11 : leo

22.4K 1.2K 77
                                    

Senyuman Arisha tidak lekang daripada bibirnya sejak dia dan Ivan tiba di cat shelter itu. Gadis itu duduk bersila di lantai sambil dikelilingi dengan kucing-kucing. Di ribanya terdapat seekor kucing yang bulunya berwarna kelabu kehitaman itu. Tangan Arisha mengusap lembut belakang badan kucing itu.

"That one must be your favorite."

Suara Ivan dari belakangnya membuatkan Arisha menoleh. Ivan melangkah ke arah gadis itu dan turut melabuhkan punggung, bersila di sebelah Arisha. Matanya jatuh pada kucing yang duduk di riba Arisha.

Arisha mengangguk sambil tangannya mengusap leher kucing di ribanya itu. "Kucing ni sampai dekat shelter ni hari sama saya start buat volunteering dekat sini. So yes, Leo is the first cat that I take care of. That's why I love him," jelas Arisha.

"Leo?"

"Nama dia. Leo."

Tangan Ivan dipanjangkan untuk mengambil Leo daripada riba Arisha. Dia mengangkat kucing itu pada paras matanya sebelum dia meletakkan Leo di ribanya. Tidak seperti biasa, Leo mula berbaring dan menyelesakan dirinya di atas riba Ivan.

Arisha mengorak senyuman bila melihat kelakuan Leo itu. "Leo likes you."

"How do you know? Dia tak cakap apa-apa pun."

"Leo tak suka orang lain sentuh dia kecuali saya. Jauh sekali nak duduk atas riba orang lain. You are the first one beside me yang dia boleh duduk," beritahu Arisha. Dia mengambil lagi seekor kucing yang duduk di sebelahnya. Dibaringkan kucing itu di atas ribanya.

"So why don't you adopt him?"

"Susah," Arisha menjawab sepatah. "Before this saya tinggal dengan Kak Yara dengan Megat Awatif. Kak Yara allergic dengan bulu and Megat Awatif won't allowed me to have pet. It's troublesome. His words," sambungnya kemudian. "That's why saya buat volunteer dekat sini."

"Lama dah ke kau buat volunteer dekat sini?"

"Since I was 18. Habis SPM, saya tak tahu nak buat apa. So, I'm wandering around and jumpa this shelter."

"So this cat dah tinggal dekat sini for 5 years?"

"This cat has a name, Ivan."

Ivan menjongketkan bahunya. Tangannya mengusap lembut belakang badan Leo.

"Dia dah lama duduk sini. Takde siapa nak adopt dia sebab takde orang boleh approach dia," beritahu Arisha lembut. Dia memandang Ivan. "Maybe you should adopt him."

Ivan memandang gadis itu bila mendengar cadangan gadis itu. "I never had any experience with pet."

"It's okay. Everyone has their own first time."

Ivan mengecilkan matanya. "Kau memang nak aku adopt dia ke apa ni? You sounds.."

"Convincing?" Arisha menyambung ayat Ivan itu. Senyuman tipis diukirnya sebelum matanya jatuh pada Leo yang tertidur di riba Ivan. "Dia dah duduk sini lima tahun. His friends come and go, leaving him alone here. And it's impossible for me to do the volunteering here forever. At least bila saya berhenti buat kerja volunteering dekat sini, saya nak Leo jumpa orang yang akan jaga dia."

Ivan tunak memandang Arisha yang mengusap kepala Leo yang berada di pangkuannya dengan penuh kasih dan kelembutan. Dia kemudiannya membawa matanya pada Leo yang sudah membuka mata akibat usapan Arisha. Mata coklat hazel milik Leo itu bulat memandangnya. Mata Leo itu mengingatkannya dengan mata Arisha. Like.. fucking same!

Ivan menghelakan nafasnya. Fuck me. "How do I get him adopted?"

Mata Arisha laju kembali pada wajah Ivan. "You want to adopt him?" Matanya bersinar akibat teruja.

My Sweetest DesireWhere stories live. Discover now