#10 - Jimin

2.2K 279 9
                                    

Aku hidup dijaga oleh Halmeoni aku. Okay kau tak faham? Dengan nenek aku.

Tapi macam biasa. Nenek aku tu bukan suka aku sangat. Dan aku pun, bukan suka dia sangat. Dia lebihkan appa aku. Dia tak tau anak dia tu yang bunuh mak aku.

Aku pelik, macam mana lelaki tu boleh terlepas dari ditangkap pihak berkuasa?

Apa-apa pun, aku keseorangan. Dan seperti aku kata dulu, kawan-kawan aku fitnah aku kata aku yang bunuh mak. Tu kata kawan aku kat sekolah. Mungkin itu untuk sindiran mereka? Tak logik la weh, budak kecik hentak kepala mak sendiri. Tapi, boleh jadi logik juga kadang-kadang.

Tapi, sekarang gelaran aku bertambah. Bukan takat pembunuh. Tapi diorang kata aku budak sakit jiwa. Gelaran ni dapat masa aku kena buli kat belakang sekolah.

Time tu aku down lagi. Aku masih teringatkan mendiang mak.

"Woi pembunuh! Macam mana kau bunuh mak kau eh? Mesti mak kau sedih dapat anak macam kau!"

Tu ayat last yang aku dengar sebelum aku berhenti sekolah. Actually, bukan berhenti. Tapi diberhentikan.

Apa yang aku buat?

Aku masukkan budak tu dalam hospital. Aku cukup benci bila orang cakap pasal pembunuhan tu. Aku nak lupa pasal benda ni! Tapi orang lain tak guna sengaja ingatkan aku balik pasal benda tu! Ingat lawak kot.

Last sekali, aku geram sangat, aku hentak kepala budak tu ke dinding. Hah, tahu nangis pulak. Tapi aku sedih..aku sedih sebab tangan aku macam mewarisi perangai ayah aku.

Akhirnya, aku diberhentikan sekolah. Well, aku tak kisah. Sebab tujuan aku hidup sekarang bukan berjaya. Tapi untuk cari lelaki tu balik!

Ya, dendam! Aku dendam dengan dia! Aku dapat tahu dia berada di Seoul. Jadi, aku bergerak ke Seoul untuk jejaki dia.

Aku dah 22 tahun. Bukan budak 5 tahun yang menyorok dalam almari lagi dah.

Aku dah besar. Aku boleh hidup sendiri. Nenek aku pun dah bertukar status jadi mendiang. Daripada aku duduk Busan dan tadah telinga dengar hinaan orang, elok aku ke Seoul untuk capai cita-cita aku.

Bunuh ayah aku..

SEOUL, KOREA

Aku jalan sekitar pekan. Saja ambil angin. Mana tau aku terserempak dengan lelaki tu.

Sedang aku menikmati keseronokkan angin petang, tiba-tiba bahu kiri aku dilanggar. Lelaki berambut hitam berhidung mancung tu lansung tak minta maaf! Terus blah macam kena kejar lipas terbang.

"Woi bodoh!!" Aku menjerit bengang tapi, sekali lagi bahu aku dilanggar.

"Otak korang ahh!! Woi! Buta ke?!!" Aku jerit sambil angkat tangan. Eh, kenapa dua lelaki ni kejar budak tu dengan kayu? Main polis entri ke ape ni?

Aku tengok, budak pertama yang langgar aku tadi membelok ke arah bangunan yang separuh siap. Macam tu gak tiga orang lelaki tadi. Aku teragak-agak nak ikut mereka atau tak.

"Argh! Kenapa aku nak ambil tahu sangat?!" Aku melangkah pergi.

Tapi hati aku rasa tak tenang. Nak kata aku nak jumpa jodoh, aku tengok orang pun rasa menyampah. Tapi, Hati aku tetap suruh ikut budak tadi ni. Aku tak tahu kenapa, tapi naluri aku pelik. Entah minum air ketum agaknya.

Akhirnya, aku ikut jugak kata hati untuk ekori budak itu. Aku berlari anak setelah terasa kedudukan aku dengan diorang makin jauh.

Aku masuk bangunan separuh siap itu. Sunyi. Aku cari-cari kelibat dia. Aku kata dah kat hati aku yang degil ni. Tak jumpa aku blah.

"Arghh!!!" Jeritan kuat itu cukup mengejutkan aku. Kalau aku pakcik yang mengalami masalah jantung, tentu aku dah mati katak di sini.

Aku bergerak mencari bunyi bising itu.

"Kau masuk tempat kitaorang, kau buat onar pulak ya! Eh, kau tu sedar diri sikit! Bos kitaorang beli kau untuk jadi hamba dia! Bukan anak dialah bodoh!" Aku mengintai dari balik pek simen yang tersusun rapi.

Aku nampak lelaki itu dipukul dengan besi dan kayu. Disepak terajang. Aku cuak. Bukan takutkan darah yang memercik ke sana sini. Tapi aku trauma. Aku teringatkan mak dulu..

Wahai hati yang belot pada tuannya, apahallah kau suruh aku ke sini. Aku berhuhu sendirian.

Mata aku terancap pada tubuh lelaki yang diterajang hingga terkena dinding. Mulutnya berdarah. Aku tutup telinga dan mula menyumpah seranah diri sendiri.

"Aku takkan pernah tunduk pada bos kau yang tak guna tu!!!" Jeritnya dengan segala kudrat yang ada.

"Oh ya? Eh budak hingusan, kau tu orang bela je. Kau jangan berlagak sangat lah!" Aku intai konflik di antara mereka lagi.

Sungguh degilnya dirimu wahai hati.

"Patutnya aku bunuh kau dari dulu!!" Aku lihat lelaki itu menghentak besi di kepala budak lelaki yang aku agak sebaya aku.

Aku tengok budak tu dah terkulai lemah. Darah mengalir dari kepalanya. Ingatan aku kembali pada mak. Tak..tak takk!!!

Aku menjerit..

blood sweat and tears I : The Truth Untold (C)Where stories live. Discover now