BAB 51

4.1K 150 8
                                    

Puan Dilah yang sedang membasuh pinggan mangkuk terus menghentikan kerjanya apabila memyedari anak daranya itu sedang duduk termenung dimeja makan sejak daripada tadi.Lalu Puan Dilah melangkahkan kakinya menuju ke arah anak daranya yang sudah jauh termenung entah ke manalah.

"Ina,kamu ni dah kenapa?,daripada tadi Mak tengok kamu asyik termenung je..sampai air Milo tu dah nak sejuk dah Mak tengok.."kata Puan Dilah sambil memukul perlahan bahuku,lalu melabuhkan punggungnya pada kerusi yang tidak berpenghuni.Pau yang berada di dalam pinggan diambilnya dan terus dimakannya.

"Hi Mak ni,terkejut ina!.."Aku yang sedang dengan duniaku terus tersentak dibuatnya apabila Puan Dilah memukul bahuku perlahan.

"Yelah,kalau Mak tak tegur kamu, nanti sampai ke petang kamu tak sedar-sedar!..termenung je memanjang..agaknya kalau semut masuk kat dalam air Milo kamu tu pun kamu tak sedar!.."kata Puan Dilah sedikit tinggi.lalu pau yang dipegangnya,digigit dan dikunyah perlahan.Aku yang mendengar bebelannya terus mencebikkan bibirku.Air Milo yang sudah turun suhunya,aku pandang.

"Tu mulut tu kenapa?!,tak payah nak muncung-muncung sangat!" Kunyahannya dihentikan apabila melihat aku sedang mencebikkan bibir.

"Eei mana ada!.."balasku ringkas.

"Mana ada apanya,cuba kamu cerita kat Mak apa masalah kamu..kalau kamu asyik termenung je,macam manalah Mak nak tau!.."lalu teko yang berisi air Milo dituangkan ke cawannya.

"Mak,Mak serius ke pasal malam semalam tu?.."soalku perlahan. mataku pula memandang tepat ke wajahnya.Puan Dilah yang mendengar pertanyaanku, terus menghentikan tangannya yang sedang bekerja lalu memandangku.

"Mak serius!"

"Tapi Mak,Ina tak suka dia!.."balasku sedikit tinggi.

"Apa yang kamu tak suka sangat kat dia huh?!,Mak tengok dia tu okay je baik je..and Mak yakin dia adalah jodoh yang terbaik buat Ina..lebih baik daripada Zayn.."jawab Puan Dilah sambil tanganku yang berada di atas meja,digenggamnya.

"Tapi.."

"Takde tapi-tapi..Mak nak Ina kahwin dengan dia jugak,Mak nak Rafael jadi menantu Mak!"kata Puan Dilah sambil mata kami saling berpandangan.

"Lagipun Mak tengok dia tu macam suka kamu je..."tambah Puan Dilah lagi.

"Hi,dah lah Mak!,Raina malaslah nak fikir pasal semua ni!"Tubuhku aku bangkitkan.Belum sempat aku melangkahkan kaki pergi,Puan Dilah sudah menarik tanganku.

"Kamu nak pergi mana ni?!"Tanya Puan Dilah ingin tahu.

"Raina nak keluar,nak pergi jalan-jalan sekejap kat padang yang budak-budak selalu main bola tu.."balasku tanpa melihat ke wajahnya.

"Tunggu,bawa ni sekali.."kata Puan Dilah sambil menghulurkan sebungkus plastik merah kepadaku.
Aku terus memusingkan kepalaku dan mengambil huluran sebungkus plastik tersebut.

"Pau?,untuk siapa?.."soalku pelik sambil dahiku dikerutkan apabila melihat isi didalam plastik tersebut.

"Kamu tolong bagikan kat Opah.. Banyak buat ni.."kata Puan Dilah lalu melemparkan senyuman kepadaku.

"Hm,yelah.."jawabku malas.Belum sempat aku melangkah pergi,Puan Dilah sudah menahanku lagi.

"Apa lagi Mak?!"

"Ni untuk kamu..kamu belum makan lagikan.."kata Puan Dilah sambil menghulurkan sebungkus plastik lagi kepadaku,manakala senyumannya masih lagi terukir.Lalu aku menerimanya.

"Jangan lupa kirim salam kat Opah.."

"Ya.."jawabku malas.lalu aku melangkahkan kaki ku untuk pergi.

RAINA RAFAEL❤✔Where stories live. Discover now