💘BAB - 21

29.4K 1K 39
                                    

"Assalamualaikum, kak Fiya." Sapa suatu suara halus dan lembut.

Safiyah yang sedang ralit menulis sesuatu di buku hariannya segera menoleh kearah pintu yang sudah terbuka itu.

"Waalaikumussalam, ye Nina ada apa tu?"

Nina yang sedang berdiri di muka pintu itu dipandang.

"Kak Fiya, ni ha Encik Khairul datang nak berbincang pasal Alif." Tutur gadis muda tersebut.

"Ouh, Encik Khairul. Baiklah, terima kasih Nina." Balas Safiyah.

"Sama-sama. Nina pergi buatkan air kejap ye. Jemputlah masuk Encik Khairul."

Khairul yang berdiri di belakang tubuh kecil itu beralih ke depan dan senyuman manis dilemparkan ke arah gadis muda itu lalu kaki panjangnya diatur ke dalam pejabat mini Safiyah.

Safiyah mengemas rapi meja kerjanya sebelum mempelawa lelaki berambut perang itu untuk mengambil duduk.

"Assalamualaikum, ye Encik Khairul jemput duduk." Senyuman manis diukir dibibir merah jambunya.

"Waalaikumussalam, terima kasih." Kerusi ditarik perlahan lalu punggung dilabuhkan diatas kerusi itu.

Anak mata hitamnya liar memandang segenap penjuru pejabat kecil milik Safiyah.

Bibirnya tersungging senget melihat corak-corak yang menghiasi pejabat mini itu.

All cartoons.

Dah nama pun tadika mestilah kartun, kau expect apa? Gambar model-model seksi? Rosak budak-budak tu semua kalau tampal gambar macam tu.

"Encik Khairul sekejap ye saya nak ambil sesuatu dekat luar." Tutur Safiyah lembut.

Suara lembut yang menyapa sistem pendengarannya itu membuatkan dia berkalih memandang Safiyah.

Kepala dianggukkan beberapa kali ke arah Safiyah sebagai jawapan.

Matanya pula merenung belakang tubuh Safiyah sehingga susuk tubuh gadis itu hilang dari pandangan.

Cincin yang tersarung di jari telunjuknya dipusing beberapa kali sambil menunggu Safiyah kembali.

"Jemput minum Encik Khairul." Tegur satu suara lembut di sisinya.

Kepala didongakkan agar dapat memandang gerangan yang menghantar air itu.

Matanya pula beralih memandang ke arah tangan kecil yang sedang menghidangkan air untuknya itu.

"Terima kasih." Jawab Khairul bersama senyuman yang nipis.

"Sama-sama. Saya mintak diri dulu." Balas gadis muda itu.

Khairul hanya mengangguk ke arah gadis itu lalu air didalam gelas itu dicicip sedikit.

Beberapa minit menunggu akhirnya kelibat Safiyah mula kelihatan.

Gadis itu segera mengambil duduk di tempatnya semula.

"Maaf buat Encik Khairul menunggu, tiba-tiba ada yang menangis pulak tadi tu yang kena pujuk sekejap. Maaf ye Encik Khairul." Terang Safiyah.

"Eh tak apalah saya faham, lagipun petang ni saya free sedikit." Jawab lelaki itu pula.

Hatinya sedikit sebanyak terusik melihat wajah ayu di hadapannya itu.

"Baiklah kalau macam tu boleh saya cakap sedikit pasal Alif ?" Safiyah terus menuju ke arah topik utama mereka.

"Boleh. Tapi sebelum tu Alif ada buat apa-apa masalah ke dekat sini?"

"Eh tak Encik Khairul, sepanjang dia disini tak pernah lagi saya nampak Alif buat perangai atau sebaliknya cuma dia selalu duduk seorang diri berasingan dari kawan-kawan dia semua." Jawab Safiyah lembut.

❦︎𝐂𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐇𝐚𝐭𝐢 𝐌𝐫.𝐑𝐚𝐲𝐝𝐞𝐧 𝐑𝐚𝐟𝐢𝐪𝐢❦︎ [✔︎]Where stories live. Discover now