Alanyok Osztályozása

296 18 3
                                    

Minden paranormális tárgy, entitás és fenomena, amely Különleges Elzárási Eljárást igényel, osztályozásra kerül. Az objektum osztálya minden SCP egyik alaptulajdonsága, és arra szolgál, hogy nagyjából körülírja az elzárási szükségletet, a kutatási prioritást, a költségvetést, és egyéb fontos tényezőket az alannyal kapcsolatban. Egy SCP osztályozása több tényező alapján történik, a legfontosabb ezek közül viszont az, hogy mennyire szükséges, és mennyire nehéz elzárni azt. 


FŐ OSZTÁLYOK

BIZTONSÁGOS - A Biztonságos osztályozású SCP-k olyan anomáliák, melyeket könnyen és biztonságosan el lehet zárni. Általában ez vagy abból ered, hogy az Alapítvány a kutatásai nyomán elég ismeretet szerzett az objektumról ahhoz, hogy annak elzárása ne igényeljen sok erőforrást, vagy az anomália a természetéből adódóan egy nagyon specifikus, tudatos aktiválást igényel. Attól függetlenül, hogy egy SCP Biztonságos besorolást kap, még egyáltalán nem biztos, hogy annak kezelése vagy aktiválása nem lehet veszélyes.

EUCLID - Az Euclid osztályú SCP-k elzárása sok erőforrást igényel, és/vagy nem mindig megbízható. Általában ennek oka az, hogy nem ismerjük eléggé az SCP-t, vagy az alapvetően kiszámíthatatlan. Az Euclid osztály a legtágabb, és általában nagy biztonsággal mondható, hogy ha egy objektum semmilyen más fő osztályba nem sorolható, akkor Euclid. Fontos megjegyezni, hogy minden SCP, ami autonóm, érző, és/vagy értelmes, általában Euclid besorolást kap, mivel egy gondolkodó objektum természetétől fogva kiszámíthatatlan.

KETER - A Keter osztályú SCP-k olyan anomáliák, amelyeket csak nagyon nehezen lehet megbízhatóan, hosszútávon elzárni, és az elzárás módszere gyakran nagyon széleskörű és összetett. Az Alapítvány nem tudja túl jól elzárni ezeket az SCP-ket, mivel nem értik teljesen a működésüket, vagy nincs meg a technológia, ami lehetővé tenné azt. A Keter besorolás nem jelenti egyértelműen azt, hogy az SCP veszélyes, csupán azt, hogy nagyon nehéz és költséges az elzárása.

THAUMIEL - A Thaumiel osztályú SCP-k olyan alanyok, amelyeket az Alapítvány kimondottan más SCP-k elzárásához használ. A Thaumiel osztályú alanyok puszta létezéséről is csupán a felsővezetés tud, a hollétüket, működésüket, és jelenlegi státuszukat pedig az O5 Tanácson kívül nagyon kevés személy ismeri.

SEMLEGESÍTETT - A Semlegesített SCP-k olyan objektumok, amelyek már nem mutatnak paranormális aktivitást, mert véletlenül vagy szándékosan megsemmisültek/megsérültek. 


RITKA OSZTÁLYOK

MEGMAGYARÁZOTT - A Megmagyarázott SCP-k olyan objektumok, amelyeket már olyan mértékben értünk, hogy a mindennapi tudomány is képes megmagyarázni működésüket, vagy kiderült róluk, hogy valójában nem paranormális természetűek.



Micsoda a Zárt Doboz Kísérlet?

A Zárt Doboz Kísérlet egy nem hivatalos ajánlás egy objektum kategóriájának meghatározására. Valahogy így működik:

- Ha bezárod egy dobozba, magára hagyod, és semmi baj nem lesz belőle, akkor valószínűleg Biztonságos

- Ha bezárod egy dobozba, magára hagyod, és nem vagy benne biztos, hogy mi fog történni, akkor valószínűleg Euclid

- Ha bezárod egy dobozba, magára hagyod, és az könnyen kiszökik, akkor valószínűleg Keter

- Ha az alany maga a doboz, akkor valószínűleg Thaumiel

Különösen figyelni kell arra, hogy ha valami autonóm, élő és/vagy értelemes, akkor szinte biztosan legalább Euclid osztályú lesz. Logikus, hiszen ha egy élő dolgot bezársz egy dobozba, és magára hagyod, valószínűleg előbb-utóbb megfullad vagy éhenhal, ami nemkívánatos. Emellett egy intelligens alany lehet elég okos ahhoz, hogy megtalálja az elzárási módszerének gyenge pontját és kiszökjön, vagy dönthet úgy, hogy nem segédkezik tovább a saját elzárásában, így sokkal veszélyesebbé válva az Alapítvány számára, mint addig volt.


Ha egy SCP veszélyes, magasabb osztályba kell sorolni?

Nem, a veszélyesség nem igazán függ össze az osztályozással. Mint már többször említettem, az objektum besorolása sokkal inkább függ attól, hogy mennyire nehéz elzárni azt, mint a fenyegetéstől, amit jelent. 

Például: Egy gomb, ami az egész univerzumot elpusztítja, ha megnyomják Biztonságos, miközben egy macska, ami véletlenszerűen helyet tud cserélni bármely macskával a Földön Keter besorolást kapna.



SCP (Secure, Contain, Protect)Where stories live. Discover now