"Mama, mama nak makan, ke ? Ke dah makan tadi ?" soal Ayrose prihatin.
Tengku Kalisya, Adrian dan Arian yang baru pulang dari melawat kubur Tengku Andri itu langsung masuk ke dalam rumah.
"Takpe lah, mama tak lapar lagi," balas Tengku Kalisya.
Ayrose tersenyum dan mengangguk.
"Okay... kalau macam tu, mama pergi rehat dulu lah. Rose nak sambung buat kerja," balas Ayrose dan terus memboloskan diri ke dapur.
Tengku Kalisya, Adrian dan Arian berpandangan antara satu sama lain.
Ayrose pula sambung memasak.
Begitu lah keadaan ibu mertua, suami dan abang iparnya.
Sudah dua minggu pemergian arwah ayah mertuanya, mereka masih tidak berubah. Setiap hari pasti melawat kubur Tengku Andri.
Bila di masak, kadang makan kadang tak. Dilayan nak tak nak. Duduk dalam bilik seharian. Makan pun tak ikut waktu.
Dia risau. Risau akan keadaan mereka bertiga. Dia sudah anggap Tengku Kalisya dan Arian seperti keluarganya.
Perutnya yang memboyot itu diusap perlahan. Due date makin dekat, apa jadi kalau dia nak bersalin tapi mereka masih macam ni ?
Terbit keluhan dari bibir mugilnya.
Setelah siap masak, Ayrose mengatur langkah ke biliknya.
Pintu bilik ditolak perlahan sebelum dia memboloskan diri ke dalam.
"Hubby," panggil Ayrose.
Adrian memandangnya sekilas.
"Saya nak keluar kejap dengan adik-adik boleh ? Ermm, saya nak beli barang basah sebab lauk dah habis. Kebetulan diorang nak keluar, saya join lah sekali,"
"Hmm," balas Adrian tanpa memandang muka isterinya.
Ayrose menghela nafas. Air matanya ditahan supaya tidak mengalir.
"Thank you, world. Saya dah masak tau, nanti jangan lupa makan. Apa-apa, give me a call, okay ? Love you always and more !" pipi Adrian dikucup lalu dia beralih ke almari pakaian.
Adrian memandang isterinya dari belakang. Sampai bila nak macam ni ?
✨✨✨
"Kak, kau betul okay ni ?" soal Ayyen buat kesekian kalinya.
"Betul lah. Stop lah tanya macam tu, pening aku," jawab Ayrose.
"Bukan apa, aku risau kau terberanak kat sini. Kau ni degil lah. Orang kata tak payah keluar, sibuk nak keluar," bebel Ayyen.
Ayrose membuat roll eyes. Ikut perangai dia betul, kuat bebel !
"Mulut jangan celupar, eh ? Aku cili kang," ugut Ayrose.
Giliran Ayyen membuat roll eyes. Orang nasihat pun salah !
"Kak, diorang dah okay ke ?" Adham bersuara.
Ayrose tersenyum nipis dan menggeleng.
"Hmm, macam tu lah. Aku pun tak tahu nak buat apa lagi dah," balas Ayrose pasrah.
"Tabah lah, kak. Mungkin dia perlukan lebih masa ? Think positive," nasihat Adham.
Ayrose menghela nafas perlahan. Positif ?
"Haih, aku cuba positive. Tapi masalahnya, dah dua minggu kot. Aku penat lah macam ni. Aku pun ada hati dan perasaan. Aku pun manusia juga," luah Ayrose bersama linangan air matanya.
Amsyar di sebelah mengusap bahu kakaknya. Kepala kakaknya disandar ke bahunya.
Amsyar dah tinggi lah sekarang, heh :>
"Sabar, kak. In Syaa Allah nanti Allah gerakkan hati diorang untuk sedar apa yang akak dah buat selama ni," tambah Amsyar pula.
Ayyen dan Adham mengangguk menyetujui kata-kata adik bongsunya.
"Hmm..."
Tiba-tiba tanpa disangka, Ayyen duduk di sebelah Ayrose dan merangkul lengannya. Tindakan itu berjaya membuatkan Ayrose, Adham dan Amsyar terpinga-pinga.
"Kau kenapa ?" soal Ayrose pelik melihat Ayyen dari atas ke bawah.
Budak ni pahal peluk aku tetiba ?
"Hye babe..." mereka disapa oleh seorang wanita yang berpakaian menjolok mata.
Ayyen terus merapatkan badannya dengan Ayrose.
"You buat apa kat sini ? And siapa ni ?" soal gadis itu gedik sambil menunjuk ke arah Ayrose.
Ayrose membuat roll eyes. Sudah dapat agak apa yang akan terjadi.
Ayyen berdehem beberapa kali.
"Ermm, ni isteri I. Kenapa ? Ada masalah, ke ?" jawab Ayyen selamba.
"Wow ! Ayyen, sejak bila you ada isteri ? Bila you kahwin ?" soal gadis itu lalu menjeling Ayrose.
Ayrose sekadar buat tak tahu. Layankan jer lah si Ayyen ni.
"Kitorang dah kahwin lama, but I buat kecil-kecilan jer. Sebelum masuk U lagi," jawab Ayyen lagi.
Kelihatan si gadis merengus geram.
"No, you mesti tipu I, kan ? I tahu lah you belum kahwin, Ayyen," gadis itu cuba memegang lengan Ayyen.
Namun pantas ditepis oleh Ayrose. Matanya dijegilkan pada si gadis.
"Heh, you siapa nak pegang-pegang husband I ? Dah dia kata I ni wife dia, maksudnya I ni wife dia lah," kata Ayrose geram.
"Kau tak payah tipu lah, perempuan," gadis itu tersenyum sinis.
"Tipu ? Huh, for your information, I'm pregnant our fisrt child. So nak tunjuk bukti apa lagi ?" soal Ayrose sinis.
Gadis itu melirik ke arah perut Ayrose dan memandang Ayyen semula.
"Arghhh, I tak percaya ! You mesti tipu I, kan ?" matanya berkaca memandang Ayyen.
"Sudah lah, Linda. Nak tipu apa lagi ? Bukti dah jelas depan mata kot," kata Ayyen bosan.
Linda memandang Ayrose dan air matanya tumpah disitu. Tanpa kata, dia terus berlalu pergi dengan penuh kecewa.
Ayyen menghembus nafas lega.
"Thanks, kak tolong aku. Kalau kau takde, aku taktau lah apa nasib aku," keluh Ayyen.
"Siapa perempuan tadi tu ?" soal Ayrose serius.
"Ohh, tadi tu Linda. Dia tu boleh dikatakan 'diva University'. Dia minat dekat aku. Lagi seorang member dia minat kat Ayyan, tapi dah tak minat lepas dapat tau Ayyan dah kahwin," terang Ayyen panjang lebar.
Ayrose mengangguk faham.
"Minat kat kau ? Plith, kalau dia berubah maybe boleh diterima. But kalau macam tu, aku pun tak sanggup ada adik ipar macam tu," tambah Ayrose.
Ayyen tersenyum kecil dan mengangguk.
CONTINUEZ...
YOU ARE READING
Jodohku Encik Tengku [C]
FantasyBOOK 04 [completed]✅ Start : 13 Oktober 2021 End : 25 Januari 2022 ✨ 𝖪𝗇𝗈𝗐𝗇 𝖺𝗌 Hey Awak ! Jodoh Saya ? ✨ ♡︎ Adrian × Ayrose ♡︎ " I'm strong , but I'm tired , " Mutiara Ayrose , gadis yang berasal dari kampung . Berpindah bersama keluarga ke Ku...