BAB 47

3.8K 128 4
                                    

Puan Dilah yang sedang menuangkan air teh panas pada cawan Encik Hadi, terus disapa oleh Aisyah yang muncul entah dari mana.

"Morning Mak!,Ayah!.."kata Aisyah sambil melabuhkan punggungnya di atas kerusi,lalu beg yang digalasnya diletakkan pada kerusi yang tidak berpenghuni disebelahnya.

"Morning!.."balas Puan Dilah sambil menuangkan air teh panas pada cawan Aisyah pula.Usai menuang, Puan Dilah menghulurkan cawan tersebut kepada Aisyah.

"Terima kasih Mak!.."Aisyah menyambut huluran secawan air teh panas lalu meminumnya.Puan Dilah yang ketika tadi berdiri,terus melabuhkan punggungnya di atas kerusi disebelah Encik Hadi yang sedang meniup air teh panas sambil membaca surat khabar.

"Mana kakak kamu?!"soal Encik Hadi kepada Aisyah yang sedang menyenduk nasi goreng untuk diletakkan di pinggannya.Surat khabar yang dipegangnya masih lagi dibacanya.

"Ha ah,mana Kak Ina?!,membuta lagi ke dia tu?"soal Puan Dilah pula lalu menyuap sesudu nasi goreng ke dalam mulutnya.

"Entahlah,Aisyah dah kejutkan tadi, tapi Kak Ina tak nak bangun!.."jawab Aisyah sambil memandang Puan Dilah dan Encik Hadi.lalu menyuap sesudu nasi goreng ke dalam mulutnya.

"Hm,tunggulah dia..tak nak bangunnya,biar Mak yang kejutkan dia.."lalu Puan Dilah berhenti mengunyah dan membangkitkan dirinya.Belum sempat Puan Dilah melangkahkan kakinya,Encik Hadi sudah menahannya.

"Yang awak ni nak ke mana pulak?" Soal Encik Hadi sambil memandang Isterinya yang sudah tegak berdiri itu.

"Saya nak pergi kejutkan anak dara awak tulah!.."kata Puan Dilah sedikit tinggi.

"Lah,nanti-nanti jelah..mana tau dia penat ke apa ke.."balas Encik Hadi sambil memegang surat khabarnya.

"Ha ah,nanti-nanti jelah Mak!, habiskan nasi goreng tu dulu..."kata Aisyah pula sambil makan.Manakala matanya memandang Maknya yang nak meletup itu.

"Ah takde-takde,budak macam tu kalau dibiarkan nanti makin menjadi-jadi perangainya!.."kata Puan Dilah lalu melangkahkan kakinya menuju ke bilik anak daranya itu.

"Ayah,habislah rumah ni.."bisik Aisyah kepada ayahnya.

"Eh,dah lah jom ayah hantar kamu pergi sekolah cepat.."kata Encik Hadi sambil menutup surat khabarnya dan melangkah pergi.

"Tunggulah jap ayah!.."kata Aisyah dengan mulutnya yang dipenuhi nasi goreng,lalu membangkitkan tubuhnya dan mencapai beg sekolah yang berada disebelahnya.

"Rainaa!!!!!"jerit Puan Dilah.Aisyah yang sedang menghabiskan minumanya terus tersedak dibuatnya.

"Alamak dah start dah!,baik aku blah dulu.."lalu Aisyah meletakkan cawan di atas meja dan berlalu pergi sambil menggalas beg sekolahnya.

×××××××

"Rainaa!!!"

"Aduh,siapa pulak terjerit-jerit ni.." Gumam ku sambil menutup wajahku dengan bantal.Lalu aku menyambung tidurku semula.

"Raina!!.."jerit Puan Dilah sambil menolak pintu bilikku.Aku yang terkejut dengan tindakkan Mak ku itu terus mencelikkan mataku.

"Aduh...dah start dah dia.."gumamku, bantal yang menutup wajahku aku tidak alihkan.

"Hei Raina bangun!..ni apa ni huh sejadah tak lipat..telekung tak bukak!!..hish apa nak jadi kamu ni!!"kata Puan Dilah dengan nada yang tinggi sambil melipat sejadah yang berada di lantai,lalu membuka langsir bilikku.kemudian menghampiriku sambil mengalihkan bantal yang menyorokkan wajahku daripada dilihat orang.

"Jap lah Mak...Raina penatlah... bagilah Raina tidur duluu..."kataku sambil mataku aku pejam.lalu memeluk bantal yang berada disebelahku.

"Ah takde-takde,dah bangun cepat!, bukak telekung tu!..."pekik Puan Dilah sambil menarik selimut dan bantal yang sedang aku peluk.

RAINA RAFAEL❤✔Where stories live. Discover now