"Meneer Lokerse, goedemiddag." Wolfs deed zijn zonnebril af en bekeek de nieuwe Porsche die Lenny aan het wassen was. "Mooie auto hoor." glimlachte hij naar hem. Lenny grijnsde trots. "Ja, cadeautje van mijn vader. Het gaat goed met de zaak."
"Heeft u nog contact gehad met Henri?" kwam Eva direct tot zaken.
"Nee, dat joch zit toch in de bak? Heeft die lul al bekend?"
"Jij weet al zeker dat hij het gedaan heeft?" vroeg Wolfs hem.
"Ja tuurlijk, wie moet het anders zijn geweest?"
"Heeft u hem gisterenavond toevallig nog gebeld? En bedreigd?"
Wolfs keek vlug zijn partner even aan toen ze dat vroeg. Hij hield van haar strenge blik. Het even bekijken kon hij dan ook vaak niet laten.
"Waarom zou ik dat doen?"
"Ik zou ontzettend pissig zijn, als het mijn dochter was." Wolfs richtte zijn aandacht weer op Lenny. "Ik zou instaat zijn om die jongen wat aan te doen. U niet?"
"Ja! Ik ben ook pissig ja! Maar jullie hebben hem toch opgepakt? Ik heb die hele jongen niet meer gesproken of gezien!"
***
"Angelique Gerritsen kwam net een tweede telefoon van Rick Gerritsen brengen. Die had ze gevonden tussen zijn spullen." Marion kwam direct naar Eva en Wolfs toe, toen ze binnenkwamen. "Er staan twee voicemailberichten op."
Eva en Wolfs hadden niet eens de tijd om hun jassen uit te doen, ze moesten meteen de voicemails beluisteren.
"Waar is het geld, Rick? We hadden een afspraak. Je weet wat ik doe, als ik het niet krijg."
"Je bent te laat Rick. Ik vertel het aan je vrouw. Ik geef je aan bij de politie, dat je mijn dochter wilde verkrachten. Jij bent ziek, Rick. Ik wilde je nog helpen. Maar niemand kan jou meer helpen."
"Dochter?" vroeg Eva direct. "Het is Lenny?"
"Het klinkt als Lenny." mompelde Wolfs. "Dit is in ieder geval géén Henri."
"Van Dongen, Wolfs!" Mechels riep hen vanuit haar kantoor. Vlug deden ze alsnog hun jas uit en snelden ze naar het kantoor van hun chef.
"Henri Kruys zit in de verhoorkamer," begon ze. "hij wil een bekentenis afleggen."
"Die jongen heeft het niet gedaan." vertelde Wolfs haar.
"Weet ik," zei ze simpel. "maar zorg dat hij jullie verteld wie het wel is. Wie hem de schuld in de schoenen probeert te schuiven."
***
"Henri Kruys." Wolfs kwam binnen met een laptop die hij gelijk opstartte.
"Ik heb het gedaan." zei de angstige jongen direct.
"Wat heb je gedaan?" vroeg Eva hem.
"Foto's van Roos gemaakt en ze verkocht aan Rick Gerritse."
"En hoe en wanneer heb je dat gedaan?"
"Toen ik op haar moest passen heb ik-"
"Het is GerritseN." onderbrak Wolfs hem. "Met een 'n'. En wát een bullshit-verhaal, Henri."
"Wat? Ik heb het echt geda-"
"Ach, ik zie nu dat ik niks van dit gesprek heb opgenomen. Ik heb geen bekentenis van je gehoord en mijn collega toevallig ook niet." Wolfs stond op. "We hebben niet genoeg bewijs om je vast te houden. Je mag gaan, Henri." Hij zette een gemaakte glimlach op. "Fijn toch, jongen?"
"Wat?!" Henri's ogen werden groot. "Nee! Ik heb het gedaan! Echt!"
"Doe je de groetjes aan je ouders?" Wolfs opende de deur en wuifde naar hem dat hij mocht gaan.
"Nee, nee! Alsjeblieft! Als jullie beloven om mij en mijn familie te beschermen, vertel ik jullie alles." Henri begon te huilen van angst. "Hij wil me kapot maken. Hij gaat me vermoorden als ik vrij kom!"
"Wie?" vroeg Eva terwijl haar partner weer naast haar kwam zitten.
"Hij heeft die foto's van roos gemaakt. Hij licht mensen op met haar." Zijn stem bibberde. "Hij chat met mannen, spreekt dan met ze af en dan perst hij ze af voor heel veel geld." Hij bracht met een trillende hand een glas water naar zijn mond en dronk wat om te kalmeren. "Hij zegt tegen die mannen dat hij niet naar de politie gaat als ze hem geld geven." Zijn lip trilde mee met zijn handen. "Ik heb hem ooit betrapt. Met Roos. Dat hij dingen met haar deed." Er diggelden grote tranen langs zijn wangen. "Hij bedreigde me. Ik mocht het aan niemand vertellen, anders zou hij mijn familie en mij gaan vermoorden."
"Wie, Henri?" vroeg Eva nog een keer. Henri keek haar gepijnigd aan en nam diep adem.
***
Wolfs, Eva en hun arrestatieteam, stapten de kroeg binnen waar ze Lenny Lokerse en zijn vader al direct zagen zitten.
Eva rechtte haar rug en keek de heren aan. "Meneer Lokerse, u bent aangehouden voor verdenking van misbruik en afpersing."
"Wat? Dat is onzin!" riep Lenny direct.
Wolfs liep naar ze toe, maar liep langs Lenny heen. "U niet. Uw vader." Wolfs boeide Lennard Lokerse, die schuldig naar zijn zoon keek. Lenny stond op. Verbaasd, radeloos en daarna woest, keek hij zijn vader aan. "Pa?! Wat heb jij met Roos gedaan?"
Lennard kon niks uitbrengen en werd overgeleverd aan de politie die hem meenam naar buiten. "Pa?!" Lenny stoof op zijn vader af maar werd door twee agenten tegengehouden. Hij begon te schreeuwen en probeerde zich uit de handen van de twee mannen te wringen. Toen hij nog één laatste blik van zijn vader, die in de auto werd gezet, zag, liet hij zich op zijn knieën zakken en begon een hartverscheurend gehuil.
***
Met een harde tik op de enter was Eva eindelijk klaar met haar werk. Ze stond op.
"Ik ga nog even plassen, zullen we daarna samen nog even boodschappen doen?" vroeg ze aan haar partner, die ook aan het afronden was. Hij glimlachte en knikte. Hij zag Marion haar nakijken en meteen nadat ze uit de ruimte was verdwenen kwam ze grinnikend naar haar bureau toe. Marion pakte Eva's mobiel en begon grijnzend te typen.
"Wat ben je aan het doen?" lachte Wolfs.
"Tinder aan het installeren." grinnikte ze. Zelfs Romeo kwam er bij staan en keek lacherig mee. Wolfs moest er niet aan denken. Eva en een vriendje. Van Tinder nog wel. Hij moest actie gaan ondernemen. Voordat dat hele date-gedoe uit de hand liep.
Niet veel later kwam Eva terug en zag Marion gieren van het lachen. "Eef, je hebt al vijftien matches! Je bent gewild meid!"
"Ah, nee, Mar." zuchtte ze. Ze greep haar mobiel van haar collega af en bekeek de app. Ze begon mee te lachen en schudde haar hoofd. "Jij weet ook van geen ophouden, he?"
Ze kreeg de hele tijd nieuwe berichten binnen en zelfs in de auto bleef het doorgaan. Ze bekeek elk bericht dat ze kreeg. Wolfs ergerde zich dood.
"Je bent wel populair." mompelde hij.
"Blijkt maar weer." zuchtte ze lachend. "Maar ze kunnen vast niet zo lekker koken, dus daar heb ik helemaal niks aan."
JE LEEST
Seizoen 13 - Flikken Maastricht
FanficNa haar kortdurende verslaving, probeert Eva haar normale leven weer op te pakken, maar dat lijkt makkelijker dan dat het is. Wolfs probeert haar zo goed mogelijk te helpen, maar haar koppigheid kan flink in de weg zitten. Desondanks zijn ze hechter...