رواية ولا في الاحلام ..حبك
الجزء الثانى
الفصل الثالث والعشرون
في منزل مصطفي وحسناء
حسناء الجميعى تفتح الباب فتجد مازن في حالة لا تطمئن ابدا فيدخل دون ان يوجه لها كلام يقول " جميلة ... جميلة .. ردى عليا .. انا عارف انك هنا "
حسناء لم تتفاجأ ابدا من وجوده فقط وبكل هدوء " جميلة مش هنا .. اهدى علشان نقدر نتفاهم "
مازن " انا مش حهدى ..جميلة .. يا جميلة "
حسناء باستسلام لحالته " مش مصدقنى .. ادخل دور عليها بنفسك .. الشقة قدامك "
حاتم الذى وصل متأخرا عن والده نظرا لحاله قدميه ..حسناء تتجه اليه تمسك بيده قائلة " تعالى يا حبيبى ,, عامل ايه دلوقتى "
حاتم " الحمد لله .. هو ايه اللى حصل .. وفين ماما "
حسناء متقلقش .. مامتك بخير بس هى مش هنا "
مازن يخرج هو الاخر ويوجه الكلام لحسناء " راحت فين . هى مبتخبيش عنك حاجة ... قولي راحت فين ."
حسناء " اقعد ..واهدى وانا حفهمهك "
مازن " انا مش حرجع من غيرها .. فسواء هنا ولا لا . حاخداها .. حاخدها .. "
حسناء " دى مش طريقة تفاهم يا مازن .. لوعايز تعرف هى فين .اهدى واقعد نتفاهم "
ثم تكمل حديثها "جميلة فعلا .جات ليا هنا . وكانت منهارة من العياط .. مفهمتش منها حاجة ..حالتها كانت وحشة اوى..دى حتى رفضتت انها تقعد علشان عارفة انك حتكون وراها ..قالت ليا انها عايزة تبعد ومش عايزة ترجع دلوقتى
حاتم " لمحت لحضرتك هى حتروح فين ؟"
حسناء " لا .. بس اكيد حتروح مكان والدك ميعرفش يوصلها فيه ..هى مش عايزة تواجهه ..او حتى تتكلم معاه "
مازن " وانا مش حسكت .. ومش حسيبها حفضل ادور عليها .وارجعها للبيت ..حتكون راحت فين يعنى ؟"
اميرة جاءت على صوت مازن توجه كلامها له بغضب " انت جاى تسألنا؟ اسأل نفسك انت عملت فيها ايه ؟ خلاص جميلة طفشت من البيت ومش راجعة "
حسناء " يا اميرة تعالى اقعدى واهدى علشان نوصل لحل .. يا جماعة دى مش طريقة تفاهم "
اميرة " نتفاهم مع مين ؟ ده .. ده مش بنى ادم .. ومايستهلش حبها ليه ..هى كانت خسارة فيه من الاول . واعمل حسابك مش حتشوفها ولو وقفت على راسك "
مازن يقف امامها وبتحدى " حترجعلى ..وحتكون معايا والنهاردة . جميلة بتحبنى "
اميرة بتريقة " لا يا راجل .... انا عايزة اتفرج .. الكلام ده على جثتى "
أنت تقرأ
ولا في الاحلام. حبك
Fanfictionكلا منا لديه احلامه الخاصة ... منها أحلام نعيش من أجل تحقيقها ويسعي جاهدا لذلك .... أو أحلام لا يستطيع تحقيقها ولكن لديه أمل في ذلك ... ولكن هناك في قلب كل بشر حلم ..هدف ... فقط يتنفس من اجل تحقيقه ولا يتخيل حياته من غير هذا الحلم ...وقد يكون ال...