"Do we need to do this?"
Ivan memandang Arisha yang tiba-tiba berdiri rapat di sebelahnya. Gadis itu tampak tidak selesa dengan keberadaan mereka di situ. "Kenapa? Kau tak suka ke?"
"I love it but," Arisha mengerling ke arah ruang yang dipenuhi dengan sebegitu banyak fashion designer, bahkan Ilaria dan juga beberapa orang dari keluarga Ivan juga ada di situ. Semuanya datang hanya untuk memilih persalinan pengantin yang akan dipakai oleh Arisha dan Ivan pada majlis perkahwinan mereka pada bulan hadapan. "This is actually lot to handle. Kenapa pula sampai staffs awak semua kena turun just untuk pilih design baju pengantin kita?"
"That's a.. procedure."
"Procedure? Pilih baju kahwin pun kena ada procedure ke?" Arisha menjongketkan keningnya tanpa melepaskan pandangannya daripada wajah Ivan.
"Yes, kalau kau kahwin dengan one of us." Ivan senyum tipis. "But I'm their CEO, so.." Ivan menoleh ke arah gerangan yang berada di dalam ruang dewan mini itu. "Everyone, leave." Suara tenang tetapi terselit ketegasannya bergema membuatkan semua yang ada di situ serta-merta menoleh ke arahnya.
"But.." Ilaria cuba untuk membantah namun kata-katanya dipotong bila mata jejaka itu lurus padanya.
"You guys know very well that I don't repeat myself. So, leave. You too, Ilaria. Thank you." Ivan mengucapkan itu dengan biasa. Dan dalam masa seminit, ruang itu mulai kosong.
"Wow." Arisha kembali memandang Ivan yang berdiri di sebelahnya. Wajahnya jelas menunjukkan dirinya kagum dengan Ivan. "Kalau saya yang bagi arahan macam tu, agak-agak diaorang ikut tak?" soalnya biasa membuatkan Ivan menyungging senyuman.
"Kau boleh cuba lepas kita kahwin. Kalau ada orang yang tak dengar apa yang kau nak, that will be your last time jumpa dia," balas Ivan selamba membuatkan Arisha mencebik. Ivan hanya senyum tipis membuatkan Arisha diam sejenak, menatap wajah kacak tunangnya itu.
Ivan menjongketkan keningnya. "Apa?"
Arisha geleng. "Awak banyak senyum sekarang."
"Really?" Ivan menggaru perlahan jawline nya. "Mungkin sebab kau ada depan mata aku," ujar Ivan membuatkan gadis itu tergelak.
"Dan awak banyak flirting dengan saya juga," balas Arisha sebelum melangkah ke arah meja yang tadinya dikerumuni oleh pekerja-pekerja Ivan. Dia kemudiannya melabuhkan punggungnya di atas sofa.
Ivan hanya senyum tipis sebelum dia menyertai Arisha di sofa sana. "So kau dah pilih what kind of dress kau nak pakai?" soal Ivan biasa sambil badannya bersandar pada sofa itu. Tangannya didepakan di belakang sofa sambil kakinya disilangkan. Matanya lurus pada majalah fesyen di tangan Arisha.
"I don't know," Arisha menjawab tanpa memandang Ivan. Matanya menatap satu-persatu baju pengantin yang ditayangkan di dalam majalah yang dipegangnya. "Awak rasa?" Arisha menoleh pada Ivan. "What should I wear?" Keningnya dijongketkan.
"I don't mind. As long as you love it."
"I can't choose. I'm that indecisive. What if kalau I pakai dress yang tak cantik? What if orang cakap the dress tak sesuai dengan I? What if.."
"Princess.." Ivan mengeluh perlahan. "Don't let those thoughts get to you. Our wedding is ours, bukan untuk orang lain. Jadi pakai je apa yang kau nak and don't choose your dress for them. Wear it because you love it, not because of those people."
Arisha diam sejenak sebelum akhirnya mengangguk. "Kalau macam tu, saya nak pakai dress yang saya buat sendiri boleh?"
Ivan mengerutkan keningnya. "You made a dress?"
Arisha menundukkan kepalanya. Jari-jemarinya dimainkan dengan satu sama lain. "Tak buat lagi. But I have the design for so long already and I want to make it by myself. From scratch. I'm not confident but.."
"Give it a try." Ivan memotong kata-kata Arisha. Tangan Arisha diraih dan digenggamnya erat, membuatkan gadis itu mengangkat kepala untuk memandangnya. Ivan senyum kecil. "You want to make your own dress? Fine, do it."
"Tapi macam mana kalau tak jadi?"
"Kau takkan tahu dia jadi ke tak kalau kau tak cuba. Kalau tak jadi, it's okay, we can always buy another one. Tapi kau tak nak tahu ke how beautiful the dress is kalau jadi?" Ivan menjongketkan keningnya. Ibu jarinya mengelus lembut tangan Arisha, seolah-olah memberi keyakinan kepada gadis itu.
Arisha terdiam sejenak bila mendengar kata-kata Ivan itu. Bibirnya diketap. Dia telah menyimpan impiannya untuk membuat gaun buatan sendiri sekian lama. Fashion designer is always a dream to her. Namun tidak pernah direalisasikannya kerana dia terlalu takut untuk mengambil risiko. Dia terlalu takut akan kegagalan. Dia terlalu takut memikirkan pandangan orang lain. Maka, dia hanya mampu menyimpan semua designs yang dia buat sendiri di dalam sketchbook nya. You know what Arisha? Those thoughts be damned. You never knew if you don't try.
~
"Thank you."
Ivan menyandarkan badannya pada pintu keretanya. Tangannya dimasukkan ke dalam poket seluarnya. "You're going to sleep after this?" soal Ivan biasa tanpa melepaskan matanya daripada gadis itu.
Arisha menganggukkan kepalanya. "Lepas bagi Leo makan, mandi.. probably yes? Kenapa?"
Ivan geleng. "Nothing."
Jawapan sepatah daripada Ivan itu membuatkan Arisha mengerutkan keningnya. Tangannya membetulkan tali beg di bahunya. Matanya memandang tepat pada Ivan. "Your insomnia.. do you still have it?"
Ivan senyum kecil. "It's only getting worse."
Arisha menghelakan nafasnya sebelum dia melangkah perlahan untuk merapati Ivan. "Awak ada jumpa doktor? I mean, do you get a treatment for this?"
"None works on me." Ivan hanya geleng. Dia memandang lembut pada wajah Arisha. "Don't worry about me, princess. I'm okay. Aku dah biasa dah. It's normal for me."
"Don't normalize it, Ivan." Arisha menjawab pantas. "We're going to figure this out together. So, don't push me away when I'm trying to help. Don't tell me that you're okay when you're actually not. Saya tak nak hubungan kita hanya untuk saya. Saya tak nak awak seorang je yang jaga saya." Arisha memandang lurus pada mata whiskey jejaka itu. "Bagi saya untuk jaga awak juga. Bagi saya untuk risau tentang awak. Our relationship does not only revolved around me. I don't want a relationship which it's only about me. I want us to be in the relationship together. This relationship we're making.. it's about both of us. I want to be the person you can lean to when you're not okay. Saya tak nak awak sembunyikan apa-apa daripada saya semata-mata awak tak nak saya risau."
Ivan senyum kecil. "So maksudnya, kita tak boleh ada rahsia dengan each other?"
"Kind of. I want us to be transparent with each other."
Kening Ivan terjongket sebelah mendengar itu. "Transparent?"
Arisha menganggukkan kepalanya biasa.
Ivan senyum penuh makna dan menganggukkan kepalanya juga. "Sure. Transparent."
Arisha mengecilkan matanya bila mendengar nada nakal jejaka itu. "You're not thinking about something else, right?"
"Such as what?" Ivan menjongketkan keningnya, sengaja ingin mengusik gadis itu.
"Such as.." Arisha mengetap bibir sambil pipinya mulai naik merah. "Forget it! Dah, saya nak masuk." Arisha mulai menapak beberapa langkah ke belakang. "Bye, good night!" Tanpa menunggu balasan Ivan, dia terus memusingkan badannya untuk beredar.
Ivan hanya menggelengkan kepalanya melihat kekalutan gadis itu. Setelah kelibat Arisha hilang di balik pintu rumah itu, dia kemudiannya memboloskan badannya ke dalam perut kereta. Enjin kereta dihidupkan dan dia terus memandu keluar keretanya dari dalam perkarangan rumah gadis itu.
•••••
ivan and arisha are both lucky to have each other - the way they assured each other ♡
YOU ARE READING
My Sweetest Desire
RomancePuteri Arisha - seorang gadis yang pendiam dan introvert walaupun merupakan seorang painting artist dan seorang model. Seorang gadis yang memendam perasaan, masalah dan rahsia untuk dirinya dan membina tembok yang tinggi dan tebal untuk mengasingkan...