"Tae, kau angkat kepala kau...dan tengok kami semua." Seokjin mengarah.
Perlahan-lahan Taehyung angkat kepala. Setiap wajah di situ di pandang dengan mata berkaca. Sebak dan rindu menyerbu hatinya.
Taehyung bingung. Perasaan apa ni? Kenapa dia rasa semua ni?
Tiba-tiba, Namjoon bersuara lagi.
"Maybe you feel like there's no more dream in your life. But, tell yourself not today and just wait until the spring day. Believe me, you will see how beautiful flowers blooming in that day."
Kemudian, diambil alih pula oleh Hoseok.
"Maybe you feel cool and dying in winter, but remember. After winter it will be spring day.."
Jungkook.
"Kau nak tahu tak Tae? Seekor rama-rama yang cantik bermula dari seekor ulat yang hodoh. Kalau ulat tu benci kehidupan dia masa jadi ulat, dan dia bunuh diri..dia takkan berpeluang untuk nikmati kehidupan dia masa jadi rama-rama yang cantik.
Macam kau, kalau kau benci hidup kau sekarang, dan kau give up..kau takkan dapat rasai kenikmatan hidup kau lepas tu. Siapa tahu kau nak jadi apa, kan?"
Hoseok tersenyum dan merangkul bahu Jungkook.
"Macam tu jugak aku. Kalau aku bunuh diri masa kehidupan aku sebagai mangsa penjualan organ dulu, aku takkan dapat nikmati kehidupan sekarang. Aku takkan dapat jumpa kau, dengan yang lain. Aku takkan kenal erti persahabatan.."
Seokjin senyum. "Kau dengar tu, semua orang support kau.."
Taehyung diam sebentar, dia menunduk.
"Tapi aku tak ada dengan korang. Kenapa korang buat camni? Apa motif korang? Kita baru kenal? Hyung, asal kau terlalu percayakan aku?"
Seokjin terdiam.
"Friendship is not about how long you have been their friend. But, it was about how long you stay beside them. And we stay beside you, Kim Taehyung. No matter what.
Sekali aku bersahabat, selamanya aku bersahabat. Kau jatuh, kita jatuh sama-sama. Dan bangun pun sama-sama. Masalah kau masalah aku jugak. Aku akan tolong kau even boleh babitkan nyawa aku sekalipun."
"Aku perlukan masa untuk sendirian."
"Kau tipu Tae. Kat mulut kau mungkin kata kau nak bersendirian. Tapi dalam hati kau kau mahukan sesuatu yang boleh guide kau. Seseorang yang boleh tarik tangan kau dari terus duduk dalam lubang masalah. Aku bukan sahabat yang biarkan kawan aku to be alone bila dalam masalah."
Taehyung menarik nafas terkejut. Air matanya mengalir lagi. Memandang tepat ke dalam mata Seokjin. Seokjin tersenyum kelat.
"Tae..." Seokjin memanggil lagi.
"Masa tamat." Pegawai polis yang berdiri tidak jauh darinya membuka pintu sel.
"Maafkan aku hyung. Aku tak boleh..." Taehyung bangun dan memusingkan tubuh membelakangi mereka. Tatkala dia ingin menghayun langkah..
Bang!
Kakinya terhenti. Semua di situ terhenti. Bagai detikan jam tidak lagi berfungsi. Membulat mata mereka semua kecuali..Jimin. Dia menundukkan kepala dan bahunya turun naik.
Tangannya menekan perutnya. Mungkin sakit setelah dia tiba-tiba berdiri secara mengejut.
Yoongi yang cuba membantu dimarahinya menyebabkan Yoongi tidak berani lansung menyentuh Jimin walaupun dengan hujung jari.
Perlahan-lahan Jimin mengangkat kepala. Dia mengalihkan tangannya dari permukaan dinding plastik itu.
"Kau..pengecut. Kau lemah, Tae. Kau terlalu memalukan."
"Kau pekak ke? Kau buta? Kenapa kau sia-siakan kitaorang? Kau tak nampak ke kitaorang masih sayangkan kau? Termasuk aku, Tae!"
Air mata Jimin jatuh ke pipi. Begitu juga Taehyung. Soalan itu ialah soalan yang pernah dia tanya pada dirinya sebulan lalu.
"Kau tak ada otak? Otak kau letat kat lutut ke?! Kau tak fikir ke betapa risaunya kami kat kau lepas kau tak angkat call? Kau blah tinggalkan kitaorang camtu je?! Kau tak fikir ke?"
"Aku tahu kau dengar aku. Aku sayangkan kau, Tae. Macam family aku sendiri. Kenapa kau tak pernah nampak semua tu? Kau nak biarkan memori kita semua terhapus macam tu je? Terbang macam tu je?
Macam kau pegang belon dan lepaskan macam tu je? Terbang dan terhapus di angkasa? Kau tak nak kejar ke semua tu?"
Taehyung terdiam kejap.
"Sayap aku dah patah, Min..aku dah tak boleh terbang untuk kejar benda tu. Hidup aku dah musnah." Taehyung tiba-tiba bersuara.
"Jadi, sembuhkannya balik. Apa gunanya ubat dalam dunia ni? Apa gunanya perkataan 'sembuh' dalam dunia ni?"
Taehyung menunduk, Jimin pandang belakang Taehyung.
"Sembuhkannya balik dan terbang. Cari kebebasan, Tae. Kejar memori kita semua. Kau berhak dapat semua tu.."
Taehyung pandang Jimin separuh. Dia tersenyum kelat sebelum kembali memandang ke arah pintu sel.
"Aku tak berhak, Min...maafkan aku."
Perlahan-lahan Taehyung hilang di balik dinding berkongkrit putih itu.
Jimin hanya mampu terdiam. Perlahan-lahan dia kembali duduk di atas kerusi rodanya.
"Aku mohon Tae...aku tak nak kau berubah. Aku rindu kau yang lama. Semua orang macam tu. Please...cari balik kebebasan kau..dan balik ke pangkuan kitaorang semula..."
Jimin tertunduk..
"Please....please aku mohon...Aku rindukan kau.." Bahu Jimin yang terhinjut segera diusap oleh Jungkook dan Hoseok.
Tanpa mereka sedari, di balik dinding konkrit..
Taehyung sudah teresak-esak. Kenapa...kenapa semua ni terjadi pada dia?
Kenapa korang lambat?
Korang ke mana selama ni?
Aku dah tenggelam. Sayap aku dah patah. Semuanya gelap. Masa depan aku..hidup aku. Semuanya dah musnah..
YOU ARE READING
blood sweat and tears I : The Truth Untold (C)
Mystery / ThrillerMatured content (16+) ▶Memang panjang, tapi sekali baca, belum tentu boleh berhenti ▶ Never expect the ending ▶ "Blood Sweat and Tears II : Escape From Nightmare" (Done Publish) + Kisah 7 sahabat yang berjuang mencari erti kebebasan dan kebahagiaan...