فى منزل حسناء ومصطفي
حسناء في المطبخ تحضر الغداء
اشقر يدخل عليها بالمطبخ يمسك بزجاجة ماء يشرب ثم يقف معها صامتا لا يتكلم حسناء شعرت بهمومه .وقلقه
فاقتربت منه تقول "انت رجعت امتى ؟"
اشقر " من شوية ..ونازل تانى رايح لحسناء "
حسناء اتضع يدها على كتفه قائلة " اقعد اتغدى معانا الاول وابقي روح عندها بالليل "
اشقر " لما ارجع "
حسناء " اشقر خلى بالك من نفسك .وخلى بالك من ابنك .انت نسيت مازن .مازن ليه حق عليك هو كمان .اقعد كل معاه والعب معاه شوية فرحه هو طفل مش فاهم حاجة من اللى بيحصل حواليه "
اشقر هذه الكلمات لامست قلبه كثيرا فاذا به يحتضنها ويقول بالم " وحشتنى اوى يا ماما .. نفسي ترجعلى وتعيش معايا زى زمان . كل حاجة من غيرها ملهاش طعم فراغ في الشغل ..وفراغ في البيت . طول الوقت محتاجها ومش لاقيها "
حسناء تشعر بالم ابنها فتقول " روح قولها الكلام ده ..اقعد احكيلها حياتك عاملة ازاى من غيرها ..انت وابنك حياتكم من غيرها عاملةازاى .صدقنى حتسمعك ..ويمكن تقاوم اللى هى فيه وتفوق علشانكم .صدقنى هى كويسة بس محتاجاك جنبها .ومحتاجة تسمع كلامك ده "
اشقر " يا رب يا ماما ..يا رب ..كده طولت اوى " قالها بدموع
حسناء " معلش اصبر ..اصبر يا حبيبى ان بعد العسر يسرا "
اشقر طبعه مختلف عن يحيي لا يتكلم كثيرا ويفضل الصمت لذا ظلت حسناء محتضناه بحنان وكـأنه يشكو كل همومه والامه لها بصمت وحسناء متفهمة جدا لحالته تشعره بدعمها له وحنانها عليه .
مصطفي يدخل يجدهم على هذا الحال فيقول " هو الغد لسة مش جاهز "ا
أشقر سرعان ما ابتعد عن والدته ويمسح دموعه ويقول " انا حروح اشوف مازن " وخرج
حسناء هى الاخرى مسحت دموعها واتجهت الى الطعام تكمل ما كانت تفعل
مصطفي بقلة صبر " مش ملاحظة ان كده كتير "
حسناء تدعى عدم الفهم " ايه ده اللى كتير "
مصطفي " اولادك اللى بيعملوه ده كتير "
حسناء " اديك قولت ولادى ..يبقي مهما يعملوا .ومهما اعمل علشانهم مش كتير ابدا "ثم ابتعدت عنه حاملة بعض الاطباق لتضعها على المائدة .
بينما مصطفي كاد ان يشتعل من الغيرة "
******************************
عند نجوان ويحيي
نجوان جالسة في غرفتها تلاعب مازن (ابن اشقر ) وتغنى له " ذهب الليل وطلع الفجر والعصفور ...صوصو ..( ثم تقبله في خده ) شاف القطة قالها بسبس قالت له نونو ..نونو(ثم تزغزغه في بطنه )
أنت تقرأ
ولا في الاحلام. حبك
Fanfictionكلا منا لديه احلامه الخاصة ... منها أحلام نعيش من أجل تحقيقها ويسعي جاهدا لذلك .... أو أحلام لا يستطيع تحقيقها ولكن لديه أمل في ذلك ... ولكن هناك في قلب كل بشر حلم ..هدف ... فقط يتنفس من اجل تحقيقه ولا يتخيل حياته من غير هذا الحلم ...وقد يكون ال...