BAB 39

8.4K 192 0
                                    

Fara merenung ke luar. Dia berada di balkoni biliknya. Entah apa yang difikirkannya pun dia tak tahu. Terapung - apung di dalam kepalanya.

Dia menghela nafas berat. Dia teringat pada arwah abangnya, Firdaus.

"Abang..adik dah kahwin. Alangkah bagusnya kalau abang masih ada. Boleh jadi wali adik. Kenapa cepat sangat abang pergi. Adik sorang - sorang dekat sini.." gumam Fara dalam hati.

Tanpa disedari setitik demi setitik air mata jatuh membasahi pipi.

Terkenangkan peristiwa yang menghantuinya 3 tahun lepas. Dia sendiri kurang pasti apa yang terjadi lepastu. Peristiwa yang menyebabkan dia jadi murung. Selalu menangis.

Tapi sejak akhir - akhir ini baru dia perasan yang dia sudah tidak lagi murung. Sudah seperti dulu. Fara yang dulu. Yang selalu ceria.

Entah dia baru perasaan sejak akhir - akhir ni bila selalu sendiri. Dan termenung. Haih. Asyik termenung aje.

Tiba - tiba terfikir.

Boleh ke dia bahagia dengan Aniq. Dengan orang yang baru dikenali. Tapi rasanya tak macam baru kenal pun bila bersama Aniq. Dia dah mula selesa dengan Aniq.

"Hah! Termenung apa tu.." sergah Aniq dari belakang.

Fara mengurut dadanya. Terkejut dia dibuatnya. Kalau ada sakit jantung dah arwah agaknya.

"Terkejut lah.."

"Kau buat apa dekat luar ni. Tak reti sejuk. Kan dah malam."

"Saja.." ringkas Fara.

"Masuk jom. Nanti kang kau sakit, siapa yang susah. Aku jugak.." ujar Aniq

"Err..iyelah.."

Aniq membantu Fara untuk bangun dari tempat duduknya.

"Kalau ada tongkat kan senang.." kata Fara.

"Tak payah. Aku ada kan.." sambil perlahan - lahan dia dudukkan Fara di atas katil.

Fara mengeluh kecil.

"Kaki kau dah okay belum.." soal Aniq sambil duduk disebelah Fara serta melihat kaki Fara yang masih lagi berbalut.

Fara juga melihat kakinya.

"Entah..macam dah okay....kot." balas Fara sambil teragak - agak.

"Kalau okay kita teruskan.."

"Teruskan apa?" Dia masih tak dapat tangkap apa yang cuba Aniq sampaikan. Masih lagi blur.

Aniq menguis lagi rambut panjang Fara.

Fara hanya membiarkan saja. Okay sekarang dah faham. Dah faham sangat dengan lelaki macam ni. Aduh. Lambat sangat pickup kenapa.

Fara menelan air liur apabila Aniq semakin mendekati dengan dirinya menyebabkan dia semakin kebelakang.

Dan dia hampir - hampir terbaring. Peristiwa 3 tahun dulu mula menyelubungi kotak fikirannya. Dia teringat saat - saat cemas dia. Ketika hanya dia dan Amin saja dalam bilik.

Saat dia meminta tolong, tapi tak ada sorang pun yang mendengar dan menolong. Kelakuan kasar Amin pada dia.

Dia menolak lembut dada Aniq serta menggeleng beberapa kali.

"Kenapa..?" Soal Aniq.

"Saya..cuti.." ujar Fara. Harap Aniq mengerti dengan perkataan cuti tu.

"Iyeke? Ke sebab peristiwa 3 tahun yang lepas tu.."

Seperti biasa Aniq pandai membaca fikiran dia. Ada cctv agaknya dalam Fara.

Air mata Fara mula jatuh. Dia berasa malu yang teramat pada Aniq.

Sanggupkah Aku?Where stories live. Discover now