75: apple pie

28.7K 1.1K 34
                                    

Lelah mengiring, Arisha menelentangkan badannya. Matanya terkebil-kebil memandang siling biliknya. Dia tidak pasti sudah berapa lama dia baring di atas katil ini, bersedia untuk melelapkan matanya. Namun dia langsung tidak dapat lena walaupun untuk seminit pun. Dengkuran halus di sisinya membuatkan Arisha menoleh ke kanan, di mana Ivan sudah lena. Insomnia suaminya itu sudah semakin elok dan sangat jarang Ivan tidak dapat tidur waktu malam.

"Ivan," panggil Arisha.

Tiada jawapan.

Arisha ketap bibir. Tangan Ivan di atas perutnya disentuh dan digerakkan. "Ivan," panggilnya lagi. Dan kali ini, badan Ivan mulai bergerak perlahan. "Awak, bangunlah," Arisha masih tidak berpuas hati apabila Ivan masih tidak membuka matanya.

"Ivannnnnn" Arisha membesarkan sedikit suaranya, geram apabila Ivan masih tidak menyahutnya. Ish, masa ni juga dia nak tidur lena macam ni. Arisha merungut sendiri di dalam hatinya.

"Ergh." Dahi Ivan berkerut bila dia cuba untuk membuka matanya. Wajah isterinya yang segar menatapnya serta-merta jelas di pengelihatannya apabila dia akhirnya membuka mata. "Sayang." Matanya digosok. "Kenapa ni?" soalnya dengan suara serak basahnya.

"Saya lapar."

"Ha?" Terkebil-kebil Ivan memandang isterinya yang sudah bangun dan duduk bersila di tepinya. Belakang kepalanya digaru sebelum dia juga bangun. Jam di dinding bilik mereka dilihat. Sudah hampir pukul dua pagi. "Princess, dah nak pukul dua pagi ni. Kenapa tak tidur lagi ni?"

"Saya lapar, tak boleh tidur." Arisha mengulang lagi kata-katanya tadi.

Ivan diam sejenak sebelum dia menolak comforter ke tepi. "Nak makan apa?" soalnya sambil mencapai hoodie di hujung katil dan disarungkan pada badannya yang tidak berbaju. Tangannya dihulurkan kepada Arisha. "Jom, aku masak."

Bersinar mata hazel Arisha bila mendengar ajakan suaminya itu. Terus dia bangun dan menyambut huluran tangan Ivan yang lalu memeluknya erat. Kakinya dilingkarkan di pinggang Ivan sambil Ivan membawanya keluar dari bilik tidur mereka.

Badan Arisha diletakkan di atas kitchen island dengan kedua-dua tangannya diletakkan di sebelah kiri dan kanan isterinya. Badannya diturunkan sedikit untuk menyamai paras mata Arisha. "Kau nak makan apa?" soalnya biasa.

"Hmm, saya nak apple pie."

"That's all?"

Arisha menganggukkan kepalanya.

"Alright." Ivan menjatuhkan kucupan lembut di dahi isterinya sebelum dia menundukkan badannya hingga ke paras perut Arisha. Diusapnya perut isterinya itu. "Little one tunggu kejap, okay? I'll get foods ready for you both," ujarnya seraya mencium lembut perut isterinya itu.

Arisha menguntum senyuman bila melihat kelakuan Ivan yang itu. "Okay daddy."

Ivan mengangkat wajahnya untuk memandang isterinya. Senyuman terukir di bibirnya. "Mummy pun tunggu kejap, alright?" ujarnya lembut sambil matanya memandang redup pada wajah cantik isterinya.

Arisha angguk bersama senyuman.

~

Ivan melangkah ke ruang tamu, di mana dia melihat Arisha yang tertidur di atas sofa sambil memeluk buku lukisannya. Isterinya itu tertidur sementara menunggunya membuat apple pie. This princess literally wakes me up to make her an apple pie and left me at the kitchen to sleep.

Ivan duduk di sisi sofa itu sambil dia menatap lembut isterinya. Buku lukisan dalam pelukan Arisha diambilnya perlahan tanpa membangunkan isterinya. Matanya jatuh pada permukaan kertas lukisan isterinya itu. Senyuman kecil terukir di bibirnya bila melihat lukisan potretnya di situ.

My Sweetest DesireWhere stories live. Discover now