bab1

163K 2K 16
                                    

Ara pov.

"Ara sayang... kita dah sampai. Wake up." Aku meraup wajah sambil memandang mama dan papa silih berganti. Dah sampai Malaysia ke?

Kapal terbang dah mendarat rupanya.. cepat cepat aku keluar, mengikut mama dan papa dari belakang. Aku memandang jam ditangan.. 5.00pm. Tapi sekarang dah malam kat sini. Aku mengeluarkan telefon untuk melihat jam Malaysia. 12.00am. No wonder.

Papa merangkul bahuku, aku memandangnya sambil tersengih. "Kita nak terus balik ke?" Soalku kepada papa yang sedang menghembuskan asap rokoknya. "Iye lah. Nak ke mana lagi lewat macam ni?" Soal papa. "Lapar..." aku memberi pandangan sayu...

"Okay.. kita beli something dulu." Kata papa. Yes!

Papa dengan mama tinggalkan aku dengan auntie Bella di UK. Tapi papa tak pernah lupakan aku, dia selalu juga ulang alik dari Malaysia ke UK.

_______________

"Ha! Tu auntie Hanis dengan anak dia dah sampai." Kata mama sambil menunjukkan ke arah perempuan yang nampak macam sebaya dengannya.

Kami bertiga berjalan beriringan menuju ke arah mereka. "Maaflah, menyusahkan." Mama bersalaman dengannya, tak lupa juga laga laga pipi.

Tangannya dihulur kepadaku. Perlahan lahan aku menyambut tangannya. Nak laga laga pipi sekali ke? Ke tak...?

Perlahan lahan aku melepaskan tangannya setelah hidungku menyentuh tangannya.

Aku membetulkan topi diatas kepalaku, ingin menyembunyikan rambut yang serabut setelah 12jam berada diatas kapal terbang.

Seorang lelaki melemparkan tangannya kepadaku.. aku memandangnya, aneh. Perlahan lahan aku menyambut tangannya.

Cepat cepat aku melepaskan tangannya sambil tersenyum. "Bro.. tangan kau pakai lotion ke? Lembut macam perempuan." Katanya sambil kerawa. Wajahku merah padam ingin menahan marah. Bro? Macam perempuan? Aku memang perempuan!

"Raf.. Dia memang perempuan." Kata Auntie Hanis sambil memandang lelaki itu.. anaknya.

"Lah.. perempuan ke? Patut muka jambu." Anak auntie Hanis, Raf menggaru kepalanya sambil mencuri pandang ke arahku. Aku menarik topi ke hadapan sedikit untuk menutup wajahku...

Kami berjalan beriringan kearah kereta alphard berwarna silver milik auntie Hanis.

"Nak singgah mana mana dulu?" Soal auntie Hanis. "Singgah Nando's." Jawab papa. Aku tersengih sendirian dibelakang.

"Esok Raf cuti kan?" Soal auntie Hanis kepada anaknya yang sedang memandu. "Iye. Kenapa?" Soal Raf kembali.. "esok kita bawa diorang makan dekat restoran kita, ya?" Raf mengangguk. Sesekali aku menangkap matanya cuba mencuri curi pandangku dari dalam cermin. Atau aku cuma perasan?

_______________

"Terima kasih..." kata papa sambil memegang bag baju.. "papa, open the door." Pintaku sambil merehatkan kepala pada pintu.

Pintu dibuka, aku masuk ke dalam rumah... sudah hampir 15 tahun tak balik sini.

Aku berlari naik ke atas bilik... masih seperti dulu. Cuma mama dah ubah suai sedikit warnanya yang dulu hitam sekarang menjadi putih susu pula.

Mama memang rajin menghias rumah. Mesti dah tak ada kerja lain sampai tolong hiaskan bilik aku ni...

Aku memandang sekeliling sebelum merebahkan diri diatas katil dan memejamkan mata.

Sayang Sangat ✔Where stories live. Discover now