"Assalamualaikum,"
"Waalaikumussalam. Lah, dah sampai dah cucu aku," terus Hajah Riana memeluk cucu kesayangannya, Adrian.
Ayrose yang berada di sebelahnya tersenyum kekok.
"Ni bini hang ka ? Ada qupa ni, mesti rajin," Ayrose menyalami tangan Hajah Riana.
"Eh, takde lah nek. Biasa jer," kata Ayrose merendah diri.
"Ni hampa semua dah nyorok belum ?" soal Hajah Riana.
Masing-masing berpandangan sesama sendiri. Apa dia cakap tu, Raju ?
"Erkk, belum nek. Kitorang terus gerak dari KL. Hah, itu lah," Ayrose menggaru kepalanya yang tidak gatal.
"Eishh, susah ghoyak nga oghang Key Ey ni. Aku mana paham bahasa hampa. Ni, hang dari Kedah ka ?" soal Hajah Riana pada Ayrose.
"Haah, memang chek oghang sini. Tapi, pindah KL dah," jawab Ayrose.
"Hah takpe, moh kita nyorok dulu," ajak Hajah Riana sebelum menarik Ayrose masuk ke dalam rumah.
Adrian ternganga. Opah culik bini Ad ?!
Ini tak boleh dibiarkan !
"Opah, tunggu !" Adrian mengejar langkah Hajah Riana.
Tengku Andri, Tengku Kalisya dan Arian menggeleng. Ada-ada jer bakal ayah ni lah.
✨✨✨
Sesekali Adrian menjeling Ayrose yang sedang bergelak tawa dengan Hajah Riana. Riak wajahnya jelas menunjukkan dia tidak puas hati.
Dia mengintai di sebalik dapur sambil mendengar apa yang dibawangkan oleh isteri dan neneknya.
"Hah, intip !"
"Ohh mak kau ketuk kuali !"
Adrian hanya tersengih apabila mendapat jelingan tajam dari Hajah Riana.
"Hang ingat aku taktau, hang dok ngintip dari tadi ? Hang ni memang ketegaq noh. Aku kutey hang satgi," Hajah Riana memberi amaran.
Ayrose tergelak kecil. Comel Adrian kena marah :>
"Ala, Ad nak tengok jer. Risau lah, opah. Bini Ad tu mengandung, kang apa-apa jadi kang," alasan Adrian.
"Hang toksah dok merghenyam sangat. Bini hang elok ja kat sini. Dah, takyah sibuk sini. Pi main jauh-jauh," halau Hajah Riana.
Adrian memandang isterinya yang menahan tawa. Tunggu dia, siap lah nanti.
✨✨✨
Ayrose melepaskan lelah sebentar di tepi tangga setelah dia berjaya memanjat tangga ke tingkat 2.
Memang seksa lah, member pregnant.
Dari tangga lagi Ayrose mendengar keriuhan di salah sebuah bilik berdekatan. Pintu bilik kelihatan sedikit terbuka. Ayrose menghampiri bilik itu.
"Weh, asyik kau jer menang !"
"See my legs, bro,"
"Tak aci ! Main tipu !"
"Korang ni, dah-dah lah tu..."
Tok Tok
Tiba-tiba bilik itu menjadi sunyi. Langsung takde bunyi.
Krekkk
"Ohh, Ayrose. Ye ?" soal Amin sopan.
"Erkk, opah ajak makan," ajak Ayrose sedikit kekok.
"Honey !"
Ayrose tersengih memandang Adrian.
"Eishh, tahu lah dah kahwin, tak payah lah sweet kat sini. Jealous yang single," sampuk Hakimie.
"Biar lah. Dah tahu single, pi lah kahwin. Cau !" Adrian terus keluar dan menarik isterinya.
Kesemua jejaka di situ menggelengkan kepala. Nasib lah ada yang dah bertunang / ada girlfriend.
"Honey, serius ?" soal Adrian.
"What ?" soal Ayrose kembali, tidak mengerti.
"Honey naik tangga ? But how ?" soal Adrian risau.
Ayrose mengangguk.
"Dah tu ? Takkan saya nak jerit dari bawah ? Kalau macam tu opah pun boleh jerit dari dapur," kata Ayrose ingin menghampiri tangga.
"Honey, wait," Adrian menghalang sebelum badan Ayrose dicempung.
Terkejut Ayrose dibuatnya apabila tiba-tiba badannya terasa di awangan.
"Hubby, lepaskan saya ! Malu lah orang tengok !" Ayrose menolak tangan Adrian supaya melepaskannya.
"Tak akan, honey," tegas Adrian memberi amaran.
Ayrose menyorokkan mukanya ke dada bidang Adrian. Rasanya muka dia dah merah dan panas. Kalau letak telur pun, mungkin boleh goreng.
Adrian membawa Ayrose turun tangga dan menuju ke meja makan di dapur.
"Amboi Ad, merghenyam hang ni. Sampai ke dapur noh," perli Hajah Riana.
Adrian tersengih. Dia meletakkan Ayrose di kerusi sebelahnya.
✨✨✨
Adrian terbangun apabila merasakan tekaknya haus. Dia memandang ke sebelahnya.
Rambut Ayrose dielus lembut lalu dahinya dikucup. Adrian turun ke perut isterinya dan diusap serta dicium lembut.
Adrian perlahan-lahan turun dari katil menuju ke pintu. Pintu bilik dibuka sebelum dia berjalan ke arah dapur.
Pintu peti sejuk dibuka. Sebotol air sejuk dan sebiji cawan dicapai. Dia duduk di meja makan.
"Eh, Abang Ad ?" panggil Alwani.
"Wani ? Kenapa tak tidur lagi ?" soal Adrian.
"Ohh, Wani haus lah," jawab Alwani.
Alwani menghampiri Adrian dengan sebiji cawan lalu air sejuk dituang di dalam cawan tersebut.
"Abang Ad sayang Kak Ayrose ?" soal Alwani selamba.
"Yelah. Gila apa tak sayang bini," jawab Adrian yakin.
"Tapi Abang Ad, Wani..." Alwani memandang mata Adrian penuh harapan.
Adrian mengeluh dan memandang Alwani.
"Wani, Abang Ad dah kahwin. Wani sendiri pun dah kahwin. Hal lepas tu, biar lah jadi kenangan. Tak payah diingat," pesan Adrian lembut.
"Tapi, Wani masih cintakan Abang Ad. Wani pun cintakan Shahrul, suami Wani," kata Alwani serba salah.
"Kalau macam tu, Wani cintakan lah Shahrul sepenuh hati Wani. Korang dah kahwin, duduk serumah. Tak mustahil Wani akan sayang dan cintakan dia sepenuh hati," nasihat Adrian.
Alwani mengangguk. Hatinya berbelah bagi.
"Cuba Wani fikir, sama ada Abang Ad, atau suami Wani. Abang Ad dengan Wani, sepupu jer. Tapi Shahrul tu, suami Wani. Wani buat apa pun, Wani kena fikir pasal suami Wani. Takkan Wani nak jadi isteri nusyuz ?
Jadi, apa-apa, Wani kena dahulukan Shahrul, bukan Abang Ad. Dan Shahrul yang akan ada, waktu Wani susah dan senang. Waktu Wani sakit atau sihat, waktu Wani berduit atau tak, waktu Wani sempurna atau tak, dia yang akan ada. Abang Ad sebagai sepupu tak boleh lebih-lebih, sebab Abang Ad pun ada keluarga. Think about it nicely, okay ?" nasihat Adrian panjang lebar.
Alwani mengangguk dan tersenyum.
"Terima kasih, Abang Ad,"
"Okay, Abang Ad naik dulu," pamit Adrian.
Alwani sekali lagi mengangguk. Dia termenung sendiri di dapur.
Tanpa mereka berdua sedar, ada manusia yang curi-curi dengar perbualan mereka.
CONTINUEZ...
YOU ARE READING
Jodohku Encik Tengku [C]
FantasyBOOK 04 [completed]✅ Start : 13 Oktober 2021 End : 25 Januari 2022 ✨ 𝖪𝗇𝗈𝗐𝗇 𝖺𝗌 Hey Awak ! Jodoh Saya ? ✨ ♡︎ Adrian × Ayrose ♡︎ " I'm strong , but I'm tired , " Mutiara Ayrose , gadis yang berasal dari kampung . Berpindah bersama keluarga ke Ku...