"You what?"
Ivan menundukkan kepalanya sambil lengannya direhatkan pada kakinya. "I need to go back to New York as soon as possible. With the painting, of course."
Rayyan memandang sisi wajah Ivan sebelum dia merapatkan kerusinya ke arah Ivan. Matanya mengerling ke dalam ruangan rumahnya dan Ayyara, di mana Arisha dan Ayyara berada. "Are you going back for good or you're gonna back here again?" Keningnya dijongketkan sambil matanya tepat pada wajah kawan baiknya itu.
"I.." Ivan mengenggam lututnya. "For good. I'm going back for good. Kyree Group needs me there. Aku tak boleh suruh Ilaria buat semua kerja aku dekat sana. I know she can tapi dia sendiri kena buat kerja dia juga. She is supposed to get her inheritance as soon as possible but I'm holding it because I need her to do my work," jawabnya.
"Aku tak nak tau apa masalah kau dengan keluarga kau. Tapi macam mana dengan Arisha? Are you going to leave her? Atau kau ada rancangan lain untuk korang dua? Maybe settling down with her?" soal Rayyan, sentiasa memastikan suaranya perlahan dan hanya untuk pendengarannya dan Ivan.
Ivan memandangnya. "Arisha is not ready for a marriage. I don't think she would settling down anytime soon. Me as well. I have a lots to handle."
"Then why are you guys doing this? Why are you guys playing with each other?" Rayyan menuturkan itu dengan giginya yang berlaga satu sama lain. "You could stay as her bodyguard and leave her as quiet as possible but yet you guys are.." Rayyan gumam hendak menyambung ayatnya. Nafasnya dihelakan. "Ivan."
"What?"
"You know what Arfan can do when he's mad, right?"
"I'm not afraid of him, Rayyan." Ivan mengetap bibirnya. Wajah Rayyan dipandangnya tajam. "You know me very well. Aku datang sini balik sebab nak cari my mom, take the painting back and that's it. I found the painting."
"You.. kau jumpa lukisan tu?" Rayyan jongket kening, bagai tidak mempercayai apa yang keluar dari mulut kawannya. How the fuck did he find something I can't even find?
Ivan menganggukkan kepalanya. "I do. Arisha had the painting. And my damn uncle send someone to take the painting back. Remember the murder that happened in her apartment building? My guess is that murderer is the person that my uncle hired. But things doesn't went good and he killed that poor girl, probably a witness of him trying to break into Arisha's house to get the painting. Why? Because he didn't know the painting would be in her gallery, not her house."
"What the.." Rayyan memandang Ivan dengan pandangan tidak percayanya. "Are you serious?"
"Dead." Ivan menghelakan nafasnya. "Now I need you to do something for me." Wajah Rayyan dipandangnya.
"You want him."
Ivan mengangguk. "He didn't touch my girl but he did scared her. So, I want him. Alive and untouched."
~
Pintu kafe ditarik oleh Ivan dan dia memberi isyarat kepasa Arisha untuk melangkah masuk terlebih dahulu. Arisha memandang Ivan dan senyum kecil sebelum dia melangkah masuk ke dalam kafe yang menjadi tempat janji temunya dengan Nalysia.
Nafasnya ditarik dalam bila melihat Nalysia yang duduk di sudut kafe itu, mejanya agak jauh daripada meja orang lain. Ini kali pertama dia bertemu dengan Nalysia selepas perbualan mereka di pejabat wanita itu minggu lalu. Dan wanita itu memanggilnya untuk bertemu kerana ingin memberikan gaun yang dipakai olehnya untuk menghadiri launching event Athenia yang akan berlangsung minggu hadapan.
"What's wrong?" Ivan menyapa bila gadis itu masih tidak bergerak dari hadapan pintu kafe.
Arisha tersentak. Dia memandang Ivan dan menggelengkan kepalanya. Senyuman kecil dipaksanya. "Nothing. Let's go," ajaknya sambil membuka langkah ke arah meja yang diduduki oleh Nalysia. Ivan hanya mengikut langkah gadis itu.
"Naly." Arisha menegur wanita itu. Senyuman kecil diukirnya sebaik sahaja Nalysia mengangkat wajahnya dari skrin iPad di tangannya. Ivan yang berdiri di belakangnya menarik kerusi di hadapan Nalysia. Arisha menoleh pada Ivan dan dihadiahkannya senyuman kecil. "Thank you," bisiknya sebelum melabuhkan punggung.
"Oh, Arisha! Hi, sweetheart," sapa Nalysia ramah sebelum matanya jatuh pada Ivan yang berdiri di belakang Arisha. Bibirnya mengukir senyuman. "Hi, Ivan. Have a sit please," pelawanya sambil menunjukkan kerusi di sebelah Arisha.
Ivan memandang kejap pada Nalysia sebelum dia turut melabuhkan punggungnya di sebelah Arisha. Dia bersandar tenang pada kerusi itu sambil tangannya meraih lembut tangan Arisha di bawah meja. Ditautnya jari-jemari mereka membuatkan Arisha memandangnya. Senyuman kecil dihadiahkannya pada gadis itu.
Arisha senyum sama sambil mengeratkan pegangan tangan mereka. Dia kemudiannya kembali memandang Nalysia. "I'm sorry because I'm late. I have a lunch with my sister and her husband just now," beritahunya.
Nalysia menggelengkan kepalanya sambil menelan kopi yang diminumnya tadi. "No, it's okay. I yang patutnya minta maaf sebab call you untuk jumpa I tiba-tiba. I'm sorry, Arisha. I didn't expect you had a family lunch," beritahunya sambil menyandarkan badannya pada kerusi. "Anyway.." Beg kertas di atas kerusi di sebelahnya diambil dan diletakkan di atas meja yang memisahkan mereka. Ditolaknya perlahan beg kertas tersebut kepada Arisha. "Here's your dress for our launching event. I picked your favorite, of course."
Arisha memandang beg kertas berwarna putih yang dihiasi logo Athenia dan senyum kecil. "Thanks, Naly," ucapnya ringkas.
"You're welcome sweetheart. I can't wait to show the world how perfect and beautiful this dress is on you. You're going to be our main character during that event," Nalysia menyatakan itu dengan bersungguh.
"No, you are the one who should be the main character, Naly. You are the designer," bidas Arisha sopan membuatkan Nalysia tertawa kecil. Cawan kopi yang sudah separuh isinya dibawanya ke bibirnya dan dihirupnya perlahan.
"So, you tahu kan nanti ada ball dance masa event tu nanti?" Nalysia meletakkan kembali cawan kopi di atas meja.
"Yeah."
"Did you find a date then?" Nalysia mengerling pada Ivan untuk melihat riak wajah jejaka itu saat dia mengeluarkan soalan itu kepada Arisha.
Serta-merta, riak wajah Arisha berubah tegang. Bibirnya diketap perlahan sebelum menjawab, "I won't bring a date," tuturnya perlahan.
Nalysia mengerutkan keningnya. "Kenapa? Arisha, you are going to be centre of the attention on that night. You need to at least bring a date. Tak semestinya your boyfriend. Just a date, for that night only. So that you have a partner for the ball dance. Takkan masa ball dance tu nanti you nak duduk tepi?"
Arisha mengemam bibirnya. Dia cuba menarik tangannya dari genggaman Ivan namun jejaka itu lebih laju mengeratkan lagi genggaman mereka membuatkannya memandang Ivan. Ivan hanya beriak biasa. Tangan gadis itu dielusnya lembut. "She's going to dance," ujar Ivan tiba-tiba tanpa melepaskan pandangannya daripada wajah Arisha.
Arisha membulatkan matanya mendengar kata-kata Ivan itu. "Ivan.."
"Arisha takkan duduk tepi masa ball dance tu nanti. She's going to dance, with her partner. Her date. As you said, she's the main character. She has a date." Ivan memandang pada Nalysia dan senyuman tipis diberinya kepada wanita itu, menyakinkan wanita tersebut.
"Really?" Nalysia menjongketkan keningnya. "May I know who? So that I can give him an invitation card," beritahunya.
Ivan kembali memandang Arisha dan senyum kecil bila melihat wajah hairan gadis itu. "He's going to contact you for that. But for now, his identity remains as a secret."
•••••
Ivan calling Arisha 'my girl' is such aaaaaaa
YOU ARE READING
My Sweetest Desire
RomancePuteri Arisha - seorang gadis yang pendiam dan introvert walaupun merupakan seorang painting artist dan seorang model. Seorang gadis yang memendam perasaan, masalah dan rahsia untuk dirinya dan membina tembok yang tinggi dan tebal untuk mengasingkan...