#3 - Jung Hoseok

2.8K 350 14
                                    

Hoseok's POV

Keluarga aku orang susah. Eomma dan appa bagi aku pada sepasang suami isteri yang kaya. Mereka tak ada anak.

Semuanya normal sampailah satu saat, rumah kami dirompak. Appa dan eomma angkat aku dibunuh depan mata aku.

Aku sembunyi sebab takut. Tapi, perompak itu berjaya kesan aku. Dia tak bunuh aku. Mungkin sebab aku masih kecik masa tu?

Aku dibawa ke suatu tempat.

Tempat yang bermulalah kisah ngeri hidup aku.

Kat situ, aku diseksa. Aku dipaksa mengemis. Aku dipaksa jadi hamba.

Lelaki berambut botak. Itulah wajah yang masih aku ingat..

Aku dipukul setiap hari. Bukan aku je yang ada kat sini, tapi ada beberapa lagi budak-budak yang turut jadi mangsa binatang-binatang itu.

Termasuk aku dan..

Sahabat aku, Minhyuk.

Dia diculik dan dibawa ke sini. Kami kongsi kisah kami bersama. Dia pun anak yatim, sama macam aku.

Kalau aku takut, dia akan tenangkan aku. Kalau dia sedih, aku akan gembirakan dia.

Sumpah aku sayang gila kat dia.

FlashBack

"Minhyuk ah, gomawo!" Aku tersengih. Sementara Minhyuk menjongket kening.

"Kenapa kau ni? Macam orang tak betul je.." Dia tergelak halus.

"Yelah, kau tenangkan aku bila aku takut. Aku tak pernah tau ada kawan." Ujar aku sambil tangan sibuk mencuci pinggan.

"Yeke? Kiranya kita samalah." Dia ketawa.

"Serius? Kau macam aku?"

"Nae, aku pun mana ada kawan. Kaulah orang pertama dan terakhir sahabat aku. Gomawo jugak.." Kami sama-sama tergelak halus.

"Hoseok ah." Dia panggil aku. Mesra aku menjawab, menyahut panggilannya yang kedengaran agak lirih.

"A-Aku..Aku..Aku sayang kau.." Tawaku mendatar.

"Aku sayang kau jugak. Tapi, asal tetiba je ni?"

"Kalau aku tanya ni, kau jawab dengan jujur eh?" Aku berhenti membasuh.

"Apa?"

"Kalau aku tak ada nanti, kau boleh hidupkan tanpa aku? Bolehkan? Aku nampak ada cecair jernih mengalir dari anak matanya.

"Haish, kenapa kau kata macam ni? Kau buat aku nak menangislah." Aku menyiku perlahan lengannya.

"Hoseok ah..jujur aku kata. Aku sayang kau sangat-sangat."

"Apa maksud kau?" Aku tahu, disebalik ayat itu ada maksud kedua.

"T-Tak..takde apa-apa..tapi, kau tolong cari jalan keluar dari sini. Aku dah tak tahan.."

"N-Nae.." Aku jawab teragak-agak. apa maksudnya? Aku pun tak tahu.

Dia cemas dan tangannya laju terus membasuh. Aku pandang dia. Dalam.

Endflashback

Aku tak sangka. Ungkapan pertama dan terakhir itu benar-benar berlaku. Setiap ayat anehnya membawa maksud tersendiri.

Esok tu, aku cari Minhyuk. Aku tak sabar nak bagitahu yang aku dah jumpa jalan keluar. Aku jumpa jalan tikus. Jauh di belakang bangunan usang ni, ada sebuah lubang kecil yang menghala terus ke bandar. Aku..aku nak bawak Minhyuk pergi dengan aku.

Ketika aku sedang mencari Minhyuk, aku terdengar jeritannya. Cemas aku meningkat. Jeritannya pendek. Kemudian sunyi.

Aku cari kelibatnya. Dan, aku jumpa dia. Di dalam sebuah bilik yang dipenuhi darah hanyir.

Aku cari Minhyuk. Dan aku nampaknya. Bukan lagi sebagai manusia. Tapi mayat.

Minhyuk dikelar dengan kejam. Aku nampak lelaki-lelaki yang bermask hitam bersarung tangan getah sedang ketawa puas sambil mengambil organ dalaman Minhyuk. Salah seorang dari mereka botak.

"Kita kaya! Dengar kata, mamat Thailand tu nak datang hari ni." Itulah perbualan yang sempat aku rakam sebelum aku berlari pergi.

Tak sedap hati. Dan aku dah tak faham dengan perasaan sendiri.

Minhyuk ah..kenapa kau buat macam ni kat aku? Kenapa kau tinggalkan aku macam ni? Kenapa kau tak bagitahu aku yang semua ni akan berlaku?! Kita boleh lari!

Aku menangis teresak-esak. Apa yang aku saksikan, tak mungkin dapat aku lupakan. Bagai digam dengan gam paling kuat.

"Stok tak cukuplah! Diorang nak organ banyak lagi!" Ujar seorang lelaki menyentakkan aku. Aku bersembunyi dibalik tong-tong yang busuk. Ya, tong yang mengandungi mayat manusia.

"Mana budak tu! Yang baju biru tadi ni. Bawak dia ke sini." Arah seorang lelaki.

Mata aku membulat. Tu aku!

Aku mula cemas. Mereka tengah cari aku!

Aku lihat tong kosong. Mungkin ni boleh selamatkan aku. Kalau tak silap aku, tong ini akan dibawa ke tempat pembakaran. Apa yang aku wajib buat, keluar dari tong ini sebelum aku dicampak ke dalam api dan mati terbakar hidup-hidup.

"Minhyuk ah..aku sayang kau.."

Aku janji, aku balas balik nanti.

blood sweat and tears I : The Truth Untold (C)Where stories live. Discover now