6 bulan kemudian...
"You're coming tonight?"
Arisha yang sedang memasang anting-anting pada telinganya menoleh pada Ivan yang sudah bersiap untuk pergi ke pejabat. "Tonight?" Dahinya dikerutkan, seolah tidak memahami apa yang dimaksudkan oleh Ivan.
Ivan mengecilkan matanya. "Jangan bagitau yang kau lupa malam ni ada apa isteri." Tangannya mencekak pinggang.
"Malam ni.." Arisha menggaru dahinya.
"It's my company dinner Arisha."
"Ah!" Arisha angguk laju. "Ingat, ingat." Dia memandang pada suaminya. "Sorry, saya bukan sengaja lupa. Saya terlupa. But yes, I'm coming tonight," ujarnya sambil mengorak senyuman di bibirnya.
Ivan geleng kepala. Dia melangkah ke arah isterinya yang duduk di hadapan meja solek itu dan berhenti betul-betul di hadapan isterinya itu. Tangannya menekup kedua-dua pipi Arisha dan didongakkan kepala wanita itu untuk memandangnya. "Aku tahu kau busy dengan preparation untuk buka butik, tapi sayang," Ivan mengelus lembut sisi wajah Arisha. "Jangan lupa yang kau pun ada personal life sendiri. Don't work yourself too hard. Remember that you told me you want to enjoy the process, right?"
Arisha senyum. "I am enjoying the process," balasnya. Tangan Ivan di pipinya diambil dan digenggam. "Saya minta maaf sebab terlupa dinner awak. Tapi saya janji saya memang datang sebab saya dah letak siap-siap dinner awak dalam kalendar saya so that saya takkan terlepas."
"Good girl." Ivan senyum dan angguk. "Siap dah? I'll drop you at work."
Arisha angguk. Beg kecilnya dicapai dan disilangkan pada badannya sebelum dia mengekori langkah Ivan keluar dari bilik.
~
"Good morning Nora."
"Good morning Mrs. Kyree." Nora menyapa Arisha yang baru sahaja masuk ke dalam butik. Sempat dia mengerling ke luar butik, di mana dia melihat kereta Ivan baru sahaja bergerak pergi. Seperti hari yang lain, Arisha akan dihantar oleh suaminya.
"Arisha, Nora. Just Arisha. I told you million times already," ujar Arisha sambil melangkah ke arah meja kerjanya. "Nora, I have a dinner tonight at my husband's company. So I need to leave early."
"Oh," Nora mengangguk. "Do you need any dress?"
Arisha diam sejenak sebelum matanya jatuh pada mannequin yang disarungkannya black tulle ball gown. Senyuman kecil diukirnya. "I'm wearing that gown for tonight," ujarnya sambil menunjukkan gaun tersebut dengan pen di tangannya.
Nora menoleh ke arah gaun yang ditayangkan di ruangan itu sejak hari pertama dia menjejakkan kaki dalam tempat ini. "That one?" soalnya sambil kembali memandang pada Arisha. "You said that the gown is for display only before this. You're going to wear it?"
Arisha angguk. Dia senyum memandang Nora. "Our boutique is going to operate from next month. So, we need to gain attention as much as we can. This dinner can be our chance to promote it. So I'm wearing our brand."
Terdiam sejenak Nora sebelum dia mengukir senyuman lebar. "Well, I'm in. Let's look at it." Dia terus bangun dan melangkah ke arah gaun yang disarungkan pada anak patung tersebut.
Arisha senyum. Nora merupakan salah seorang yang datang berjumpa dengannya untuk menjadi fashion designer di butik yang akan mulai beroperasi bulan hadapan. Setelah berfikir dan berbincang dengan Ivan, Arisha membuat keputusan untuk membuka satu clothing line, specialized in evening dresses and ball gowns. Walaupun di saat dia tidak mempercayai dirinya boleh sampai ke tahap ini, Ivan sentiasa ada untuk memberikannya sokongan.
"You never know if you don't try."
Walaupun Ivan mempunyai segalanya yang boleh membuatkannya sangat senang untuk memasarkan jenamanya itu, Arisha langsung tidak mahu Ivan campur tangan dalam membina butiknya itu. Dua bulan mencari idea dan tiga bulan mempersiapkan segalanya untuk launching day bulan hadapan adalah atas usahanya sendiri. Dia bernasib baik apabila dia menemui Nora yang menepati cita rasanya.
"Mrs. Kyree."
Sapaan Nora menyentakkan Arisha dari lamunannya. Seperti biasa, walaupun hampir setiap hari dia memberitahu Nora bahawa dia tidak mahu dipanggil dengan gelaran 'Mrs. Kyree' itu, Nora tetap berkeras yang membuatkannya berputus asa. "Hm?"
"I think this would be great if it is paired with a pair of gloves."
~
"Mrs. Kyree."
Arisha yang sedang menatap skrin telefonnya, membalas mesej daripada Nora yang tidak habis-habis bertanya akan reaksi orang melihat dia tampil dengan gaun itu, mengangkat kepala untuk memandang Ezra. "Yes Ezra?" soalnya kembali. Dahinya berkerut.
"Mr. Kyree is asking for you. Come with me, it's urgent."
Makin berkerut dahi Arisha. Ivan tidak pernah memanggilnya untuk bertemu sebelum jejaka itu selesai dengan acara utama majlisnya. Jantungnya serta-merta berdegup laju, risau jika ada apa-apa yang terjadi dengan suaminya. "Is he okay?" soalnya sambil dia bangun untuk mengekori langkah Ezra ke belakang.
Ezra tidak menjawab. Malah, dia hanya berjalan menuju ke bilik di mana Ivan sedang menunggu. Pintu yang tertulis waiting room diketuknya sebelum dia kembali memandang Arisha. Wajah isteri majikannya itu sudah tampak pucat. "Mr. Kyree is inside. Come in," pelawanya sambil memulas tombol pintu itu.
Arisha memandang sekejap pada wajah serius Ezra sebelum dia menolak terus pintu itu, di mana dia menemukan Ivan sedang berdiri menghadap cermin, membelakangkannya. "Ivan." Kakinya berhenti melangkah di belakang suaminya.
Ivan memusingkan badannya untuk menghadap Arisha. Senyuman kecil terukir di bibirnya. "Hi princess."
Arisha mengerutkan dahinya. "Kenapa awak panggil saya datang sini? Your event is going to start in five minutes, Ivan. Are you okay?" soalnya sambil matanya turun dan naik, meneliti badan suaminya itu.
"I'm more than okay."
"What the-" Arisha mengerutkan dahinya. "Then why are you asking for me?" soalnya sambil mencerlungkan mata pada wajah kacak suaminya.
"I'm sorry," Ivan melangkah setapak mendekati Arisha. "But you're a distraction," tambahnya.
"Excuse me?" Matanya lurus pada Ivan, seolah tidak mempercayai apa yang keluar dari bibir suaminya itu. "Are you kidding me right now Ivan? Cause you have no time for it."
Ivan senyum tipis. "Don't take it as an insult," jawabnya sambil matanya turun pada gaun yang dipakai oleh isterinya dan dia kembali menemui mata hazel isterinya. "Princess, you wearing this dress is going to make me stutter and I can't risk it. I mean, all of my stakeholders are out there."
Terjongket kening Arisha. Tangannya disilangkan di dadanya. "So let me get this straight," tuturnya. "I make you nervous, but the hundreds of people in the crowd outside don't?"
Jari Ivan menolak dagu Arisha agar gadis itu mendongak dan Ivan menurunkan badannya sehingga hidung mereka bertemu dengan satu sama lain. Senyuman terukir di bibirnya sebelum dia mencium lembut dan kejap bibir merah Arisha.
"Exactly."
•••••••
CUKUP IVAN CUKUP.
THIS IS BASICALLY IVAN AND ARISHA'S WORLD. WE ARE JUST LIVING IN IT :)
by the way, i'm planning untuk cukupkan 70 bab untuk my sweetest desire so bear with me hehehe
YOU ARE READING
My Sweetest Desire
RomancePuteri Arisha - seorang gadis yang pendiam dan introvert walaupun merupakan seorang painting artist dan seorang model. Seorang gadis yang memendam perasaan, masalah dan rahsia untuk dirinya dan membina tembok yang tinggi dan tebal untuk mengasingkan...