Hoofdstuk 92: Sibuna

38 1 0
                                    

Geschreven door: Fran

DIT HOOFDSTUKJE GAAT NU VOORAL OVER DE CLUB VAN DE OUDE WILG & DE RAADSELS.

Diezelfde avond begint Nienke met het klaarzetten van de kaarsen om daarna samen te kunnen komen met de club. Ze voelt zich niet helemaal goed door wat er zich die middag heeft afgespeeld met Amber. Daarom heeft ze eerst Patricia en Amber gevraagd voor ze met de club zouden samenkomen. Als Amber en Patricia in de kring zitten gaat ook Nienke erbij zitten: "Kijk meiden, wat er zich deze middag heeft afgespeeld was niet mijn bedoeling. Tuurlijk is de club minder belangrijk dan dat gedoe met Patricia, als het moet laat ik deze raadsels liggen en gaan we gewoon door met ons leven. Het was alsof iemand mijn gedachten overnam en deze boodschap uitsprak voor me. Ik begrijp dat jullie boos op me zijn, maar het was echt mijn bedoeling niet om dit uit te spreken, ik wist zelf niet waar mijn arrogant gedrag vandaan kwam", zegt Nienke met een serieuze blik tegen de twee meiden. De twee meiden kijken elkaar aan en Amber beseft maar al te goed dat Nienke dit meent. Nienke heeft nog nooit zo oprecht haar excuses aangeboden en met de zin "als het moet laat ik deze raadsels liggen en gaan we gewoon door met ons leven" vergeeft ze Nienke. Ook Patricia ziet in dat Nienke het niet zo bedoelde, al was ze wel grof die middag. Als ze nog wat verder kletsen over datgene komen ook Fabian, Appie en Jeroen binnen. "Sibuna", zeggen ze met z'n allen in koor.

"Jongens, Sarah is onduidelijk. Ik weet niet wat ze van ons verwacht", begint Nienke met een zucht. "Ik wil bij deze ook meldden dat ik zal stoppen met de club op nummer 1 te zetten, en dat vriendschap belangrijker is. Ik heb dit in het verleden ook niet zo goed aangepakt, dus ik hoop dat jullie me hiervoor willen vergeven", legt ze verder uit. Amber en Patricia lachen naar Nienke en ook de jongens vinden het goed van haar. Samen zoeken ze het raadsel nog verder uit.

Intussen zitten Trudie en Victor wat in de zetel van een kopje koffie te genieten. Tot opeens Danny binnen komt gestormd. "Mijn moeder, mijn moeder!", schreeuwt hij door de woonkamer heen. Victor kijkt op: "Wat is er van je moeder?". "Nou, ze komt morgen langs, om te kijken of ik en Sofie ons best doen op school, maar ik presteer laatst slecht en nu weet ik niet wat ik moet doen", zegt hij nog steeds paniekerig. Trudie grijpt in: "Als ze pas in de middag langs komt, dan zorgen wij samen ervoor dat al je mappen tegen dan in orde zijn en dat je ook een propere kamer hebt, want sinds je wat alleen in de torenkamer slaapt is het daar echt een stort geworden", legt Trudie uit. "Ook zorgen we samen voor een mooie samenvatting voor je toetsen van binnenkort". Danny loopt weg en komt terug met een dikke map. "Dit zijn al mijn samenvattingen van dit jaar, maar sinds het uit is met Joris heb ik daar niet meer naar omgekeken en zijn mijn punten ook slechter geworden", legt Danny uit. Trudie en Victor begrijpen het maar misschien zal Marijke dit niet begrijpen dus zijn ze alvast begonnen met het opruimen van zijn kamer, zodat ie zich morgen op school kan concentreren.

Fabian is verder gaan zoeken met het raadsel samen met de jongens terwijl de drie meiden wat dom doen met elkaar. "Dus het komt er eigenlijk op neer dat we de Egyptische piramidesteen naar de tombe moeten brengen, voor de vloek uitbreekt, en er zijn kapers op de kust. Dat is alles wat Sara ons gemeld heeft". "Zou het geen goed idee zijn om eens naar de kelder te gaan?", vraagt Appie zich af. "Misschien dat we wat vinden?".

Als ze de trap stil aflopen, zien ze zowel Victor als Trudie als Danny in de torenkamer. "Wat zijn die nu weer aan het doen?", grapt Appie. "Volgens mij ruimen ze zijn kamer op, Sofie had iets laten vallen dat Marijke morgenmiddag op bezoek kwam", zegt Nienke. Samen sluipen ze de trap af en kunnen ze juist nog de kelder inglippen voor Trudie en Victor ook maar iets doorhebben.

Als ze in de kelder aangekomen zijn, zien ze dat alles zeer veel veranderd is: er is geschilderd, er staan meubels, er staat een dubbel-bed met alles erop en eraan, ook een kleine frigo en een wastafel met een toilet. Daar vanachter staat in de hoek wel nog Victor zijn experimenten met allemaal buisjes. De club kijkt om zich heen en komt op een muur terecht die ze volgens hen uit elkaar kunnen schuiven. "Hier zat de geheime gang toch?", fluistert Fabian. De rest knikt. Als ze de muur hebben kunnen verschuiven, glippen ze allemaal één voor één de gang in, en zijn ze verwonderd dat alles nog hetzelfde is gebleven. "Als alles hier nog hetzelfde is en er niks veranderd is, dan wil dit zeggen dat wij nog...", wil Nienke afmaken maar Jeroen komt in het spel "dat wij nog kilometers moeten wandelen...". De club heeft er helemaal geen zin in, maar begint toch aan de wandeltocht, en zijn ze verbaasd als ze om het hoekje enkel maar een muur aantreffen. "Of niet", fluistert Jeroen nog na. De club kijkt verward naar de muur en ineens valt er wat op de grond. Fabian raapt het op en er staat wat tekst op.

Vanaf hier begint de zoektocht naar de Egyptische piramidesteen,

Zorg dat je deze op tijd naar de tombe kunt brengen, voor de vloek uitbreekt.

Sarah

Als Fabian de tekst heeft gelezen, kijkt de club elkaar aan en verschijnt er licht op de wand. Als het licht weg is, staan er vijf raadsels op, die een weg leiden naar een tombe, met de steen. "Dit wil zeggen dat we vijf raadsels moeten oplossen, voor we de piramidesteen, de Egyptische piramidesteen, naar de tombe kunnen brengen", zegt Fabian met een glimlach. "We hebben het gevonden!", roept Appie, maar iedereen is wat aangedaan van zijn geschreeuw. "Wie weet staat Victor nu achter ons", zegt Patricia boos. Appie kijkt haar schuldig aan en Patricia geeft hem nog een zachte klap op zijn hoofd.

"Appie, help me eens", staat Fabian het eerste raadsel te ontrafelen. Appie is namelijk ook erg goed in ontrafelen. "Volgens mij moeten we deze dingen mengen met elkaar", begint Fabian. "Ik zie hier, een gele bloem, en dan, wacht, daar zie ik zuiver water", gaat Appie verder. "Is dit aarde?", vraagt Jeroen zich af. Fabian knikt en geeft Jeroen een high-five. "Wat betekent een vlammetje, is dit vuur?", zegt Nienke luidop. "Dat is volgens mij vuur", zegt Appie. "Huh?", Fabian snapt er niets van. "Je zou toch denken dat...". "Wat?", kijkt iedereen hem aan. "Dat we de vier elementen samen moeten voegen: kijk, zuiver water, aarde, vuur, en dan zou je denken lucht, maar ik zie geen lucht in dat tekentje", denkt Fabian na. De club begrijpt er niets van, maar ineens krijgt Amber een ingeving. "Kijk, stel nu als we die gele bloem zullen zoeken, dan zouden we die in een pot met ... met AARDE ... moeten leggen, en eventueel wat ZUIVER WATER aan toevoegen, en bloemen kunnen ademen, dus misschien is dit lucht?". "En wat dan met vuur? Zal je die bloem in de fik moeten steken?", grapt Jeroen Amber na. "Juist! Dat wordt toch vaak gezegd? Als je bloemen laat verbranden, komt er zo'n luchtje vrij, wie weet is het gewoon dit, jongens!", zegt Amber slim. "Je hebt gelijk, ik heb daar ook eens van gehoord. Onder de bloem staat er een naam...", begint Fabian. "Platycodon?", ontrafelt Fabian na een tijdje. "Maar dat betekent ballonklokje", zegt Nienke wijs. "En wat zit er in een ballon? Lucht", vertelt Amber. "Waar zijn je blonde haren, Amber?", grapt Jeroen. Patricia geeft hem een speelse klap en knuffelt Amber. "Dus dat is het", begint Appie. "We zoeken de Platycodon-bloem, we steken de bloem in een pot met aarde, geven het zuiver water, steken het in brand, en we hebben daarna het vierde element gevonden, dus dan is de eerste opdracht binnen", verklaart Appie. Iedereen springt een gat in de lucht. "Morgen gaan we met z'n allen de vier elementen zoeken!", zegt Nienke blij. Appie knuffelt Amber, die blij in de lucht springt, Jeroen en Patricia geven elkaar een dikke kus, en ook Fabian omhelst Nienke. "We kunnen het wel aan, samen", fluistert hij in haar oor. "Het komt goed", zegt Nienke hem blij en opgewekt. Op dat moment horen ze de kelderdeur opengaan. "Dat is Victor! En misschien Trudie ook", schrikt Patricia. Nienke maakt vlug een foto met haar ouderwetse camera van de muurwand, en rent naar buiten met de rest achter haar aan. Vlug verschuiven ze de muur en gaan ze via het poortje naar de tuin, wat ze vroeger ook vaak gedaan hebben om te ontsnappen aan Victor. "Het is gelukt!", fluistert Amber nog vrolijk en danst wat rondjes in de tuin, samen met Patricia en Nienke, maar worden door de jongens aangeraden om naar binnen te gaan voor Trudie of Victor tevoorschijn komt. Ze zijn dan misschien niet meer zo streng als vroeger, maar je weet maar nooit. Ze laten het poortje staan zoals het ervoor nog stond, en maken dat ze via de keukendeur naar binnen kunnen glippen. In de keuken nemen ze afscheid van elkaar, en gaat Patricia samen met Jeroen naar Jeroen zijn kamer, gaat Fabian naar zijn eigen kamer samen met Appie, gelukkig slaapt Joris vast dus die merkt niet dat ze nog zo laat binnenkomen, en slaapt Amber voor deze keer bij Nienke. Nienke spreekt Amber erop aan dat ze Mick niet achteruit mag steken voor het gedoe met de club, maar Amber vertelde haar dat ze met Mick gesproken had en dat Mick wat voor school ging werken, dus dat er niks is om zorgen over te maken.

Iedereen valt in een diepe slaap, op weg naar morgen, dat ze op zoek zullen gaan naar de elementen en hopelijk de eerste opdracht kunnen voltooien. 

HET VIJFDE SEIZOEN: WHAT'S NEXT ?Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu