BAB 8

18.5K 341 5
                                    


.....

Lagu Exo Monster kedengaran bermain daripada telefon bimbitnya.

Lantas dislidekan punat hijau untuk menjawab panggilan.

"Assalamualaikum."

-" Waalaikumsalam Sara. Ni aku Umi."

Aku tersenyum kegembiraan.

"Ya Allah Umi! Kau apa khabar? Dah lama tak jumpa kau."

"Nak jumpa apa. Kita lost contact. Nasib baik aku minta dekat kakak kau."

Kakak! Sungguh rindu kepadanya.

"Sara, aku dengar kau dah kahwin. Betul ke?"

"Urmm betul. Kenapa?"

"Tahniah! Suami kau tu baik tak."

"Umi sebenarnya panjang ceritanya yang macam mana aku boleh kahwin dengan suami aku tu."

"Oh, takpalah nanti kita jumpa kau cerita ye."

"Oklah Umi. Aku ada hal sikit. Nanti kita jumpa. Assalamualaikum.

"Waalaikumsalam."

.....

Jam sudah menunjukkan tepat pukul 12.00 pagi. Mesti dia dah tidur kan? Manalah dia nak tunggu aku kan.....

Rumah kelihatan sudah gelap. Keadaan seperti sudah sunyi. Dia dah tidur dah kot....!!!

Kriuk!!! Pintu dibuka dari luar.

"Sara!"

Krik!krik!krik!

"Aish! Salah aku juga. Siapalah suruh balik lambat.

Mataku tiba tiba tertancap ke arah sepucuk surat yang diselitkan bawah pinggan.

" Abang kalau nak makan, ambil saja dalam pinggan tu. Sara masak makanan kegemaran abang, asam pedas ikan pari. Sara tahu abang suka. Bye"

"Kau ingat aku ada mood nak makan!"

Salah kaulah Mikail. Siapa suruh balik lambat kan? Padan muka!

.....

"Fetty esok teman aku pergi shopping boleh tak?" Kirana memujuk rakannya itu.

"Urmm....good idea. Aku ingat nak beli handbag baru. Handbag aku dah reput tau."

"Yelah Fetty. Nasib baik kau temankan tau." Kirana menunjal dahi kawannya.

"Sakitlah!" Fetty memuncungkan bibirnya.

Kirana terus memeluk tubuh rakannya. Fetty ialah rakan baiknya sejak kecil lagi. Nama sebenar Fetty ialah Siti Fatimah.

Tapi sebab sekarang dah zaman moden, so kenalah panggil nama glamour sikit kan?

......

Aku masuk ke dalam bilik. Kelihatan Sara sudah pun tidur.

Aku berjalan menghampirinya lalu duduk di sebelahnya.

Wajahnya yang putih mulus ku renung satu persatu. Dengan beraninya aku menyelak rambutnya yang terjuntai di dahi.

Wajahnya sangat berbeza dengan wajah Mira.

Susah nak ungkapkan perasaan yang dia rasa sekarang ini. Hanya sebab dia ego untuk mengalah.

Kata-kata Sufi mula terngiang di telingaku.

ISTERI TAK DIJANGKAWhere stories live. Discover now