Bola di tangan aku bump beberapa kali sebelum berlari dengan pantas ke arah gol. Tubuh melompat tinggi dan...
"Gol!!"
Berkerut. Angkat wajah. Tiada siapa di sekeliling aku. Ah, sudah! Mana pula datangnya suara gol tadi?
"Hoi!" Aku menoleh.
Terbeliak biji mata melihat makhluk di sisi. Jatuh rahang aku akibat terkejut sangat. Seketika kemudian, aku menutup mulut aku.
Gila makhluk ni! Malam-malam basah kuyup macam baru lepas lemas apa kes? Muka dia juga pucat tidak berdarah. Biru! Air juga tidak berhenti-henti mengalir keluar dari tapak kakinya. Macam air terjun pun ada!
"Jangan terkejut..."
"Apa..apa.." Aku melangkah ke belakang setapak demi setapak. Cuba menjauhkan diri daripada makhluk berair ini.
"Aku cuma nak minta tolong.." Pinta hantu itu. Tangannya cuba mencapai aku.
"Jangan dekat!" Halang aku apabila hantu itu cuba mendekati aku lagi. Serta-merta hantu itu menghentikan langkah. Aku yang sudah tercungap-cungap macam baru lepas marathon satu dunia, mencangkung sekejap.
"Aku nak minta tolong.."
"Tolong apa?!"
"Balas..."
"No! Kalau kau nak aku tolong balas dendam untuk kau. Aku tak nak. Takkan sesekali aku..." Kata-kata aku terhenti apabila perasan wajah hantu itu berubah.
Wajahnya yang pucat lesi perlahan-lahan berubah kepada hitam. Mata putihnya juga bertukar merah garang. Uh-oh, what have you done Ayana Zulaikha?!
"Kau tak nak tolong kan?" Suaranya yang mendayu-dayu tadi juga bertukar garau! Oh, tidak! Kenapa cepat sangat aku tak setuju?! Kenapa tak teruskan rundingan tadi?! Mana tahu dia nak bagi sejuta sebagai balasan ke?! Oh, man!
Biasanya tak jadi macam ni! Sebelum ni banyak aje aku tolak permintaan hantu yang ingin mempergunakan aku untuk balas dendam mereka. Tetapi semuanya okey! Tak ada pun nak mengamuk macam hantu ni!
Salah timing lah, Ayana! Wrong spirit to mess up! Aku mengangkat tangan gaya polis trafik.
"Stop stop stop! Okey, aku tolong kau! Tapi..."
"Kau cakap tadi kau tak nak tolong!!"
"Arghh!!!" Aku terjelepuk jatuh apabila hantu itu tiba-tiba memunculkan diri depan aku. Terus aku mengengsot jauh. Seriau! Tetapi hantu itu bergerak lebih laju dari aku.
Dia ada skateboard ke apa?!
"Tolong.. jangan.. aku.. tolong.. kau.. jangan.." Rayu aku tanpa henti. Entah apa yang terkeluar dari mulut aku. Harap-harap hantu ini masih punya sifat berperikemanusiaan. Iyalah, walaupun mustahil sebab dia bukan manusia tapi siapa tahu?
"Ayana?" Satu tangan memegang lengan aku yang sedang digunakan untuk menyeret tubuh. Aku berpaling.
"Arryan..." Ucapku bersama dada yang turun naik ganas.
"Kau kenapa?" Soalnya hairan. Mata diliarkan ke sekeliling. Aku pula baru teringat ada lagi makhluk lain di sini, terus berpaling ke tempat hantu air tadi berada.
Kosong.
"Hei, kenapa kau ni? Muka macam baru lepas nampak hantu je?"
Memang pun! Tapi dah hilang.. tapi bagaimana? Kenapa dia hilang begitu saja? Ke mana dia pergi?
Adakah disebabkan Arryan muncul? Hantu itu menghilangkan diri? Arryan boleh nampak hantu tu ke?
"Arryan, awak nampak tak tadi ada..."
YOU ARE READING
Deep In My Heart
Action[First Story] Aku, Inspektor Ayana Zulaikha. Secara rasminya akan terlibat dalam operasi undercover bodyguard. Bodyguard? Aku tak kisah jadi apa pun tapi masalahnya kenapa mesti dia? Kenapa mesti dia yang menjadi majikan aku? "She don't know me? W...