"Assalammualaikum..."
Kataku dengan malas sambil membuka pintu rumah ku lalu melangkah masuk ke dalam.
Eyka yang sedang menonton televisyen terus memalingkan kepalanya ke arah ku.
"Eh Raina,kau pergi mana hah?,dah malam baru balik!...tu,tu kenapa tu muka monyok tu?..".Tanya Eyka apabila aku melangkah ke arahnya untuk duduk disebelahnya.
Handbag yang ku bawa diletakkan di atas meja.
"Mana ada..takde pape lah.."jawabku dengan malas sekali,lalu aku menyandarkan kepalaku ke belakang.
"Eleh,yelah tu takde pape..aku tengok muka kau tu macam ada masalahh.. jer.."kata Eyka sambil memandang wajahku yang kelihatan penat.
"Betul lah..aku penatlah..."Balasku lagi sambil melelapkan mataku.
"Tipu!..cerita kat aku sekarang apa masalah kau!.."kata Eyka lagi sambil menggoncang-goncangkan tubuhku yang lemah itu.
"Eeii...kau ni kenapa?!..kan aku kata aku penat!,aku penat!!..takkan kau tak faham kot!!"Kataku dengan nada yang tinggi sambil membangkitkan diriku yang berada dalam posisi duduk tadi.
Dengan amarah yang membuak-buak ini,aku terus mengambil handbag ku yang berada di atas meja tadi dan melangkah pergi menuju ke bilikku yang berada di tingkat atas.
Eyka pula sudah tergamam melihatku apabila aku menengkingnya tadi.Tak pernah-pernah aku menengkingnya sebegitu.Biasanya kalau marah-marah pun main-main je,takdelah serius macam ni.
"Lek ah wei,aku tanya je pun..yang kau nak angin satu rumah ni apahal.."kata Eyka sambil memandangku yang sedang segera menaiki tangga untuk ke bilikku.
Namun aku tidak membalas kata-katanya dan meneruskan langkahku.
"Apahal dia tu,takde angin takde ribut tetiba nak marah-marah dah kenapa?..em..datang bulan kot..."kata Eyka lalu mencapai remote TV dan menukar siaran drama Korea kesukaannya.
×××××××××××××
"Hurhh!!"keluh ku sambil mencampak handbag ku lalu menghempaskan tubuhku di atas katil dan aku mendepakan tanganku.
"Eei..Eyka ni,aku dah lah tengah bengang!,penat pulak tu!,serabut kepala aku duk pikir pasal si Zayn tu.Dia boleh pulak nak paksa-paksa aku cakap.Dah lah aku paling rimas dengan orang yang kacau aku bila aku tengah takde mood urghh!"
"Tapi,kenapa?,kenapa kau tak angkat call aku!!..dah banyak kali aku call,asal kau tak jawab!!and aku whatsapp kau tak reply!"kataku sambil menumbuk-numbuk tilam katil ku.
"Janganlah buat aku risau Zayn!!"
"Kenapa hari ni aku call kau tak jawab langsung!,biasanya kau jawab call aku walaupun lambat!..tapi hari ni,aku call dari pagi sampailah malam kau tak jawab!!"
"Huhh.."
I'm only one call away...
Nada dering phone ku berbunyi,lalu aku terus dengan pantasnya mencari-cari phone ku yang berada di handbag ku.
"Eeii..mana ni,mana ni.."kataku sambil tanganku tercari-cari phone di dalam handbag ku.
"Haa dapat pun.."
Tanpa melihat nama yang tertera di skrin phone ku itu,aku terus menjawab panggilan tersebut.
"Hello!,Zayn..awak okay ke?,kenapa saya call awak tak angkat?,saya whatsapp awak tak reply?,Haa Zayn..Zayn,saya tanya ni awak dengar tak?!.."Tanyaku bertalu-talu.
"Hei!hei!!,ni apa Zayn Zayn haa..ni Mak kamu!,Mak kamu!!,Pn.Dilah!!" Pekik Pn.Dilah hingga aku menjauhkan phone ku daripada telinga ku.
Lalu aku melihat nama yang tertera di skrin phone ku..
MAK TERSAYANG~
"Adoi,nasib kaulah Raina..siapa suruh tak tengok nama dulu sebelum jawab. Urghh!!..matilah nak,mesti banyak soalan Mak aku tanya ni nanti!.." Kataku perlahan.
"Hello!!Raina!!Raina!!!"
Tersentak aku apabila mendengar panggilan Pn.Dilah.Lalu aku cepat-cepat menjawabnya.
"Hah..hah! Ye Mak tersayangkuu...ada apa...??"Balasku sambil menekankan pada perkataan ku.
"Kamu ni kenapa hahh??"
"Kenapa apanya?,Raina okay je.."
"Kamu ingat Mak pekak apa hah!,tadi Mak dengar kamu duk terpanggil-panggil nama Zayn,awak kat mana lah?,kenapa tak jawab call saya lah?.. Itu kamu kata takde pape?..hah Raina!,Raina!!.."Pekik Pn.Dilah yang hampir membuatkan telinga ku berdesing.
"Hahh ye ye..takde papelah Mak.." balasku malas.
"Em..yelah tu takde pape..."
"Betul lah..cuma,Ina risau..sebab dari siang tadi Ina call Zayn dia tak jawab!..tu yang Ina main terjah je sampai tak tengok nama orang yang call..ingatkan Zayn.."
"Hm..ingatkan besarlah sangat masalah tu..rupanya tu je,hi kamu ni macam-macamlah!.."
"Hihi..alaa...bukannya sesiapa pun, bakal menantu Mak je kot..."
"Hah kalau dah ada tu,bila nak kahwin??!!"Tanya Pn.Dilah.
Terkaku aku apabila mendengar soalan maut yang dikeluarkan oleh Pn.Dilah.
"Haa..."
"Jangan nak bagi alasan busy busy busy je erk!..Mak kenal sangat perangai kamu tu..asal masuk bab kahwin je busyyy.. je jawapannya"
Alamak!macam mana boleh tahu ni.
"Mak bukannya apa,Mak tak nak disebabkan kamu asyik busy je.. Kamu tak kahwin-kahwin sampai ke tua!kamu nak ke jadi anak dara tua ke hah!!"
"Mak!!"
"Haa lagi satu,Mak call kamu ni pun sebab Mak nak tanya bila kamu nak balik sini??"
"Tak tau lah Mak..lagipun Raina busy lah kat sini..dengan shooting nya, dengan butiknya nak uruskan lagi.."
"Haa tu lah kamu asyik busy je,jangan sampai si Zayn lari kahwin dengan orang lain sudah.."kata Pn.Dilah selamba.
"Eeii Mak ni!,ada ke cakap macam tu.. tak baik tau.."
"Eh dah memang betul apa yang Mak cakap ni tau,kamu tu asyik busy je"
"Alaa..dia pun sama asyik busy je semenjak ni.."
"Apa-apa jelah Raina!...macam-macam hal lah korang ni,yang penting Mak nak kamu kahwin cepat!,Abang kamu dah kahwin,dah ada anak..Yang kamu ni bila lagi??"
"Alaa Mak ni,kalau ada jodoh ada lah..
Kalau takde,nak buat macam mana??""Lah!..oh Lah!!"
Kedengaran suara En.Hadi yang memanggil isterinya Pn.Dilah dari arah dapur.
"Ha tu Ayah kamu dah panggil Mak dah tu,nanti kita sembang laginya.." Kata Pn.Dilah.
"Okay,bye Mak!,kirim salam kat Ayah tau!"
"Ha yelah yelah.."balas Pn.Dilah lalu meletakkan ganggang telefonnya dan terus melangkah ke arah dapur.
"Dilah!.."panggil En.Hadi lagi.
"Ya,ya!,saya datang ni bang!.."Balas Pn.Dilah kepada suaminya yang berada di dapur.
Aku terus mematikan phone ku dan meletakkannya di atas katil Ku.
"Em,macam mana kalau betul aku dengan Zayn takde jodoh??..em..Ahh lantaklah!.."kataku lalu aku tercium bau ku,bau busuk tak mandi eeii..
Aku baru sedar yang aku belum mandi lagi.urghh,melekit badan.
Lalu tanpa berfikir apa-apa lagi,aku terus mencapai tuala ku di tempat penyidai dan meluru ke bilik mandi.
Masa untuk mandi yeah!!
Jangan intai erk!
YOU ARE READING
RAINA RAFAEL❤✔
Romansa[ COMPLETED ] Tengku Adrian Rafael Raina Safiyya Zayn Ashraff Shella Eryana Cerita ni bermula sejak aku form 4 lagi. Dan sejak dari tu lah kisah hidup aku dan dia bermula. Sebagai apa? Musuh Kawan And then, Cinta No no no tak akan aku nak jatuh cint...