#9 - Suga

2.6K 286 21
                                    

Yeah, abaikan gambar tu. Aku cari gambar dia tak jumpa. So, aku lukis je la (-_-")

Aku hidup di Seoul. Pelikkan, macam mana Daegu tiba-tiba bertukar Seoul? Sebelum tu, aku nak cerita serba sedikit pasal hidup aku memandangkan author tak guna ni skipkan cerita.

Okay, masa aku 10 tahun, appa dan eomma angkat aku hantar aku ke Seoul. Bukan hantar sebenarnya, tapi buang. Dan diorang tinggalkan aku di tepi jalan. Diorang buat aku macam anjing. Shit punya manusia!

Aku sehelai sepinggang. Tak ada apa yang boleh aku beli. Aku tak ada duit. Aku kecik lagi untuk berkerja.

Aku kecewa. Aku kesal. Aku benci semua orang dalam dunia ni. Bagi aku, tak ada sesiapa pun yang sayangkan aku. Eomma aku tinggalkan aku, Woozi..kau..kau pun tinggalkan aku.

Sepasang katak puru tak guna tu pun buang aku.

Bagi aku, dunia ini untuk diri sendiri. Kau bijak, kau hidup. Dan aku ambil keputusan. Aku mencuri. Biasalah, aku hidup merempat. Nak mudah cara betul payah. Aku guna jalan salah.

Ya, aku jahat.

Dan sekarang, dah 12 tahun aku hidup macam ni. Mungkin diorang ingat aku boleh mati kena bunuh gamaknya kalau lempar dekat Seoul tanpa duit. Ehh, no way man! Ni Suga! Motto aku mudah. I don't give a shit. Swag forever.

Kerja aku, berjalan ke hulu hilir. Kau suka, ambil tanpa orang lihat dan lari.

Pernah beberapa kali aku terkantoi. Hah, ape lagi. Kena tangkaplah. Tak puas kena tangkap, aku kena belasah pulak. Terukkan aku?

Ya, di mata aku, aku hebat. Aku tahu di mata manusia aku macam sampah di dalam longkang yang busuk!

Tapi, tak ada siapa tahu kisah hidup aku. Sejarah yang mencorakkan aku untuk jadi macam ini.

Mungkin kalau appa aku tengok aku camni an, dia gembira tak? Anak dia jadi sampah masyarakat dan suka mencuri? Eh, aku mana ada keluarga dalam dunia ni. Aku ada Woozi je.

Aku still ingat janji aku pada adik aku. Tak, aku tak pernah lupa walau sedetik. Janji yang aku pahatkan dalam hati.

Berbalik pada cerita, nampaknya aku dah 22 tahun. Boleh dikatakan, kalau muka ni yang masuk kedai, hah siap lah kau angkat parang nak rembat aku. Tapi, aku dah lali dah.

Masa kecik aku kena lagi teruk. Besar aku rasa macam jentik tahi hidung je.

Tapi, aku licik. Agak-agaklah weh, aku dah jadi pencuri yang dikagumi persatuan pencuri-pencuri sedunia.

Okay, aku bohong.

Nak bagi orang tak cam muka hensem aku ni, aku pakai mask. Kadang-kadang aku pakai mask hitam, kadang-kadang biru. Kadang-kadang aku pakai mask badut. Biasalah, mencuri mesti ada gaya.

Tapi, tak sangka pulak masa aku jalan kat pekan tu aku terserempak dengan tuan kedai yang pernah aku curi dulu. Nak-nak lagi, dia dengan polis. Ahah! Hebat lah kau Suga. Time-time ni lah dia ada dengan polis.

Eiii orang tua ni. Tau la rindu aku pun. Tak payah lah sampai bawak polis. Eii, geram mak! Aku cubit lemak dia kang!

"Woi!! Jangan bergerak!" Jerit salah seorang polis.

Ah! Kesah ape aku. Ingat aku dungu sangat ke nak ikut cakap kau? Aku bukan budak sopan nak ikut semua kata-kata kau yang mampu menjatuhkan maruah aku sebagai penjahat terkenal di sekitar kedai runcit di Seoul.

Lagi kau kata, lagi aku cabut.

Aku lari ala-ala Jackie Chan gitu. terasa juga bangga bila aku mewarisi setiap gerakan dia.

Aku nampak lorong kecil yang agak sunyi.

Tanpa membazirkan masa, aku terus masuk ke dalam lorong itu. Masa itu emas kau!

Aku toleh belakang sambil lari. Diorang masih kejar aku. Pakcik gemuk tu pun gagahlah kejar aku. Aduyai..

Kalau boleh, nak aje aku sumbat lolipop dalam mulut dia yang termengah-mengah tu.

Padah aku tengok belakang sambil berlari, aku terlanggar seseorang. Pergh..sakit shiot..

Kami jadi freeze jap. Aku tengok dia, dia tengok aku. Dah macam cinta pandang pertama dah rasa. Aku tengok dia, comel jugak. Tapi, dia pakai jaket hoodie hitam. Aku tengok rambutnya. Kenapa ada warna hijau di hujung rambut kokonya? Aku nak ketawa lebih lanjut. Tapi, makhluk tiga ekor kat belakang tu tengah kejar aku!

Haish! Aii tak kunyit okay! Ai memuji dengan ikhlas.

Sedar mask aku terbuka, cepat-cepat aku pakai balik.

"Woi!!! Jangan lari!!!" Kami berdua toleh serentak ke arah polis yang dah mula angkat dia punya kayu.

Aku tersengih sebelum kembali melajukan langkah. Gila kau tunggu lama-lama kat situ. Ingat drama ke? Bila director jerit cut, kau kembali hidup macam orang terkemuka? Semua orang jaga. Dari hujung kaki sampai hujung kepala?

Dan, seperti cerita hero biasa. Aku mesti terlepas.

blood sweat and tears I : The Truth Untold (C)Where stories live. Discover now