"Ayana Zulaikha" satu suara garau memanggil aku dengan nada mendatar.
Spontan aku memberhentikan langkah. Kaki bagaikan di gam di atas lantai ketika itu. Jantung tak payah cakap! Macam nak meletup dah ni!
Aku cuba mengawal reaksi wajahku. Tampak dingin sebelum bersuara "Kau nak apa?" soalku bagai sudah tahu apa niat lelaki itu menyeru aku di tengah-tengah hospital ini.
Kedengaran si pemilik suara gelak jahat di belakang aku. "Kau tanya lagi soalan bodoh tu? Aku nak kaulah!"
Dia nak aku? Kenapa dia nak aku?
"Tapi aku tak nak kau" jawab aku seraya memusingkan badan ke belakang. Menghadap sang suara garau.
Sedikit terkejut apabila seorang wanita sudah selamat di dalam pelukan dia. Bukan itu saja, leher wanita tersebut diletakkan pisau supaya dia tidak bertindak bukan-bukan.
Bala lagi. Aduh.
"Jangan main-main boleh tak?!" Jerit dia dengan sengaja mengetatkan lagi kedudukan pisau ke leher wanita mengandung tersebut. Menjerit takut wanita itu dibuatnya.
Ya Allah, janganlah terjadi apa-apa dekat wanita itu. Aku meneguk air liur. Jangan main-main Ayana. Kau menjawab, wanita dan kandungan dia yang kena nanti.
Lelaki bertopeng hitam itu tersenyum puas apabila mendapati aku takut dengan tindakannya. "Senang kerja. Kau serah diri, betina ni selamat"
"Kau siapa hah?! Apa kau nak?!" Jerit lantang aku. Semua orang di sekeliling kami diam sambil memerhati apa yang bakal berlaku. Ewah, macam tengok filem pulak ek diorang?
"Kau ni jadi polis tapi bodoh! Berapa kali nak cakap? Kita orang nak kau! Bos aku nak kau!" bos? Jangan cakap Kelam? Dah orang tua tu nak apa pula dengan aku?
Tapi dia cakap apa tadi awal-awal? Jadi polis? Identiti aku dah terbongkar ke? Red Eye sudah tahu biodata sebenar aku? Alamak!
"Kalau kau nak aku, kenapa kau ambik perempuan tu? Siapa yang bodoh sekarang ni? Kau ke aku?" Aku cuba melengahkan dia.
Entahlah, dah lama sangat terperap dalam hospital aku tak tahu nak buat apa. Eh kejap. Mana budak-budak Alexander tu?
Bukan patutnya diorang cari aku ke? Aku dah live depan orang ramai ni, takkan tak perasan langsung?
"Kau nak aku. Datang sini. Lepaskan perempuan tu" kata aku lembut. Selesaikan cara lembut, mesti mudah kan?
"Kau fikir aku bodoh macam kau? Aku dah lepaskan perempuan ni mesti kau lari kan? Kaulah datang sini perempuan!"
"Hey hey hey, aku ada nama. Ayana Zulaikha. Tak payah jerit-jerit. Kau boleh percayakan aku. Lepaskan perempuan tu"
"Kau datang sini"
"Lepaskan perempuan tu"
"Datang dekat lagi"
"Aku cakap lepaskan dia"
"Selagi kau tak dekat dengan aku selagi tu aku tak lepaskan dia"
"Okay fine!" akhirnya aku mengalah. Kalau berbalah lagi, sempat wanita mengandung tu terberanak! Haih, menyusahkan betul lah jantan ni.
Dia ni pun satu. Pilih wanita mengandung apasal? Cubalah pilih wanita biasa. Yang unik-unik juga dia ambil.
Kaki aku mendekati lelaki bertopeng naga merah itu perlahan. Kira-kira jarak kami kurang satu meter ada satu tangan memegang lengan aku. Aku berpaling untuk melihat gerangan siapa.
"What the hell are you trying to do?" Dingin soalan yang dilemparkan. Matanya juga dingin merenungku. Tanpa sekelumit pun getaran di matanya.
YOU ARE READING
Deep In My Heart
Action[First Story] Aku, Inspektor Ayana Zulaikha. Secara rasminya akan terlibat dalam operasi undercover bodyguard. Bodyguard? Aku tak kisah jadi apa pun tapi masalahnya kenapa mesti dia? Kenapa mesti dia yang menjadi majikan aku? "She don't know me? W...