#32 - Ask

1.7K 205 0
                                    

"Yoongi ah.." Jimin menyapa setelah melihat Yoongi termenung di perkarangan rumah.

"Ah, ya." Yoongi menoleh sambil tersenyum.

"Ape yang kau menung tu? Sampai aku panggil tiga kali kau tak dengar." Jimin meletakkan dua gelas jus oren di atas meja.

Yoongi hanya tersenyum nipis dan duduk bertentangan lelaki berambut hitam itu.

"Takdelah. Aku..aku cuma terfikir..erk..pasal kerja je." Yoongi memegang belakang leher.

"Ehem, sorry pasal patung tu." Jimin tersengih.

"Takpe ah. Aku dah hantar dah benda alah tu kat kedai. Takde apa-apa pun. Nasib patung je. By the way, eh kau dah tukar warna rambut ke? Sesuailah dengan kau." Dia kemudian meneguk air jus itu.

"Ha'a, aku tukar pagi tadi." Jimin tersengih, begitu juga Yoongi. Dia tak sangka dia boleh jumpa dengan sepupunya lagi.

"Yoongi ah.." Panggil Jimin.

Yoongi angkat kepala. Dia memandang Jimin yang serius memandangnya. Yoongi letak gelas itu di meja kembali.

"Boleh aku tanya soalan?"

Yoongi diam sebentar. Dia teragak-agak. Apa benda yang dia nak tanya? Ada sedikit rasa berdebar bertebaran di hatinya.

"Hurmm..nae."

"Hari tu, masa kau sedar dari pengsan, kau jerit 'jangan pergi..' dengan kau cari adik kau. Kenapa eh?"

Yoongi tersentak sedikit. Rasanya, dia sudah mampu mencongak-congak dalam kepala soalan yang bakal diterimanya.

"Kau ada kembarkan? Nama dia Woozi. Betul tak? Kawan kita dulu?" Yoongi angguk perlahan. Entah mengapa, kelopak matanya terasa panas saat nama itu disebut.

Jimin diam sekejap. Dia pun dilema. Patut ke dia tanya? Saat yang betul ke sekarang ni?

"Boleh aku tanya..dia kat mana sekarang? Dan, macam mana kau boleh ke sini? Mana family kau?" Soalan itu akhirnya terluah.

Yoongi kaku.

"Dia...dia...dia ada. Dia sentiasa ada.." Yoongi menekup mulut. Matanya mula merah berkaca.

"Yoongi ah..kau okay ke? S-Sorrylah kalau soalan aku ni-" Jimin mula cemas. Rasa bersalah tiba-tiba hadir.

"T-Takpe..a-aku nak masuk kejap.." Yoongi bangun dan meninggalkan Jimin terpinga-pinga di perkarangan rumah.

"Haish.." Jimin menggaru rambutnya dengan kasar.

•  •  •

"Haish..apahal busuk sangat badan aku ni..mandi ah.." Jimin mencapai kain tuala yang disangkut di kerusi.

Sebelum itu, dia terpandang beg galas hitamnya. Beg pertama saat dia melangkah masuk ke dalam rumah Seokjin. Dia tenung lama beg itu.

"Apa ada dalam beg ni eh? Aku dah lupa dah.." Dia menggaul-gaul beg itu, dan mengeluarkan beberapa helai baju dan seluar.

"Eh, apa benda ni?" Jimin mengeluarkan tangan setelah terasa sesuatu. Nipis macam kertas.

"Gambar dan pemetik api? Gambar siapa ni?" Jimin tenung lama gambar itu.

Gambar yang menunjukkan wajah seorang lelaki. Macam pernah nampak. Tiba-tiba, Jimin tersedar sesuatu. Dia menggenggam gambar itu dan menarik nafas panjang. Dia mencapai sesuatu di atas meja dan melangkah masuk ke dalam tandas.

Dia pandang tab mandi yang sudah penuh diisi air. Dia tersenyum kecil. Jimin terus masuk ke dalam tab mandi. Mengenakan singlet putih dan seluar kebiruan paras paha.

Jimin menutup mata sebelum kembali merenung gambar tersebut.

blood sweat and tears I : The Truth Untold (C)Where stories live. Discover now