#12 - Jin

2.2K 274 24
                                    

Tengah seronok aku terbongkang atas sofa, pintu aku diketuk kuat macam pencegah maksiat di malam tahun baru. Sikit lagi nak roboh.

Aku ingatkan polis, sebab aku rasa aku tak buat apa-apa kesalahan pun. Cuma aku ponteng kerja je. Itupun sekali sekala.

Aku berjalan malas ke arah pintu yang menunggu masa untuk lekang. Korang tau lekang tu benda apa? Tercabut atau rosak.

"Kejaplah!" Aku meningkah melajukan pergerakkan yang bagaikan siput sedut mengandung.

Kunci aku buka satu persatu. Aku mamai lagi masa ni.

Elok saja aku selesai buka kunci yang terakhir, pintu terkuak tanpa dipinta. Terlompat aku melihat makhluk yang tercungap-cungap di hadapan pintu. Wajahnya turut berlumuran darah.

"Jimin ah! Asal kau ni?!" Aku separuh menjerit dan membantunya untuk bangun.

Ya, aku kenal Jimin. Nantilah aku cerita macam mana kami boleh berjumpa.

"T-Tolong aku! Tolong aku angkat dia." Pintanya cemas sambil memapah seseorang.

Aku lihat sebelahnya. Seorang lelaki muda berlumuran darah. Aku terpana kejap.

"Woi! Kau tercegat apa lagi kat situ?! Ingat ni opera cina ke?! Tolonglah cepat!" Tingkahnya membuatkan aku laju memapah lelaki itu.

"Le-Letakkan dia kat sini." Usai aku hampar tilam di bilik, aku suruh Jimin baringkan dia di situ.

Aku biar Jimin uruskan dia sementara aku masuk ke dapur dan mengambil first aid dan air suam.

Aku kembali ke bilik aku. Aku tengok Jimin masih tercungap-cungap.

"Apa dah jadi ni Jimin?" Aku tanya Jimin sambil membersihkan darah di kepala lelaki yang terbaring itu.

"Kena pukul lah. Takkan kena langgar lori pulak." Dia loyar buruk.

Kalau nak ikut hati aku, nak je aku aku hempuk dia dengan pasu bunga kesayangan aku ni! Aku tanya elok-elok, dia loyar buruk plak!

"Ni mamat ni siapa pulak?" Aku tanya lagi, masih tak puas hati. Kepalanya yang sudah bersih dari kesan darah itu aku sapukan ubat. Dan kemudiannya aku balut.

"Entah. Aku nampak dia kena hentak kat kepala. Aku pun tolonglah." Jelasnya sambil membuka baju.

Tentulah nak salin pakaian lain. Baju tu dah kotor dicemari cecair merah pekat.

"Kau ni, kerja cari gaduh je." Aku tegur. Yelah, ni bukan kali pertama dia balik dalam keadaan begini. Entah ni kali ke sepuluh gamaknya!

"Entahlah weh..dia ingatkan aku pada mak aku." Suara Jimin lirih.

"Mak kau? Mean?" Aku pelik. Apa kaitan lelaki ni dengan mak Jimin?

"Erk, tak ada apa-apalah.."

"Kau ni lah. Erm, tak apalah. Aku dah rawat dia. Nanti dia sedarlah tu. Dah, meh sini kau sebelum aku jadikan kau mendiang pulak." Aku pandang Jimin yang sudah shirtless.

Duduk tersandar lemah di dinding. Tau la ada 6 ketul roti bun kat perut pun. Tak yah over sangat cara duduk tu. Ei...lempaq dalam sungai kang haa sia-sia je mamat ni hidup.

Aku tengok darah dia masih belum kering.

"K-Kau nak buat apa kat aku?" Aku tau, otak dia dah tak betul. Dia silang tangan kat dada. Tobat aku menyampah weh, kang muntah hijau aku kat sini.

"Nak rawat kau lah vengap!!" Aku baling pembalut luka ke arahnya. Gedik sangat kan!

"Tak payah! Biar aku buat sendiri!" Tolaknya lalu mengambil pembalut itu. Aku menjeling tanda lantak-kau-lah.

"Haishh..." Aku tengok dia berdecit sambil pegang lengannya. Dia tertunduk.

Aku bangun dan mendekatinya. Tangan yang menekup lengan itu aku buka. Darah.

"Haish, kena pisau lagi lah ni." Aku menggeleng dan duduk bersila di tepi Jimin. Dari cara lukanya itu, bergaris panjang dan sedikit terkoyak, sah lah tu.

"Aku boleh buat sendirilah!" Dia membentak.

"Jangan mengada sangat! Takat nak ambil pembalut 1 gram pun kau dah macam sotong kena lenyek keretapi, ni nak rawat diri sendiri!" Aku hilang sabar.

Tangannya aku rentap. Dan, dia putus asa.

"Tahan k. Sebab lengan kau nak kena jahit sikit." Nasib baiklah aku ada bawa balik sedikit jarum dan benang dari hospital.

Jimin berdecit tatkala aku mula menjahit lukanya. Teruk gak la.

"Lepas ni, kau pergi bersihkan diri kau. Busuk macam belacan basi dah aku bau." Aku membebel sambil memotong lebihan benang. Dan mula membalut menggunakan pembalut putih.

"Sakitlah!" Dia marah.

Bertuah punya budak. Aku rawat ni kira bersyukur lah sikit.

"Hah, padanlah muka kau! Meh aku tambahkan lagi sakit ni!" Aku membalut lengan Jimin dengan kuat.

Apalagi, menggelupurlah budak tu minta ampun. Hah tahu pun.

Siapa aku?

Aku doktor. Aku belajar di luar negara. Terkejut ke? Eh, normallah.

Kenapa aku belajar luar negara?

Saja. Aku masih ingat kata pakcik. Katanya, dia nak aku jadi doktor suatu hari nanti. Aku nak capai hasratnya.

Aku belajar bersungguh-sungguh. Hampir 3 tahun aku tinggal di negeri orang. Memang banyak pengalaman baru yang aku dapat. Tapi, wajah pakcik, kasih sayang yang pernah dicurah pada aku, memang mustahil untuk aku lupakan.

Akhirnya, aku kembali ke Seoul sebagai seorang doktor. Dengan duit yang aku usahakan sendiri, aku beli sebuah rumah. Dan nasib baik jugalah aku dapat hospital di Seoul. Mudah kerja aku.

Dan tujuan aku hidup hanya satu. Dendam. Aku nak cari balik manusia durjana yang telah membunuh hidup aku.

Hari kedua aku di Seoul, aku terserempak dengan dua orang lelaki. Dia cuba rompak dan hampir bunuh aku. Nasib baiklah ada seorang lelaki lain bantu aku. Sejak dari hari tu, aku tinggal dengan dia.

Aku rasa dia ada masalah. Sebab dia selalu bersikap kasar dan selalu marah-marah. Kadang-kadang aku tengok dia menangis sorang-sorang.

Aku cuba tanya pasal masalah dia. Tapi dia tak pernah nak gitau aku.

Ya, dia Park Jimin..

Dan hari ni, mamat tak guna ni bawa balik sorang lelaki lain..

Tapi, okaylah lelaki. Kalau perempuan memang aku sondol dia pakai cangkul belakang rumah. Tak pun, ikat dia kat pokok penuh kerengga.

blood sweat and tears I : The Truth Untold (C)Where stories live. Discover now