BAB 46

3.8K 132 1
                                    

Pintu bilik aku tutup perlahan,lalu dengan senyap aku menuju ke arah Puan Dilah yang sedang khusyuk menjahit baju diruang tamu.Aisyah yang sedang membuat kerja sekolahnya di ruang tamu, memandangku.Aku meletakkan jari telunjukku pada bibir untuk memberi isyarat kepada Aisyah supaya diam. Aisyah yang memahami kehendakku itu terus memberi isyarat OK.

Dalam keadaan yang berjengket-jengket aku berjalan menuju ke arahnya dan 1,2...

"Tak payahlah kamu nak terkejutkan Mak!.."Belum sempat aku menerkamnya dari arah belakang, Puan Dilah sudah bersuara sambil tangannya sibuk menjahit baju menggunakan mesin jahit.Adoi, macam mana Mak tahu ni!!.

"Alaa Mak ni!,macam mana Mak tahu?!"lalu aku melabuhkan punggungku di atas kerusi disebelahnya.Mataku memandang wajahnya yang sedang khusyuk melakukan kerjanya.

"Macamlah Mak tak biasa dengan perangai kamu tu..."jawab Puan Dilah tanpa memandang wajahku.Lalu aku menongkat daguku dan mencebikkan bibirku.

"Em,so maknanya Ina kena pikir cara lainlah untuk kenakan Mak!.."kataku lalu melemparkan senyuman kepadanya.Puan Dilah menghentikan jari-jemarinya yang sibuk menjahit lalu memandangku.

"Eei kamu ni,takde kerja lain ke?, asyik nak mengusik orang je!.."kata Puan Dilah sedikit tinggi.

"Ina usik Mak sorang je,orang lain Ina tak usik!.."balasku sambil tersengih-sengih.

"Eei macam-macamlah kamu ni!.." Kata Puan Dilah sambil mencubit bahuku,lalu menyambung melakukan kerjanya semula.

"Adoi,sakitlah Mak!.."adu ku sambil menggosok-gosok bahuku yang kesakitan itu.Namun Puan Dilah tidak mempedulikan ku dan terus mengfokuskan dirinya pada baju yang sedang dijahitnya.

"Mak,mana Ayah?!,Ina tak nampak pun Ayah.."soal ku sambil mataku meliar melihat sekeliling.

"Em,biasalah orang lelaki..manalah nak duk rumah,pergi lepak dengan kawan-kawan dia lah tu.."jawab Puan Dilah tanpa memandangku.

"Oh.."kataku sambi mataku melihat baju-baju yang tergantung yang sudah dijahit Puan Dilah.

"Ina?.."panggil Puan Dilah sambil menjahit baju.lalu cepat-cepat aku memandangnya.

"Ya Mak!"jawabku sambil melemparkan senyuman manis kepadanya.Daguku masih lagi ditongkat.

"Betul ke,kamu dengan Zayn dah putus?!"soal Puan Dilah sambil memandang ke biji mataku.Aku yang mendengar pertanyaannya,terus berubah riak wajahku.

"Betul Mak!,ina yang putuskan!" Jawabku selamba sambil jari-jemariku bermain dengan benang.

"Apa masalah kamu berdua sebenarnya,sampai putus macam ni?!,biasanya kalau gaduh pun takde lah sampai kamu nak minta putus!" Soal Puan Dilah lagi lalu menghentikan jari-jemarinya daripada melakukan kerja.

"Dia yang cari pasal,dia yang curang dengan Ina!,Ina putuskan lah hubungan ni..."jawabku sambil mencebikkan bibirku.Namun Puan Dilah hanya mampu mendiamkan diri dan memandangku.

"Dah lah Mak,tak payah lah fikir pasal dia lagi..Raina benci dia!,Raina tak nak jumpa dia lagi! dan Raina tak kan maafkan dia!"luah ku sambil mengetap bibirku kuat. Mataku ku kerlingkan ke tempat lain sambil menongkat dagu.

"Janganlah sampai tak maafkan dia, tak baik tau buat macam tu.."kata Puan Dilah dengan lembut.

"Mak!,lelaki tu dah sakitkan hati Ina tau!,memang taklah Ina nak maafkan dia macam tu je!.."jawabku dengan nada sedikit tinggi.

"Em,suka hati kamulah ina..."kata Puan Dilah lalu menyambung menjahit baju.Aku pula hanya mencebikkan bibir sambil jari-jemari ku tidak henti bermain benang yang berada di atas meja mesin jahit.

"Tapi kan Ina,memandangkan kamu dah putus dengan Zayn..nak tak Mak carikan jodoh untuk kamu?!"kata Puan Dilah sambil tersenyum-senyum memandangku.

"Mak jangan suka-sukanya...Raina tak nak!,dan Raina takkan terima mana-mana pinangan daripada orang yang Raina tak kenal!"kataku dengan nada sedikit tinggi.

"Ah,Mak tetap akan carikan jodoh untuk kamu jugak!,selagi kamu belum ada calon suami lagi,selagi tu Mak akan terus mencari faham!!"lalu Puan Maria meneruskan jahitannya.

"Hi,Mak ni kan!.."aku yang tidak suka dengan kata-kata Puan Dilah,terus mencebikkan bibir.Siapalah yang nak kahwin dengan orang yang tak kenal hurh!.

"Hm,siap pun!"kata Puan Dilah sambil menayangkan baju budak kecil didepanku.Aku yang sudah terbutang mata memandang baju itu pelik sambil mengerutkan dahi.

"Baju budak mana pulak Mak jahit ni?!"soalku bingung sambil menggaru kepalaku yang tidak gatal.

"Hi,kamu ni..baju siapa lagi kalau bukan baju anak buah kamu tu lah.." Jawab Puan Dilah sedikit tinggi.

"Oh,si Aqif tu..comel lah bajunya, pandai Mak jahit!..nanti kalau ina dah ada anak,ina pun nak suruh Mak buatkan jugaklah!"kataku sambil tersengih-sengih.

"Eleh,calon suami pun takde,ada hati nak ada anak!"kata Puan Dilah sambil menjelingkan.

"Alaa Mak ni,dah takde jodoh nak buat macam mana!,nanti kalau Raina dah jumpa jodoh,dah kahwin,Mak cakap je Mak nak cucu berapa?, confirm Raina boleh bagi.."lalu aku melemparkan senyuman manis kepadanya.

"Betul ni Mak boleh minta berapa cucu yang Mak nak?!"Tanya Puan Dilah sambil memandangku.Aku yang masih tersenyum-senyum, menganggukkan kepala.

"Okay,kalau macam tu..Mak nak kamu bagi 10 cucu kat Mak!"kata Puan Dilah sambil tersenyum-senyum memandangku.Aku yang mendengar jawapannya terus terbeliak mataku dibuatnya.

"What?,10?,ramainya Mak!,ingat Raina kilang apa nak buat anak ramai macam tu!"jawabku sedikit tinggi.

"Eleh,tadi kamu juga yang suruh Mak mintak,ni Mak mintak,tak boleh pulak!,kang Mak mintak 20 tak terlarat kamu nak menjaga!"

"Eei Mak ni,Raina boleh bagi pun maksimum 5!,5 je!,lebih dari tu tak boleh!enough!"kataku sambil menghentak meja jahit perlahan.

"Ah takde,Mak nak 10 jugak!,5 kamu jaga,5 lagi biar Mak yang jaga!"kata Puan Dilah sambil menyilangkan tangannya.

"Eei Mak ni!,kalau Mak nak sangat 10, Mak mintak kat abang!,Raina,5 je boleh!"

"Ah takde,Mak nak kamu jugak yang bagi cucu 10 kat Mak!..lagipun Mak tengok kamu,subur je.."kata Puan Dilah sambil tersengih-sengih memandangku.

"Mak!,eei dah lah malaslah nak pikir pasal ni..Ina nak pergi tidurlah tenang sikit huh!goodnight!"lalu aku membangkitkan tubuhku dan melangkah pergi.

"Nak 10,jugak!"jerit Puan Dilah sambil memandangku yang sudah melangkah pergi.Senyuman dibibirnya terukir.

"Ah takde,takde,5 je!"kataku sambil menutup kedua-dua telingaku,lalu aku melangkah pergi menuju ke bilik.

"10 jugak!!"jerit Puan Dilah lalu tergelak kecil.Aku pula sudah hilang daripada pandangannya.Dah melesap masuk dalam biliklah tu.

"Tulah selalu kenakan Mak lagi,huh padan muka ni Mak pulak kena kan kau.."bisik Puan Dilah lalu tergelak kecil.haha!!.


RAINA RAFAEL❤✔Where stories live. Discover now