Amanda .52

1.8K 193 8
                                    

Hifza Yelda perlahan memusingkan tubuhnya menatap Nurul Amanda yang sedang berdiri dengan wajah yang tidak dapat diteka. Hifza Yelda mengukir senyum kekok demi menyembunyikan gelisah di hatinya. Aiman Kamal sudah pura-pura sibuk menyiapkan latihan yang diberikan oleh cikgu Omar.

"Amanda. Bila kau sampai?" soal Hifza Yelda, jantungnya saat ini berdegup laju bagai ingin keluar dari tempatnya.

"Aku tanya, apa maksud yang Aiman cakap tadi? Kau pura-pura fasal apa?"

"Takde apalah. Kau silap dengar ni." balas Hifza Yelda masih tersengih bagai kerang busuk. Dia masih pura-pura seperti tiada apa-apa yang terjadi antara dirinya dengan Aiman Kamal tadi.

Nurul Amanda bercekak pinggang bersama wajahnya berubah dingin. "Cakap, siapa yang terluka? Jangan tipu aku, Hifza." Suara Nurul Amanda mengundang pandangan rakan sekelas bahkan cikgu Omar juga.

"Kenapa bising ni Amanda?" soal cikgu Omar.

"Takde apa, cikgu." balas Hifza Yelda sambil menarik tangan Nurul Amanda agar duduk pada tempatnya.

"Buat latihan ya, jangan banyak main. Spm nak dekat." tegur cikgu Omar.

"Baik, cikgu." balas Hifza Yelda, dia melihat cikgu Omar menumpu perhatiannya pada telefon. Hifza Yelda menoleh ke arah Nurul Amanda yang berada di sebelahnya.

"Nanti. Nanti kita cakap fasal benda ni. Cikgu ada dekat depan tu, nanti kena marah pula." pujuk Hifza Yelda, Aiman Kamal mendapat jelingan tajam daripada Nurul Amanda membuatkan dia semakin menunduk, membenamkan kepalanya pada meja.

Rumah Terakhir

"Eh, jom rehat." ajak Hifza Yelda untuk ke kantin seakan sudah melupakan apa yang sudah terjadi tadi. Bukan sudah lupa tapi lebih pada mencari alasan untuk melarikan diri. Nurul Amanda malah berpeluk tubuh dengan wajah dingin dipasang.

Aiman Kamal mula gelisah melihat Nurul Amanda yang sedang mood serius.

"Kita takkan pergi kantin selagi kau berdua tak cerita dekat aku." ucap Nurul Amanda.

"Cerita fasal apa?" soal Hifza Yelda pura-pura tidak tahu. Aiman Kamal sudah memejam mata rapat ketika Hifza Yelda malah pura-pura di depan Nurul Amanda

"Jangan buat tak faham Hifza. Cakap dengan aku, siapa yang terluka? Apa maksud kau, Aiman?" silih berganti dia memandang Hifza Yelda dan Aiman Kamal. Lelaki itu malah menunduk, menyembunyikan wajahnya.

"Kau tahu sesuatu yang aku tak tahu ke Aiman?"

"Tak. Aku tak tahu apa-apa." laju Aiman Kamal menggelengkan kepala.

"Kau tipu aku kan?" Aiman Kamal menelan air liurnya terasa begitu payah masuk ke tekak. Dia tahu, Nurul Amanda sebenarnya tidak mudah ditipu, bahkan gadis itu tahu dirinya sedang menipu. Dia sudah tak mampu melarikan diri lagi.

"Tak, Amanda. Takde siapa pun yang terluka. Kan, Hifza?" soal Aiman Kamal ingin menyelamatkan diri. Kini Hifza Yelda pula memejamkan matanya rapat ketika Aiman Kamal menyebut namanya.

"Ha? Hm... ya." ragu-ragu Hifza Yelda menjawab.

"Aku ni siapa di mata kau berdua?" soalan Nurul Amanda membuatkan Hifza Yelda dan Aiman Kamal angkat kepala menatap gadis itu.

"Kawan baik kita orang-lah. Kawan baik aku, kawan baik Hifza." balas Aiman Kamal.

"Habis tu, kenapa kau je tahu? Kenapa aku tak tahu apa-apa fasal kau, Hifza? Kalau kau berdua anggap aku kawan baik, kau berdua percaya dekat aku. Cerita masalah dekat aku, tapi kenapa Aiman je tahu?" soal Nurul Amanda merasa tidak puas hati.

Rumah Terakhir ✔️Where stories live. Discover now