𝖧𝖠𝖩𝖲 26

1.4K 89 5
                                    

Tok Tok

"Am,"

Diam.

Ayyen mengeluh perlahan. Sudah berapa kali dia mengetuk pintu bilik Amsyar, tapi tiada jawapan.

Yang kedengaran, cuma esak tangis.

"Amsyar, makan lah dulu. Am tak makan lagi," pujuk Ayyen.

Senyap.

"Abang Rif, tolong tengok si Am tu. Dah seminggu dia tak makan," adu Ayyen pada Rifqi.

Rifqi segera bangkit dan menghampiri bilik Amsyar.

Ayyen pula sudah berlalu ke bawah.

Tok Tok

"Am, Abang Rif ni," panggil Rifqi lembut.

Rifqi terdengar kunci pintu itu terbuka. Dia membuka tombol pintu dan memboloskan diri ke dalam bilik.

Dilihat Amsyar yang sedang berselubung di dalam selimut.

Perlahan-lahan Rifqi duduk di birai katil. Tangannya naik mengelus rambut Amsyar.

"Am, jom makan..."

Amsyar menggeleng.

"Am nak kakak..."

Rifqi tersenyum kelat. Manja betul budak ni dengan kakak dia-

"Am, dah berapa hari Am tak makan. Nanti Am sakit," pujuk Rifqi.

Amsyar tetap menggeleng.

Rifqi membuka selimut yang membaluti badan Amsyar dan membangkitkan budak lelaki itu. Amsyar disandarkan pada badannya.

"Am, kalau Am tak makan, nanti Am sakit. Kalau kakak tahu, mesti kakak sedih tau. Am kena lah makan. Takkan nak sakit juga ? Kalau Am sakit, kakak akan sedih sangat. Am makan, ye ?" Rifqi mengelus rambut Amsyar.

Amsyar terdiam.

"Am jangan lah asyik terperap jer dalam bilik. Am kena makan, mandi, pergi sekolah macam biasa. Jangan asyik nangis jer. Tengok mata tu, dah sembap tau," tangan Rifqi naik mengelap air mata Amsyar.

"Am nak makan..." Amsyar bersuara perlahan.

Tak terdaya. Sudah seminggu Ayrose koma. Seminggu itu juga lah, Amsyar tidak menyentuh makanan. Bahkan tidak mandi dan pergi ke sekolah. Masanya dibuang hanya menangis dan menangis.

Rifqi mengukir senyuman.

"Sini, Am makan kenyang-kenyang, okay ? Pastu lepas ni pergi mandi then siap handsome-handsome. Kita pergi tengok kakak," kata Rifqi.

Mata Amsyar bersinar. Nak tengok kakak !

Rifqi mencapai dulang yang diberi oleh Ayyen sebelum dia masuk ke bilik Amsyar tadi. Nasi putih berlauk ayam masak black pepper kegemaran Amsyar disuap.

Masak ke beli ?

Ayyen yang masak tau.

Apa, ingat Ayyen ni noob sangat, ke ? Tak reti masak ?

Hello, dia belajar dari Ayrose dulu okay.

Kau ada ? Tade an ?

Hah, gi blah !

K gurau-

✨✨✨

Amsyar mengambil tangan Ayrose lalu dicium perlahan. Tidak mau mengganggu 'lena' sang puteri.

Ahh, gituw !

Rifqi tersenyum dan menggelengkan kepalanya. Dia keluar dan menutup pintu. Membiarkan Amsyar 'berbual' bersama Ayrose.

"Kakak, Am rindu. Rindu kakak sangat-sangat. Bila kakak nak bangun ?" Amsyar tidak mampu menahan air matanya.

"Takpe lah, Am tahu kakak penat. Kakak 'tidur' lah dulu, eh ? Tapi jangan 'tidur' lama sangat tau, kak. Nanti Am rindu. Nanti takde yang nak masakkan untuk Am, bercerita dengan Am, nak kiss Am, kejut Am bangun pagi.

Am rindu semua tu. Dah seminggu kakak 'tidur'. Kakak penat sangat, ke ? Nanti kalau kakak dah puas 'tidur', kakak bangun tau. Kalau kakak tak bangun, Am gigit kakak nanti," Am tergelak sendiri.

Amsyar mengelus rambut kakaknya dan mencium dahi Ayrose lama, menyalurkan kekuatan dan kasih sayang.

"Am balik dulu. Nanti Am datang lagi, okay ? Kakak jangan 'tidur' lama sangat tau. Bye, assalamualaikum. Muahh~~"

Amsyar menutup pintu bilik dan memandang Rifqi. Rifqi mengangkat muka apabila mendengar bunyi pintu.

"Dah, ke Am ?"

"Dah,"

"Okay, jom balik,"

Amsyar mengangguk.

Rifqi dan Amsyar berjalan beriringan munuju car park. Satu persoalan timbul di fikiran Rifqi.

Apa maksud Amsyar, 'Am tahu kakak penat' ?

Ayrose penat, tapi kenapa ?

Runsing !

CONTINUEZ...

Jodohku Encik Tengku [C]Where stories live. Discover now