جزء 62

1.1K 22 6
                                    


رواية ولا في الاحلام ...

حبك الجزء الثانى

 الفصل الثامن الثالثون ( الاخير )

عند مصطفي وحسناء

مصطفي جالس بجانب حسناء التى تشاهد التلفاز في صمت فاذا به يقول " انا عايز اشرب حاجة ؟؟معندكيش حاجة منعنعة ؟؟"

حسناء " مش عارفة عندى نعناع ولا لا ..بس ممكن اعملك قهوة " قالتها وهى تقف لتتجه للمطبخ .

مصطفي يمسك بيديه ويبتسم بمكر ويقول " انا قولت منعنعة مش نعناع "

حسناء تجلس بجانبه مرة اخرى وتقول "مش عارفة ليه..حاسة انك بتلمح لحاجة ..انا مش مرتاحة لنظراتك "

مصطفي "هههههههههههههههههههه .ده مش تلميح ..ده استعارة مكنية "

حسناء تغلق عيناها بقوة (تعبيرا على الخجل )ثم تبتسم وتقول " نسمة هى اللى قالت ليك ..صح .."

مصطفي "ههههههههههه.لا هى فرجتنى ... بعتت ليا فيديو ليكى يوم الحنة وانتى .....ههههههههه .بصراحة انا اتفأجئت انتى عندك مواهب خطيرة يا حسناء "

حسناء بتوعد " ماشي يا نسمة ..لما اشوفها ..مثلت عليا وانا صدقتها ..دى كانت بتعيط ..وصعبت عليا جدا ..ماشي يا زفتة "

مصطفي يقترب منها اكثر ويقول " بصراحة لازم اعترف انتى كل يوم بتدهشينى بقدراتك الفنية .. يا يرى بتعرفي تعملى ايه تانى يا دكتورة ؟؟"

حسناء " صدقنى ..هما ضغطوا عليا كتير اوى علشان اعمل كده ..انا كنت عايزة افرحهم "

مصطفي " تفرحيهم هما ..وتزعلينى انا "

حسناء " مصطفي اللى شوفته ده انساه ..ده حدث عارض ومش حيتكرر تانى .. ونسمة بقى حسابها معايا لما ترجع "

مصطفي يقترب منها ويحتضن وجهها بيديه قائلا " يعنى انا انساه وهما يفتكروه ..ده ظلم ..انتى ترضى تظلمينى "

حسناء تبتعد عنه و تحاول ان تغير الموضوع فتقول" انت مش ملاحظ ان البيت فضي علينا ..وبقينا لوحدنا "

مصطفي " المهم ان انتى ملاحظة .. "

حسناء " ومش ملاحظ اننا بقينا عندنا احفاد .. يعنى تصرفاتك دى مش مقبولة "

مصطفي يحتضنها ويقول باصرار " الحياة بتبدأ بعد الستين ..ليه عايزة تنهيها قبل ما تبدأ .. مش نسمة قالت كده "

حسناء تحاول ان تتهرب منه " هو انا ممكن اسألك سؤال"

مصطفي " هو انتى لسة بتسألى انتى بالنسبالى ايه؟؟ لا لا لا يا حبيبتى اطمنى ..الجواب عندى تلاقيه " قالها بغناء .ثم اكمل حديثه" مش انتى لوحدك اللى بتعرفي تغنى يا دكتورةاحنا برده عندنا مواهب ؟"

ولا في الاحلام. حبكحيث تعيش القصص. اكتشف الآن