Geschreven door: Fran
Amber zit ongeduldig af te wachten in het kantoortje. Als Van Swieten zich voor haar neerzet en haar uitslag erbij neemt, krijgt Amber nog meer zenuwen. "Amber, proficiat, je bent geslaagd met volle overtuiging. De onvoldoendes heb je het laatste jaar flink kunnen inhalen, waardoor je nu een mooi cijfer eraan overhoudt!", zegt Arie met een glimlach. Amber begint te blozen en geeft een klein gilletje van opluchting.
Als Appie het kantoortje binnenkomt, kijkt Van Swieten hem na met een serieuze blik, als dit maar goed afloopt. Appie gaat gaan zitten het stoeltje voor Van Swieten, en van zodra hij neerzit kijkt de conrector hem nog serieuzer aan. Zijn serieuze blik verandert snel in een grote glimlach als hij vertelt dat Appie met een zeer goed cijfer geslaagd is. "Je hebt goed je best gedaan het einde van dit jaar, beter dan ik had verwacht, dus voor jou ook een welverdiende proficiat!". Appie weet niet wat hij hoort en als hij het kantoortje uitkomt ziet hij Amber staan, waarna hij haar een grote knuffel geeft. "Het is ons gelukt!", roept hij. Amber kijkt hem lachend aan en beseft dat haar maatje ook goed geslaagd is. Ze lachen nog wat verder en wachten af op de anderen.
Danny is, ondanks zijn slechte voorbereiding, toch geslaagd. Van Swieten heeft hem wel aangeraden om zich in de toekomst beter voor te bereiden voor zijn examens, want hij ontving vaak slodder-samenvattingen of beter gezegd, samenvattingen met ezelsoren. Danny is er dan ook maar net door, maar goed genoeg om te zijn afgestudeerd.
Fabian is met hoge verwachtingen geslaagd, hij haalde maar liefst 89% op zijn totaal. Van Swieten had er geen woorden meer aan vuil te maken, Fabian kreeg dan ook een gouden medaille voor beste leerling van het examenjaar.
Jeroen is ook goed geslaagd, met een 65% op het jaartotaal, dus zeker genoeg om af te studeren. Hij heeft ook een compliment erbij gekregen voor zijn Engels, want dit was veel beter dan zijn vorige resultaten. Jeroen straalt en meldde nog dat dit voor een groot deel aan Patricia te danken was.
Jill mag door naar het examenjaar. Van Swieten heeft haar aangeraden om toch zeker haar best te blijven doen, zoals ze nu doet, omdat het examenjaar veel met zich meedraagt. "Vraag anders raad aan de andere bewoners", had Van Swieten haar nog meegegeven.
Joyce is ook met hoge verwachtingen, net als Fabian, geslaagd. Zij haalde 85% voor haar totaal dat dus wil zeggen dat ze tweede beste leerling is van het examenjaar en een zilveren medaille krijgt. Joyce vroeg aan Arie of ze met hem een foto mocht, met Fabian en de medailles erbij, om dit op te slaan in Robbie zijn jaarboek.
Mara en Matthijs mochten samen naar het kantoortje komen, want Van Swieten had voor hen namelijk nog een verrassing. Ze kregen eerst hun resultaten door; Mara studeert af met wel 83% op haar totaal, wat wil zeggen dat ze derde beste leerling is van het examenjaar en ze dus een bronzen medaille krijgt. Matthijs daarentegen die heeft 78% op zijn totaal, wat Van Swieten niet verwacht had, dus hij krijgt ook hoge onderscheiding. "Nu jullie beiden hier op kantoor zijn, heb ik goed nieuws voor jullie. Jullie zijn namelijk geselecteerd voor een sportopleiding volgend jaar in Rome!", zegt Arie enthousiast en hij overhandigt de laptop waarop de mail vanuit Rome staat. Matthijs en Mara kijken nieuwsgierig naar de computer en vervolgens naar elkaar waarop ze luid beginnen te gillen. Ze hadden zo'n uitstekende kans niet verwacht!
Terwijl Mara en Matthijs het goede nieuws brengen aan de rest, komt Mick het kantoortje binnengelopen. "Ik moet jou feliciteren. Zowel mezelf als Ellie waren nogal ongerust over je punten gedurende de loopbaan die je hebt verstreken bij ons op school. Maar gelukkig is alles goed gekomen, en mag ik je feliciteren met je resultaten, een dikke 63% op je jaartotaal is zeker niet mis, Mick!". Arie overhandigt Mick zijn uitslag, waarop Mick meteen mag bellen met de vaste telefoon naar zijn vader, die waarschijnlijk ongelooflijk trots op hem zou zijn.
JE LEEST
HET VIJFDE SEIZOEN: WHAT'S NEXT ?
AdventureEen nieuw verhaal! Dit keer schrijf ik het niet alleen maar samen met m'n vriendinnetje Fran We zullen om de beurt een hoofdstuk gaan schrijven zonder dat we van elkaar weten wat we schrijven. Zo blijft het spannend en ook voor ons een verrassing! A...