Badan dilempar ke sofa. Beret di kepala aku tanggal lalu diletakkan di atas meja.
Aduh, penat gila ni. Lepas kes Empayar Alexander ditutup baru aku perasan banyak juga kes yang tertangguh.
Kasihan pihak-pihak yang terlibat. Maafkan saya ya? Biasalah kes rumit macam Alexander tu kena ada tahap kefokusan yang tinggi! Silap sikit, berterabur semua spekulasi.
Bagus juga kes itu sudah selesai. Tak payah aku hadap lagi wajah tidak berperasaan Arryan itu. Eh tapi korang tak perasan ke?
Wajah Arryan itu sudah berperasaan. Wah, bangga jugalah bila tengok emosi tercalit di matanya. Kalau tidak sebelum ini kosong je. Walaupun hanya kesedihan saja aku nampak hari itu tetapi ia sudah memadai untuk membuktikan Arryan masih 'hidup'.
"Yang kau sibuk sangat nak ambil tahu pasal dia apahal?" Soalku kepada diri sendiri.
"Gila ke cakap sorang-sorang?"
"Oi, mak kau meletup!" Tegak terus tubuhku.
"Mak aku tak meletup masa dia meninggal dunia. Kau tak tahu macam mana mak aku meninggal, baik kau diam"
Pula dah? Dia terkejutkan kita, kita pula yang kena marah? Sihat ke tak mamat ni? Eh sekejap.. apa dia buat kat sini?!!
"Ma..macam mana awak masuk rumah saya?!" Tubuh tinggi lampai Arryan dipandang atas bawah.
Dia mengangkat sugugus kunci di tangan bersama kening sebelah dijongket. Mula dah tunjuk muka seksi dia. Jangan cair, Ayana.
Bukan itu yang penting sekarang. Fokus Ayana! Fokus.
"Macam mana awak dapat kunci rumah...." ayat aku tergantung. Mulut melopong setelah terfikirkan sesuatu.
"Jangan cakap Ayren bagi awak?!"
Senyum senget terukir dibibir jejaka itu. Aduhai, kenapa Ayren bagi kunci pada dia?! Argh, siap kau Ayren! Tahulah aku kerjakan kau nanti!
"Tak payah marah dia"
"Apahal pula? Dah dia salah. Memang patut kena marah" telefon bimbit di dalam poket aku capai sebelum mendail nombor Ayren. Memang nak kena budak bertuah tu.
Selamba badak je bagi kunci rumah kami kepada Arryan? Dia fikir apa? Kalau Arryan ni orang yang boleh dipercayai tak apalah juga!
Ya, Tengku Arryan Alexander sangat tidak boleh dipercayai. Ada saja agenda tersembunyinya. Bahaya!
"Aku cakap tak payah, tak payahlah." Belum pun sempat menekan butang hijau, telefon hilang dari pandangan aku.
Mataku membulat. Wah, makin berani dia ni! Dia ingat tak siapa aku sebenarnya?
"Yaahh! Awak fikir awak siapa nak rampas telefon saya macam tu?! Jangan macam-macam ya. Saya ni pegawai polis! Kalau awak berani cari...."
"Shhhh..." jari telunjuknya dilekatkan ke bibirku.
"You're too loud, dear. Maghrib-maghrib ni tak elok tau perempuan manis macam kau jerit-jerit. Hmm?" Jari dialihkan dan satu kenyitan mata dihadiahkan buatku.
Eii, ada juga orang buta keluar dari rumah aku ni. Kenyit mata dekat anak dara orang, tak tahu malu ke? Tenang, Ayana. Cakap kasar-kasar dengan lelaki macam Arryan ni takkan selesai.
"Aku rasa kau lupa sesi latihan kita ni"
Membuntang mataku mendengar sebaris ayat itu. Ya allah, macam mana aku boleh lupa ni?!
Aduhai, benda senang Ayana. Takkan boleh lupa? Semalam rancang, hari ini lupa? Hebat betul kau ek?
"Err... Eh! Awak dah solat maghrib ke belum ni? Hah, pergilah solat dulu..."
YOU ARE READING
Deep In My Heart
Action[First Story] Aku, Inspektor Ayana Zulaikha. Secara rasminya akan terlibat dalam operasi undercover bodyguard. Bodyguard? Aku tak kisah jadi apa pun tapi masalahnya kenapa mesti dia? Kenapa mesti dia yang menjadi majikan aku? "She don't know me? W...