Bab 74

2.1K 182 30
                                    

Bluerkkk!! Bunyi sendawa aku memenuhi ruang makan.

"Euw! Noona!"

"Alhamdulillah." Perut yang buncit aku tepuk sekali. Berpuas hati dengan hidangan pagi ini.

"Gila ah kau ni, noona. Breakfast makan durian? Habis lah legam anak sedara aku keluar nanti."

"Apahal anak sedara kau legam pulak nanti?" tempelak aku pantas. Kepala Ayren disekeh sekali. Ada ke patut doa anak aku macam tu? Tapi kalau legam pun aku tetap sayang. Anak sendiri wei.

"Dah asyik makan durian je kerjanya. Panas la anak kau tu nanti oi! Terbako depa!"

"Abang, betul ke?" Aku pandang Arryan dengan mata berkaca-kaca. Takut dengan cerita dongeng tak semenggah Ayren. Serius lah anak aku panas dalam perut ni kalau aku makan durian? Kesiannya!

"Kalau Yana makan lagi, memang panas lah anak kita nanti. Sebab tu kena stop sekarang. Yana mengidam benda lain pula ya?" pinta Arryan lembut. Sekali gus memujuk aku daripada terus makan buah yang sama sekali dilarangnya.

Angguk bersungguh-sungguh. Perut yang buncit sedikit aku usap. Kepala terangguk-angguk. Ibarat sedang bercakap dengan anakku di dalam perut.

Apa dia, baby? Nak makan aiskrim? Baik! Makanan anda akan sampai kurang daripada dua puluh empat jam!

"Yana nak makan aiskrim pula lepas ni!"

Ayren menyeringai. Serentak aku angkat kepala. Dia tergeleng-geleng. Apa yang digelengnya?

"Kau ni minta aiskrim tak ekstrem lah! Bagi lah yang adventurous sikit untuk Abang Ar.. aww!" Ayren usap pipinya yang menjadi mangsa balingan ais Arryan.

"Kalau macam tu.." Aku buat-buat berfikir. Baru lepas makan benda panas, kena lah sejukkan perut kan? Apa lagi makanan yang menyejukkan selain daripada aiskrim?

Tapi dah lama aku tak makan makanan yang panas. Maksud makanan panas tu macam makanan baru keluar dari periuk. Berasap-asap! Wah, sedapnya!

"Yana nak asam pedas lah." Tiba-tiba asam pedas ikan pari yang muncul di layar mata. Bukannya aiskrim yang sebelum ini diminta! Alahai, aku pun tak faham dengan diri sendiri sekarang ni.

"Asam pedas pula? Yana kata nak aiskrim tadi?"

"Tak nak. Yana nak asam pedas. Hmmph, sedapnya!" Aku dengar Arryan mengeluh berat. Uh oh, belum habis lagi!

"Dengan kek cheese Ayren buat."

"Eh! Apahal aku terlibat sekali ni? Kau yang mengidam, suruh lah suami kau yang cari." Mata aku mencerlung garang ke arah Ayren.

"Sebab aku yang mengidam lah suka hati aku nak pilih siapa yang buat. Tau, Ren? Buatkan aku kek cheese leleh nanti. Kek cheese kau dah lah sedap gila!" Pinta aku tak tahu malu. Ala, adik sendiri aje pun. Dengan kakak pun nak berkira ke? Untuk anak saudara dia juga!

Ayren bangun dari duduk tiba-tiba. Aku pandang dia. Dia pandang aku lama. Ahah! Aku tahu dia nak cakap apa...

"Shireondae. Naega wae? Eolma julgeondae? (I don't want to. Why should i? How much will you give me?)" Dengan nada yang menjengkelkan. Di akhir kata, dia jelir lidah sebelum menuju ke sinki.

"Eh kau dengar sini. Aku ni ibu mengandung. Kau sebagai pak cik kepada anak aku, haruslah bertanggungjawab menguruskan tumbesaran anak saudara kau ni."

"Tak dengar.. Tak dengar..."Ayren membebel-bebel di dapur. Kurang ajar betul! Dia ni memang nak kena ni...

"Okay, stop both of you. Ayren kemaskan dapur. Yana, tadi kata ada kerja luar?" Mata aku membundar. Jam di tangan aku lirik.

Deep In My HeartWhere stories live. Discover now