جزء11

1.3K 24 0
                                    


روايه ولا في الاحلام ..حبك

في المطبعة.

------------

محمد '' لا يا حسن ...انا مش حوافق علي الجوازة دي ابدا ''

حسن '' يا محمد ..انا اللي مرابيه من عمر 15. سنه.. زيه زي حاتم بالظبط''

محمد '' بس بعد اللي انا سمعته ..اي اب في مكاني لازم يقلق.. يعني لو كان اتقدم لنهي كنت وافقت''

حسن '' يا ريت ..كنت وافقت عالطول ...بص يا محمد مازن مالوش زنب في اللي حصله .. والله يا محمد ..بنتك جميلة زي نهي بالظبط ..وعمري ما أرضي ليها الأذي ..''

محمد '' بس انا قلقان ...سبني افكر ..وربنا يقدم اللي فيه الخير ''

حسن '' صدقني مازن ...بيحب بنتك وبدأ يتغير علشانها وعلي العموم انت حر .بس لازم تعرف أن رأي جميلة هو الأهم''

-------------------------------------

في فيلا الأشقر..

ناهد '' اهلا وسهلا ..ازيك يا مدام ماجدة ؟؟؟

ماجدة '' الله يخليكي يا ناهد هانم ... حسناء بنتي فين ؟ اصلها وحشتني اوي ''

وهنا تنزل حسناء مسرعة وتتجه لوالدتها وتحتضنها .

حسناء '' وحشتيني ..اوي اوي يا ماما .. فين بابا وياسمين ؟"

ماجدة'' ياسمين عندها امتحانات ... ابوكي بقي في الشغل''

جميلة '' اوعي بقي يا ماما ..انا كمان عايزة اسلم عليها ...

وحشتني اوي اوي يا سوسو''

وبعد ساعة ....

ماجدة '' ايه يا حبيبتي ..مش حتفرجيني علي الفيلا ولا ايه؟'

حسناء '' اه طبعا ..تعالوا يلا ''

ماجدة '' لا ..جميلة مش عايزة ..حتفضل في الجنينة؟"" قالتها وهي تغمز لجميلة

جميلة '' خلاص يا ميجو ..فهمت .. روحي استفردي بيها ..اصلا الجو هنا حلو ''

ماجدة وحسناء صعدا معا ..وما ان دخلا غرفة حسناء

..اقتربت ماجدة من ابنتها وقالت ''ها ...قوليلي بقي ..ايه اخبارك ..''

حسناء '' الحمد لله ...انا كويسة جدا يا ماما ''

ماجدة ..'' الحمد لله رب العالمين ..ربنا يسعدك كمان وكمان.. بصي يا بنتي ..انا عايزة اقولك حاجة ..حياتك اللي عيشتيها كلها في بيت ابوكي ..حاجة. .وحياتك في البيت ده ..حاجة تانية خالص .. انتي فاهمة ''

حسناء . '' ايوه يا ماما ...متقلقيش عليا ...ماما ناهد وعمو حسن ..بيتعاملوا معايا بكل احترام ..''

ماجدة '' انا قصدي يا بنتي ..جوزك ..حاتم ..عامل ايه معاكي؟"

حسناء '' هو كمان بيعاملني باحترام ..كلهم معايا كويسين اوي ..متقلقيش ''

ولا في الاحلام. حبكحيث تعيش القصص. اكتشف الآن