak görmeyip sadece adede itibar ettiler.

Bu tarz bir te'hirin küfürde ziyadelik olması, Allahın helâl kıldığını haram ve haram kıldığını helâl kabul etmekten dolayıdır. Bu da, kendi küfürlerine yeni bir küfür katmaktır.

يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُواْ
"İnkâr edenler bununla saptırılır."

يُحِلِّونَهُ عَامًا
"Onu (haram ayı) bir yıl helâl sayıyorlar."

وَيُحَرِّمُونَهُ عَامًا
"Bir yıl da haram sayıyorlar."

Denildi ki: İlk defa bunu ihdas eden, Cenade Bin Avf'tır. Hac mevsiminde devesinin üzerinde doğrulur ve "ilahlarınız Muharrem ayını size helal kıldı, siz de helâl kılınız" derdi. Sonra kabileler içinde dolaşır "ilahlarınız size Muharremi haram kıldı, siz de onu haram kılınız" derdi.

لِّيُوَاطِؤُواْ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللّهُ فَيُحِلُّواْ مَا حَرَّمَ اللّهُ
"Bunu Allah'ın haram kıldığı ayların sayısına uygun getirip böylece Allah'ın haram kıldığını helâl kılmak için yapıyorlar."

Böylece vakte riayet etmeden sadece dört ay haram olmasını esas alırlardı.

زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ
"Onların bu çirkin işleri, kendilerine güzel gösterildi."

وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
"Allah, inkârcı toplumu doğru yola iletmez."

Allah ihtidaya ulaştıran bir hidayetle, o inkarcılara hidayet etmez.



38

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَا لَكُمْ
"Ey iman edenler! Size ne oldu?"

إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ
"Size "Allah yolunda sefere çıkın" denilince, yere çakılıp kaldınız."

Sebeb-i Nüzûl

Bu, Tebük seferinde olmuştu. Tebük seferi Taif'ten dönüşte gerçekleşti. Mevsim yaz idi, gidilecek mesafe uzak ve düşman da sayıca çoktu. Bu yüzden bu sefere çıkmak Müslümanlara zor geldi.

أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الآخِرَةِ
"Yoksa ahiretten vazgeçip dünya hayatına razı mı oldunuz?"

Ahirete ve nimetlerine bedel, yoksa dünya hayatına razı mı oldunuz?

فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ
"Oysa dünya hayatının metaı, ahiret yanında ancak pek az birşeydir."




✔️1-Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz📚 Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin