12. ders :
1. Cüz , 2. Sûre, 12. Sayfa
El-Bakara Sûresi
84-88. Âyet-i Kerîm'eler.بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ
84
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ
"Hani, sizden şöyle söz almıştık:"لاَ تَسْفِكُونَ دِمَاءكُمْ
"Birbirinizin kanını dökmezsiniz."وَلاَ تُخْرِجُونَ أَنفُسَكُم مِّن دِيَارِكُمْ
"Birbirinizi yurtlarınızdan çıkarmazsınız."Burada "şöyle şöyle yapmayınız" manası beliğ bir şekilde ifade edilmektedir. Bundan murat birbirlerini öldürmemeleri ve vatandan sürüp çıkarmamalarıdır.
Bununla beraber şu manaya da dikkat çekilmiştir:
"Birbirinizin kanını akıtmayı ve birbirinizi vatanınızdan çıkarmayı mubah kılan şeyleri yapmayınız"
Ayrıca, tasavvufi yönden şöyle de anlaşılabilir:
"Sizi küçük düşürecek ve ebedi hayatınıza zarar verecek şeyleri yapmayın. Çünkü gerçek katl, işte böyle bir durumdur. Keza, asıl vatan olan cennetten sizi alıkoyacak hallerden uzak kalın. Çünkü hakiki sürgün, cennetten uzak kalmaktır."
ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنتُمْ تَشْهَدُونَ
"Sonra görerek, bunu böylece kabul etmiştiniz."85
ثُمَّ أَنتُمْ هَؤُلاء تَقْتُلُونَ أَنفُسَكُمْ
"Sonra siz o kimselersiniz ki, birbirinizi öldürüyorsunuz."وَتُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِّنكُم مِّن دِيَارِهِمْ
"Sizden olan bir grubu diyarlarından çıkarıyorsunuz."Onlar bu konularda söz vermiş, bunu ikrar etmiş ve şehadette bulunmuşlardı.
Böyle iken bunu bozmaları bu şekilde yadırganmıştır.
تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِم بِالإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ
"Onlar aleyhinde kötülük ve düşmanlık yapmada birbirinize arka çıkıyorsunuz."وَإِن يَأتُوكُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ
"Yurtlarından çıkarılmaları size haram kılınmış iken, size esir olarak gelirlerse fidyeleşmeye kalkıyorsunuz."Rivayete göre Yahudilerin Benî Kurayza kabilesi Medinedeki Evs kabilesiyle, Benî Nadîr de Hazrec'le dostluk anlaşması yapmıştı. Savaş olduğunda, öldürmek diğer tarafın diyarını harap etmek ve onları sürgüne göndermek hususunda anlaşmış oldukları kabileye yardım ediyorlardı. İki fırkadan esir olanlar olduğunda, toplanıp fidye ile kurtarmaya çalışıyorlardı.
Tasavvufî yönden, ayetten şöyle işarî bir mana nazara verilir:
"Onlar şeytanların elinde esir olduğunda, irşad ve vaazla onları kurtarmaya çalışıyorsunuz. Hâlbuki sizler kendinizi daha irşat edememişsiniz!" Bu, "İnsanlara iyiliği emreder de kendinizi unutur musunuz!" (Bakara, 44) ayetinde olduğu gibi, irşad edenlerin önce bunları kendilerinin uygulaması gerektiğini anlatır.
أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ
"Yoksa siz Kitab'ın (Tevrat'ın) bir kısmına inanıp, bir kısmını inkâr mı ediyorsunuz?"
ŞİMDİ OKUDUĞUN
✔️1-Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz📚
SpiritualitéKur'ân-ı Kerîm, insanı asıl fıtratına, fabrika ayarlarına yeniden döndürür. İnsanın ruhundaki kırıkları tamir eder. ﺑِﺴْﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢِ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ Allah'a sımsıkı sarılın صدق الله العظيم Hacc suresi/78 **** Kitabımız...