#36 - Begin

1.6K 208 4
                                    

"Aku nak keluar kejap." Namjoon mengikat tali kasut seraya menjuruskan pandangan ke lantai.

"Huh? Pergi mana?" Hoseok menyoal sebelum terkejut dengan tengkingan Yoongi.

"Ish, makanlah! Nanti kau sakit lagi teruk!" Yoongi menyumbat bubur ke dalam mulut Jimin sementara Jungkook sedaya upaya memeluk belakang Jimin dengan erat agar lelaki itu tidak melarikan diri. Bubur masakan Taehyung...

Entah kenapa susah sangat dia nak makan.

"Kerjalah. Kau tak kerja ke?" Namjoon mengetuk-ngetuk hujung kasut ke lantai untuk mengemaskan kasutnya.

"Tak. Lusa baru aku kerja. Air habis katanya." Hoseok menjeling.

"Untung ah. Okay bye! Oh, Jimin ah, dalam tu ada something tau! Aku nampak Taehyung dah masukkan something dalam bubur tu!" Jerit Namjoon sebelum melarikan diri.

Terbuntang mata Jimin. Dia pandang Yoongi. Urgh..

"Tak!! Jangan!! Lepaskan aku!!" Lagi kuat Jimin meronta-ronta. Jungkook dah mula pening-pening lalat.

"Oi mangkuk! Kau ingat boleh ke main campur-campur?! Dia tak letak ubatlah dalam ni!" Marah Yoongi terus cuba menyumbat bubur ke dalam mulut Jimin. Dan akhirnya, bubur itu berjaya masuk ke dalam mulut lelaki itu.

"Hah! Telan telan! Tak telan, aku sumbat mangkuk ni terus!" Ugut Yoongi. Jimin berhenti meronta-ronta dan menelan bubur itu.

"Nah air.." Jungkook tercungap-cungap. Jimin terus mencapai gelas yang diberikan Yoongi.

"Gais!! Aku dah balik!!!" Terus bersembur air yang diminum Jimin. Nasib baiklah Yoongi sempat mengelak.

Hoseok yang tengah tidur di sofa terus tergolek ke bawah.

"Woi! Kau ni hyung! Buat kitaorang terkejut je!" Marah Yoongi.

"Aduduh..sakitnya buah hati aku.." Hoseok mengerang kesakitan dan memegang belakangnya.

"Erk...sory. By the way, gais! Aku ada bawak balik seseorang!" Seokjin menjerit lagi. Mereka semua terus bangun dan memandang Seokjin yang tersengih-sengih di muka pintu.

"Siapa?" Jungkook menyoal sambil mencekak pinggang.

"Again dude?"

"Perkenalkan, pakcik aku!! Jung Soo Hoon." Seokjin mendepakan tangannya.

"Annyeonghaseyo.."

Mereka semua terkejut.

Lelaki itu tersenyum memandang empat pemuda yang tercegang. Tapi, senyumannya mati apabila matanya terpandang Jungkook yang berada di belakang Jimin.

Jungkook berundur beberapa tapak. Kakinya terasa lemah. Yoongi perasan hal itu, tapi dia hanya diamkan diri.

"Appa..jom lah masuk.." Seokjin menarik tangan pakciknya.

Mereka semua merapati Seokjin dan pakciknya. Mereka saling bersalaman dan tersenyum. Kecuali Jungkook.

"Ni kawan-kawan kamu ke, Seokjin?" Soal Soo Hoon sambil bersalaman dengan mereka.

"Nae, appa. Yang rambut hitam dan pipi tembam macam mochi ni, Jimin. Yang muka happy go lucky ni, Hoseok. Yang putih melepak macam hantu tepung gomak ni Suga. Hah, yang kecik-kecik pemalu macam arnab tu, Jungkook."

"Ya, selamat berkenalan.." Mereka tersenyum dan bersalaman mesra.

Tetapi, Jungkook hanya menunduk hingga wajahnya tak kelihatan jika dilihat dari hadapan. Jimin perasan tangan Jungkook tergetar-getar saat tangan lelaki muda itu bersentuhan dengan yang tua.

"Eh, Namjoon dengan V mana?" Seokjin mengerutkan dahi sambil memandang sekeliling.

"Kerja."

"Eh, ada lagi ke Seokjin?" Soal Soo Hoon lembut.

"Nae, appa. Ada lagi dua orang, tapi yang diorang tu kerja. Kejap lagi baliklah kot. Ah, appa duduklah dulu."

"Nae.." Lelaki berkot hitam segak itu berjalan melepasi Jungkook yang masih tertunduk.

Dia menghala ke arah sofa. Yoongi segera mengutip mangkuk dan gelas di atas meja dan berlalu ke dapur.

"Jungkook ah, mari sini duduk. Kenapa kau tercegat kat situ lagi." Seokjin menarik bahu Jungkook mereka berdua melabuhkan punggung di sofa bertentangan Soo Hoon.

"Sorry, Jungkook ni memang pemalu sikit." Hoseok tengok tangan Jungkook. Kenapa dia menggenggam tangan?

"Ah, takpe. Biasalah tu." Mereka ketawa. Dan Soo Hoon hanya memandang Jungkook.

"Erk, hyung. A-Aku naik d-dulu. Ada kerja yang aku nak buat.." Tanpa menunggu maklum balas, Jungkook menunduk dan terus berlalu ke atas.

Dia terserempak dengan Yoongi yang sedang mendulang air di tangga, tapi Jungkook tidak menoleh dan terus naik.

"Apa tak kena dengan dia ni? Tadi okay je?" Yoongi berkerut dahi sambil meletakkan dulang di atas meja.

"Biarlah, dia nak rehat kot. Ke, dah berjangkit dengan Jimin?" Seokjin memandang sinis ke arah Jimin yang masih terbatuk kecil.

"Hish, imposyibbel. Aku dah sihatlah!" Mereka semua ketawa.

Soo Hoon memandang atas yang terarah ke tangga di mana bayangan Jungkook hilang tadi. Dia tersenyum sinis.

"Appa, malam ni appa tidur sini eh?"

"Okay.." Katanya sambil memandang ke atas. Ke arah Jeon Jungkook.

blood sweat and tears I : The Truth Untold (C)Where stories live. Discover now