58 🦋

4K 354 36
                                    

Affan tercari-cari kelibat isterinya , lepas saja makan malam ardeela terus hilang entah kemana .

"Sayang ?" Panggilnya dengan nada sedikit cemas . Matanya tak berhenti meliar mencari keberadaan isterinya .

"Kamu cari deela ke affan ?" Soal hajah sofia dari tadi dia perhatikan affan mencari cucu kesayangannya .

"Iya tokwan , affan tengah cari ardel" kata affan tanpa sedar memanggil isterinya ardel di hadapan hajah sofia .

Hajah sofia tersentak seketika .

"Ardel ?" Soal hajah sofia pelik . Affan laju mengangguk kepala

"Tak pernah sesiapa panggil deela dengan panggilan ardel" kata hajah sofia perlahan .

"Affan yang nak panggil dia dengan nama tu tokwan" kata affan sambil mengosok belakang tengkuknya . Hajah sofia mengangguk kepala perlahan

"Isteri kamu ada dengan luaq sana , biasanya setiap kali balik sini mesti dia duk lepak dekat situ" kata hajah sofia dengan menunjuk ke arah ardeela yang duduk berseorangan di luar rumah .

"Terima kasih tokwan" kata affan gembira . Hajah sofia hanya mengangguk kepala

"Pi la sana dekat dia mungkin dia tengah rindukan arwah mummy dia tu" kata hajah sofia sebelum meninggalkan affan

"Baik tokwan" kata affan . Tanpa membuang masa affan terus pergi ke arah isterinya .

"Kenapa tinggalkan abang sorang-sorang dalam rumah ?" Kata affan sebaik saja dia sampai berhampiran dengan ardeela .

Ardeela yang leka termenung terkejut bila suara suaminya menampar gegendang telinga . Dia menoleh ke belakang memandang wajah masam affan , ardeela mengukir senyuman manis

Affan yang melihat senyuman manis isterinya terus tak jadi nak merajuk . Dia laju memeluk pinggang ramping isterinya

"Are you okay moon ?" Soal affan perlahan .

"I'm okay" balas ardeela pendek

"I know you're not okay moon because your smile look so fake" kata affan dengan merebahkan kepalanya di atas bahu ardeela .

Ardeela hanya senyum nipis .

"Kalau abang nak tahu tempat ni la favourite arwah mummy , setiap kali balik sini mesti mummy akan duduk sini tenangkan fikiran dia" kata ardeela sambil menikmati keindahan kampung arwah mummynya .

Affan membuka telinga mendengar cerita isterinya . Dia hanya diam menunggu ardeela melanjutkan cerita tentang arwah ibu mertuanya

"Dekat sini tenang je , patut la mummy suka . Setiap kali mummy ada masalah dengan daddy mesti mummy lari dekat sini and then daddy pun datang pujuk mummy so cute la diorang tu" kata ardeela dengan ketawa kecil .

"Tapi sekarang tempat ni dah sunyi , sepi , muram . Macam diorang tahu je yang arwah mummy dah tak ada" sambung ardeela lagi . Kalini terdengar bunyi esakan darinya . Ardeela tak dapat menahan air matanya dari mengalir .

"Hey moon jangan la nangis" jari affan menghapuskan air mata isterinya

"Ardel rindu mummy" adunya kuat , air matanya makin banyak mengalir . Affan terus menarik badan isterinya dalam pelukan , dia mengusap kepala ardeela untuk meredakan kesedihan gadis itu .

"You have me sayang , abang takkan pernah tinggalkan ardel seorang diri . Kalau hilangnya ardel maka hilanglah cahaya hidup abang" kata affan perlahan di telinga isterinya , dia mengucup dahi ardeela lama .

"Janji abang takkan tinggalkan ardel ?" Kata ardeela , tangisannya mula reda

"Abang tak mampu nak janji tapi ardel cuma kene percayakan abang dan abang akan buktikan yang abang boleh jaga ardel , lindung ardel dan cintakan ardel sampai bila-bila" kata affan dengan penuh romantik

01 | Affan muqrey : Her protective husband[C]Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang