167.Ders A'râf Sûresi 144-149

18 6 8
                                    

167. Ders :

9. Cüz, 6. Sûre, 167. Sayfa
A'râf Sûresi
144-149. Âyet-i Kerîm'eler.

 بِسْــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمـٰـنِ الرَّحِيــــــمِ

144

قَالَ يَا مُوسَى إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالاَتِي وَبِكَلاَمِي
"Allah buyurdu: Ey Musa! Sana verdiğim peygamberlikle ve kelâmımla seni insanlar üzerine seçkin kıldım."

"Ben Seni zamanındaki kimselere üstün biri olarak seçtim."

فَخُذْ مَا آتَيْتُكَ وَكُن مِّنَ الشَّاكِرِينَ
"Sana verdiğime sımsıkı sarıl ve şükredenlerden ol!"

Rivayete göre, Hazreti Musa'nın (عليه السلام) rü'yet talebi Arefe günü oldu. Allah kendisine Tevratı kurban bayramı gününde verdi.

🌵🌵🌵🌵🌵

145

وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الأَلْوَاحِ مِن كُلِّ شَيْءٍ مَّوْعِظَةً وَتَفْصِيلاً لِّكُلِّ شَيْءٍ
"Ve O'nun için o levhalarda öğüt olarak ve hükümlerin ayrıntılarına dair her şeyden yazdık."

"Her şey" ifadesinden murat, "dini konularda ihtiyaçları olan her şey" demektir.

Bu Tevrat levhalarının on veya yedi olduğu rivayet edilir. Bu levhaların zümrüt, zeberced, kırmızı yakut veya sert kayadan olduğu hakkında farklı nakiller söylenir.

فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ
"Haydi bunları kuvvetle al, bunları al"

Derken bundan murat Tevrat levhaları veya onlarda olan her şey veya ilâhî mesajlar olabilir.

Bunların kuvvetle alınması ise, ciddiyet ve azimetle sahip çıkılmasını ifade eder.

وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُواْ بِأَحْسَنِهَا
"Kavmine emret, onlar da en güzelini alsınlar."

"En güzelini alsınlar" ifadesi,

-Karşı koymak ve kısas uygulamak yerine sabrı ve afvı esas almak gibi durumları ifade eder. Bunda, en efdal olanı yapmaya bir teşvik vardır.

"Farkında olmadan azap size ansızın gelmeden önce, Rabbinizden size indirilenin en güzeline uyun." (Zümer, 55) ayetinde de benzeri bir durumu görürüz.

-Veya bundan murat, "vacip olanları (yapılması zorunlu olanları) yapsınlar" manasıdır. Çünkü vacip olan, diğerlerinden daha güzeldir.

-Bundan muradın mutlak manada güzellik olması da caizdir. O da kendilerine emredilenlerdir. Nasıl ki, " yaz , kıştan daha sıcaktır" dediğimizde aslında bir tafdil söz konusu değildir.

سَأُرِيكُمْ دَارَ الْفَاسِقِينَ
"Size yakında o fasıkların yurdunu göstereceğim."

Bundan murat, Firavun ve kavminin Mısırdaki harabeye dönmüş yurtları veya Âd, Semud ve benzerlerinin menzilleri olabilir. Bunların gösterilmesi, Musa'nın (عليه السلام) kavminin ibret alıp yoldan çıkmamaları içindir.

"Fasıkların yurdu" ile onların ahiretteki yeri, yani cehennem de kastedilmiş olabilir.

"Göstereceğim" ifadesi, "Ve o hırpalanıp ezilmekte olan kavmi de arzın bereketle donattığımız doğusuna ve batısına mirasçı yaptık."ayetinde anlatıldığı gibi, "sizi o diyarlara varis kılacağım" manasını da ifade edebilir.

✔️1-Kur'ân-ı Kerîm / Meâl / Tefsîr Okuyoruz📚 Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin