𝖧𝖠𝖩𝖲 69

1.9K 67 6
                                    

Kereta diberhentikan betul-betul dihadapan sebuah rumah. Mereka keluar dari kereta dan memandang ke rumah besar itu.

"Assalamualaikum, opah oh opah !" laung Adrian teruja.

"Waalaikumussalam," Hajah Riana datang ke depan.

Terkejut dia melihat ramai tetamu yang datang. Setahunya tidak lah dia ada membuat kenduri.

"Opah !"

Hajah Riana memandang cucunya. Jika terpandang Arian atau Adrian, pasti dia teringatkan anaknya.

"Opah," panggil Adrian.

Tangan tua itu disalam diikuti yang lain. Berkerut dahi Hajah Riana memandang mereka yang masih tidak dikenali.

"Opah, ni abang-abang dengan adik-adik Ayrose. Dan ni, cicit nenek," kata Ayrose ramah.

Hajah Riana memandang bayi kecil di dukungan cucu menantunya. Comel.

"Wah, comelnya !" ucap Hajah Riana teruja.

Ayrose tersenyum sebelum dia memandang ke arah meja yang tersedia di halaman rumah.

Saat matanya bertentang dengan gadis itu, gadis itu segera menundukkan kepalanya. Malu.

"Awak, pegang Ayra sat. Sat ja," Ayrose menyerahkan Ayra pada Adrian dan terus berlalu pergi.

Adrian mendukung Ayra dan masih terpinga-pinga. Erkk, apa jadi eh ?

"Eh, meh lah masuk dalam. Awatnya hampa duk kat luaq. Mai masuk dulu," jemput Hajah Riana.

Masing-masing langsung masuk tanpa menyedari kemana hilangnya Ayrose. Kecuali Adrian.

Berkerut dahi lelaki itu melihat isterinya pergi ke arah meja yang terdapat seorang gadis di situ. Nak buat apa pulak tu ?

✨✨✨

"Assalamualaikum," Ayrose masuk ke dalam rumah.

"Waalaikumussalam, hang pi mana Rose ?" soal Hajah Riana.

"Ohh, pi jumpa Linda. Ni, Rose naik dulu na. Nak mandi," pamit Ayrose dan terus beredar ke biliknya.

Ayyen yang mendengar nama 'Linda' itu terus terduduk tegak. Weh, aku tak silap dengar kan ?

Adham dan Amsyar turut memandang ke arah abangnya. Serius lah 'Linda' ?

"Assalamualaikum," suara seseorang kedengaran memberi salam.

Nadanya sopan dan sungguh lembut.

"Waalaikumussalam, Linda. Hah, mai masuk," jemput Hajah Riana.

Linda masuk dan melabuhkan punggung di sofa ruang tamu. Naik tidak selesa dia apabila dia kini jadi pusat perhatian.

Ayyan memandang Ayyen meminta penjelasan. Tetapi Ayyen sekadar mengangkat bahu tanda tidak tahu.

"Hah, ni kenalkan, Linda, cucu kawan opah. Ghumah dia tak jauh pun dari sini," jelas Hajah Riana.

Mata Ayyen membulat memandang Linda.

"Opah, nak masak apa tengahari ni ?" soal Ayrose yang baru tiba bersama Adrian dan Ayra.

Kejap betul mandi.

"Taktau lah, Rose. Hampa nak makan apa ?" soal Hajah Riana kembali.

"Rose teringin nak makan ayam masak kurma lah, opah. Jom, Rose tolong opah masak," Ayrose memaut lengan wanita tua itu dan terus ke dapur.

Adrian memandang seorang gadis yang duduk di sebelah Batrisyia. Tak silap ni Linda yang satu U dengan Ayyen, kan ?

Batrisyia yang melihat ketidakselesaan Linda memberi isyarat pada Iris dan Melissa. Mereka berdua yang faham mengangguk.

Jodohku Encik Tengku [C]Where stories live. Discover now