روايه ( ولا في الأحلام.. حبك)
بعدما تركت حسناء اميرة مع احمد. وتوجهت لتكمل يومها الدراسي والذي كان متعب للغاية وطويل.
ومع انتهاء اخر محاضرة تنهدت بعمق ثم ظلت مدة شاردة فيما حدث امس.. وظلت مغلقة عيناها الإبتسامة تزين شفاها لتعبر عن مدي سعادتها.
. ولكنها فاقت من شرودها علي صوت ينادي اسمها بعنف.. ونا ان فتحت عيناها وجدت مصطفي امامها والقاعة فارغة تماما.. هي وهو في القاعة فقط ولكن تعابير وجهه لا تبشر بالخير ابدا..
مصطفى. '' ممكن اتكلم معاكي ''
حسناء. بتعجب. '' اكيد ..اتفضل. ''
مصطفي. '' مين اللي كنتي واقفة معاه في الكلية النهاردة الصبح ''
حسناء. '' نعم.. انا واقفة مع حد ؟ ''
مصطفي بغضب. '' يعني انا لسة إمبارح اقولك اني بحبك وعايزك تبقي شريكة عمري.. وانتي لا جاوبتيني ولا عرفت ردك.
وكمان اشوفك النهاردة وافقة في وسط الكلية مع واحد وبتضحكي وبتتكلمي معا ه. وعلي فكرة انتي فضلتي معاه مدة انا شوفتكم ومنعت نفسي بالعافية علشان معملش مشكلة ''
حسناء لا تستطيع ان تفهم ما يقوله من سرعة ما قال.. وايضا بسبب غضبه الذي يظهر علي وجههه..
ولكنها من داخلها تقفز فرحا لما سمعته انه يريدها شريكة عمره... وايضا يغار.. '
ظلت فقط مراقبة له ومستمعة حتي انتهي تماما.
ثم أغمضت عيناها وتنفست بعمق حتي تستجمع قواها لتستطيع الرد فما تعيشه الان مع مصطفي لم تتوقعه ابدا حتي في أحلامها. ''
حسناء. '' ممكن بس الاول حضرتك تهدي. ''
مصطفي يقاطعها بغضب. '' بلاش زفت حضرتك.. ''
حسناء. '' خلاص تمام انا اسفة جدا... اولا.. ان فعلا كنت وافقة مع واحد.. وده يبقي خطيب اميرة صاحبتي.. وفعلا وقفت مدة معاه لانه كان عايزني اساعده في حاجة وبس ''
مصطفي بصوت اعلي. '' يعني انتي اي حد خطيب صاحبتك توقفي معاه عادي وكمان تضحكي .''
حسناء تحاول كتم ضحكتها. '' لا طبعا.. بس اميرة اكتر من مجرد صاحبة دي اختي وعلشان كدة اعمل اي حاجة علشان سعادتها. ''
مصطفي. '' وكان عايز منك ايه؟
حسناء. '' كان عايز يفاجئ اميرة علشان النهاردة عيد ميلادها ؟''
مصطفي... '' ....... ...تمام ''
حسناء تضحك بشدة لمدة و مصطفي فقط ينظر لها وشارد في جمالها
وما انا انتبهت لنظراته توقفت عن الضحك ثم اسرعت بجمع أغراضها لكي تخرج.. ولكنه اسرع في التكلم.
أنت تقرأ
ولا في الاحلام. حبك
Fanficكلا منا لديه احلامه الخاصة ... منها أحلام نعيش من أجل تحقيقها ويسعي جاهدا لذلك .... أو أحلام لا يستطيع تحقيقها ولكن لديه أمل في ذلك ... ولكن هناك في قلب كل بشر حلم ..هدف ... فقط يتنفس من اجل تحقيقه ولا يتخيل حياته من غير هذا الحلم ...وقد يكون ال...