𝖧𝖠𝖩𝖲 27

1.4K 84 4
                                    

Acha menangis teresak-esak disamping Ayrose. Tangan Ayrose digenggam perlahan.

Semua ni salah dia !

Kalau dia tak pergi rooftop tu, tak mungkin Ayrose akan koma.

Kenapa Ayrose ?

Kenapa Ayrose sanggup selamatkan dia ?

Sanggup korbankan diri sendiri untuk sahabat ?

Allahuakbar, baik sungguh hati budi Ayrose.

Tiba-tiba Acha teringat sesuatu. Lantas dia menyeluk beg sekolahnya. Sekeping kertas yang dilipat dikeluarkan.

"Ayrose... aku minta maaf yah..." pinta Acha sebak.

Dia tahu segala isi surat itu. Surat itu pun dia terjumpa dibawah meja Ayrose. Mulanya nak biarkan sebab tak elok nak ambil barang orang, tapi hatinya kuat mengatakan ada sesuatu yang Ayrose cuba sampaikan.

"Iskk... iskk... kenapa kamu gak bilang dari dulu ?" Acha teresak-esak.

Acha menyesal. Kalau dia tahu apa yang terbuku selama ni dalam hati Ayrose, sudah tentu dia beralah.

Kata sahabat susah senang, tapi mengapa hanya Ayrose yang sanggup mengorbankan diri ?

Dia memang tak guna !

✨✨✨

Ting Tong

Pintu dibuka lalu terpacul wajah Adham. Adham memandang pelik figura dihadapannya.

"Abang Putra ? Kak Acha ? Kenapa ni ?" soal Adham polos.

Acha memandang sayu kertas ditangannya. Kemudian, kertas itu dihulurkan kepada Adham.

Adham teragak-agak untuk mengambilnya. Kertas apa tu ?

Acha berdehem beberapa kali.

"Ini, surat ini surat Ayrose. Maaf akak udah baca duluan. Tapi, kalian harus baca ini," kata Acha perlahan.

"O-kay..." Adham mengambil surat tadi.

Rasa ingin tahunya semakin kuat. Penting sangatkah isi surat itu ?

"Hmm, kami pulang dulu. Nanti surat itu, udah baca disimpen yah," pamit Acha.

Setelah melihat kelibat Acha dan Putra hilang dari pandangan, Adham masuk dan menutup pintu.

Nak baca sekarang, atau tunggu nanti ?

Ahh, tunggu lah nanti.

✨✨✨

"Woi, kunci mana ?"

"Mana aku tau. Kat kau, kan ?"

"Kepala otak kau ! Aku bagi kat kau, kan tadi ?"

"Bila masa, takde lah bongok !"

Aakif dan Adam bergaduh mencari kunci rumah. Sudah lah hujan, boleh pula bergaduh kat depan rumah.

"Woi, cepat lah sikit ! Boleh pula bergaduh kat depan tu ! Aku hantuk kepala dua-dua kat pintu tu kang !" suara Adrian.

Habis basah masing-masing menunggu Adam dan Aakif bergaduh mencari kunci.

"Weh !"

"Apa ? Kau dah lah letak kunci tah kat mana-mana,"

"Jap, aku ingat,"

"Letak kat mana ? Kau ni, dah lah hujan, geram jer aku nak rembat muka kau sekarang ni,"

"Aku... tertinggal kat bawah meja," Adam tersengih.

"KEPALA OTAK KAU ! NI MACAM MANA NAK MASUK, WOY ?"

Adrian, Syafi dan Zayyan memandang Aakif yang menjerit tadi. Boleh pekak telinga !

"Oi,"

Serentak kelima jejaka itu memandang Ayyen yang sedang elok berdiri dipagar rumahnya sambil memegang senduk.

"Korang ni kenapa ? Terjerit-jerit, aku fikir hantu mana tadi hujan-hujan ni jerit. Aku nak masak pun tak senang. Haih," bebel Ayyen.

"Ni hah, si Adam ni, boleh pula dia tinggal kunci rumah kat sekolah. Nak jer aku rembat budak ni," Aakif memandang Adam tajam.

Adam memuncung. Tertinggal, kan ?

Membuntang mata Adrian, Syafi dan Zayyan memandang Adam. Habistu sekarang macam mana nak masuk rumah ?

"Korang takde kunci spair, ke ?" soal Ayyen pelik.

"Takde, kunci tu dah bagi dekat mak Adrian,"

Masing-masing mengeluh. Macm mana ni ?

Kalau nak pergi ambil pun, hujan ni. Takkan nak redah, jer ? Dengan bawa motor ?

Kalau ada kereta, takpe lah.

"Korang masuk lah dulu. Nanti kalau dah reda hujan, pergi lah ambil kunci kat sekolah,"

✨✨✨

"Ermm, Abang Rif," panggil Adham.

Rifqi memandang Adham yang terpinga-pinga.

Dihulurkan surat tadi kepada Rifqi.

"Untuk ?"

"Tadi petang, Akak Acha dengan Abang Putra datang. Pastu, Akak Acha bagi surat ni. Dia kata, ni surat kakak," jelas Adham kembali.

Rifqi menerima huluran Adham. Dia mula membuka surat itu perlahan-lahan.

"Apa dalam kertas tu ?"

CONTINUEZ...

Jodohku Encik Tengku [C]Where stories live. Discover now