Geschreven door: Fran
"Jeroen wacht, er is iets vreselijks gebeurd". Jeroen houdt de deur op een kier: "Iets vreselijks, wat dan?". Harald zucht en kijkt zijn zoon ernstig aan. "Ze hebben bij mij huidkanker vastgesteld na een paar onderzoeken in het ziekenhuis", begint Harald maar Jeroen komt er tussen: "Waarom moest je naar het ziekenhuis?". "Ik vond het nogal vreemd dat mijn wondjes die ik opliep niet genezen, en ik had een rood gezwelletje gezien op mijn arm, dus ik ben meteen naar de dokter gegaan, maar die heeft me meteen verwezen bij het zien van die symptomen, waarna ik onderzoeken heb moeten doen en ze dit vastgesteld hebben". Harald zucht. "Ik weet niet hoe ik nu verder moet, er zijn een aantal soorten behandelingen ervoor, maar de kanker zit al ver bij mij in het lichaam". Jeroen weet niet wat hij moet zeggen, en Patricia nog minder. "Sterkte", zegt Patricia en ze loopt terug naar de rest zonder een antwoord te verwachten van Harald. "Kijk jongen, ik zal je niet verder storen. Ik kwam je dit gewoon zeggen, en ik ben nu op weg naar mijn broer want ik zal bij hem gaan wonen". "Oké", zegt Jeroen met een krop in zijn keel. Hij geeft zijn vader een stevige knuffel, even vergetend wat hij Patricia heeft aangedaan, en wenst hem sterkte. Harald geeft Jeroen zijn nieuwe gsmnummer en vertrekt dan zonder nog iets te zeggen. Jeroen steekt het briefje in zijn portemonnee, doet de voordeur dicht en gaat dan terug naar de groep. Aangekomen in de woonkamer is iedereen stil. Patricia had hen natuurlijk al verteld dat het Harald was, maar niet wat er aan de hand was. "Mijn vader heeft huidkanker", zegt Jeroen zonder enige emotie. "Oh jongske toch", zegt Trudie en ze geeft hem een knuffel. Jeroen knuffelt Trudie stevig terug en gaat dan even naar het toilet. Appie loopt achter hem aan: "Gaat het, Jeroen?". Jeroen weet niet wat hij moet zeggen en haalt zijn schouders op. "Kijk mijn steun, en dat van het hele huis heb je, als je met iets zit of je wilt praten, even een belletje doen, ik woon naast je", zegt Appie hem verder met een knipoog. Jeroen glimlacht en gaat dan naar het toilet.
Een halfuur later zit iedereen, ook Jeroen, aan tafel. Ze smullen van de bananenpannenkoeken en drinken van hun alcoholvrije cocktail. Victor en Trudie hebben met hen een afspraak gemaakt dat ze pas om 12u middernacht champagne krijgen. Toch is het nogal stil aan tafel, want niemand weet zo goed wat ze moeten zeggen. "Jongens, mijn vader heeft misschien huidkanker, en dat is nogal ernstig. Maar ik wil niet dat de sfeer van de avond daardoor veranderd. Als we nou eens gewoon doen als normaal dan kan ik mijn gedachten wat verzetten, en wordt de avond ook een stuk gezelliger". Jeroen kijkt naar zijn vrienden en zijn vrienden knikken. "Proost!", zegt Jeroen en hij steekt zijn glas in de lucht. "Proost!", roept iedereen in koor.
De avond verloopt vlot. Iedereen smult nog wat van zijn Tiramisu, en Jeroen kan zijn gedachten wat verzetten met Mick, Fabian en Appie. Noa en Robbie zitten wat klef te doen, terwijl Jimmy een diepgaand gesprek heeft met Nienke, Matthijs en Mara. Nienke vertelt Jimmy en Mara hoe goed dat Matthijs haar heeft geholpen in de tijd dat Fabian even weg was. Iedereen weet dit verhaal natuurlijk, dus dat maakt niks uit. Matthijs en Nienke kunnen het weer goed met elkaar vinden, en ze hebben besloten wat meer naar de boerderij te gaan. Ook Yasmine en Sofie genieten van de avond, ze liggen wat in de zetel in tijdschriften te bladeren. Jill heeft met Patricia, Joyce, en Amber een goed gesprek over haar relatie met Appie. Danny en Joris zitten nog wat te kletsen samen met Victor en Trudie over onder andere die man die hun huis had binnengedrongen. Ze vinden het nog altijd zeer spannend hoe dat verhaal is afgelopen. "Het was precies alsof we in een film zaten", vertelt Joris. "Ja, ik was serieus bezig en jij kon niet stoppen met lachen", grapt Danny eraan toe.
Het is 5 voor 12. Iedereen staat buiten in de binnentuin, en de jongens zijn bezig met het klaarmaken om zo dadelijk het vuurwerk aan te steken. De meiden staan dicht bijeen.
5 – 4 – 3 – 2 – 1 ! GELUKKIG NIEUWJAAR!
Iedereen klapt in zijn handen en de jongens steken terwijl vuurwerk af. Er zitten een paar leuke figuren bij: "GELUKKIG NIEUWJAAR" en "OP EEN GOED EN NOG BETER JAAR". Daarna steken de jongens nog wat vuurwerk af en verschijnt er dit:
JE LEEST
HET VIJFDE SEIZOEN: WHAT'S NEXT ?
AdventureEen nieuw verhaal! Dit keer schrijf ik het niet alleen maar samen met m'n vriendinnetje Fran We zullen om de beurt een hoofdstuk gaan schrijven zonder dat we van elkaar weten wat we schrijven. Zo blijft het spannend en ook voor ons een verrassing! A...