-43-

1.1K 15 3
                                    

23 september, 13:03

Ik sta uit te leggen voor de tweede klas over het onderwerp studerende leesstrategie. We zijn begonnen met hoofdstuk 1.3. De klas luistert aandachtig mee, ze hebben echt geen hekel aan me. Daar ben ik wel blij mee. Tijdens de uitleg betrek ik de kinderen er ook bij. Zo blijven ze bij de les, anders is het gewoon drama. Kinderen die niet opletten, andere mensen afleiden en dadelijk onvoldoendes.

Na de uitleg geef ik ze de opdrachten die ze mogen maken tijdens de les. Ze beginnen gelijk. Tijdens de les kletsen de kinderen zachtjes met hun buur- en buurvrouw. Van mij mag dit ook gewoon. Kijk als je ze het verbied, doen ze het juist. Zo werkt het in je brein. Het is leuker als je iets niet mag, dus als je het goedkeurt is het eerder stil. Dat merk je heel erg hier bijvoorbeeld.

Heel de les werken ze hard. Ze krijgen hierom ook geen huiswerk. Het huiswerk wat gepland stond, hebben ze al gemaakt. Dus dat hebben ze mooi voor elkaar gekregen. Ik pak mijn tas in en loop naar het muzieklokaal. Hier leg ik mijn tas neer langs de tafel. Dan komen de leerlingen van de derde klas binnen stromen. Ze gaan zitten op een kruk en luisteren naar mijn stem.

Ik open de les met een kort praatje. We gaan vandaag in deze les een liedje zingen van One direction. Iedereen mag kiezen wat hij of zij zelf wil doen. Bedoel met het liedje, zingen, keyboard, drummen enz. Drie meiden komen naar mij toegelopen en vragen om tips voor zingen. Ik besluit met ze mee naar de gang te gaan en zet het liedje op. Dan zing ik in het begin zachtjes met ze mee met tekst.

Ze zingen voluit en hebben plezier. Het is niet uitstekend mooi, maar ze hebben plezier en dat is belangrijk. Deze les is ontspanning en ze leren kleine dingen over muziek. De toonhoogtes, melodie, coupletten enz. Echt niet moeilijk als je dat snapt.

Als de meiden het een beetje onder de knie hebben, loop ik het klaslokaal weer in en help ik de andere kinderen. Na dertig minuten is het tijd om het één keer te oefenen. De drie meiden gaan achter de microfoons staan. Ik zet ze aan en geef dan de teken van dat ze mogen beginnen. Begin gewoon met tellen, dan begrijpen ze het wel.

Zo beginnen de instrumenten. Na het derde stuk, beginnen de meiden met zingen. Ze zingen zo vals als wat, maar weetje ze proberen het. Dat is het belangrijkste. Zo help ik de meiden nog even en dan spelen we het liedje nog drie keertjes. Dan is de tijd ook weer afgelopen, sommige wensen me nog een fijn weekend. Ik wens ze dat terug en ruim het lokaal dan een beetje op.

Vandaag gaat echt alles op rolletjes, echt heel fijn. Het is vrijdag dus bijna weekend! Vanavond ga ik voor de tweede keer naar Matt in Delft. Ben benieuwd hoor, heb er zo enorm veel zin in! We zien elkaar amper, bellen is onze methode en weetje het lukt ook gewoon hè. Plus de aantal keren elkaar zien is het elke keer wel waard.

Je merkt ook gewoon dat ik hem elke keer mis. Wat echt een goed teken van een relatie is. Je moet de ander missen als je er een tijd niet bent geweest, net alsof je vriend 3 weken weg is op vakantie. Ik mis hem dan al echt hoor! Nou goed met mijn tas loop ik dan naar het volgend de lokaal. Nederlands voor de vierde klas.

Gelijk word ik begroet door een aantal leerlingen. Hierna gaan zo ook weer netjes zitten. Ik ga op tafel zitten en open de les gezamenlijk. Dan begin ik met de uitleg. Het gaat over de verschillende de teksten die je in de onderbouw ook krijgt. Daar leer je maar heel weinig erover. Hier in de vierde moeten ze er wel echt hard voor leren.

~ tijd later

Ik zit onderweg in de auto naar Matthy. Snel heb ik thuis wat gegeten met Anouk. Ze had een hele maaltijd gekookt, kon ik dus echt niet zomaar afslaan. School is echt weer goed gegaan vandaag. Heb me net wel even snel omgekleed. Heb nu een rok met legging en een wit topje. Ziet er wel gewoon leuk uit, vind ik zelf. Voel me er zelfverzekerd in, dat is belangrijk vind ik.

Onderweg luister ik gewoon een beetje muziek. Je moet iets doen in die tijd. Bedoel één uur alleen in de auto is echt saai. Muziek maakt het al wel wat beter, maar nog. Je zit vast in je gedachten en je moet letten op de weg. Zachtjes zing ik gewoon mee, heerlijk is het toch wel.

Wanneer ik er ben, parkeer ik de auto op een parkeerplaatsje in de buurt. Met een tasje, loop ik richting het studentenhuis. Ik kijk een beetje rond en let op dat ik niet word aan gereden door een auto. Het is echt niet normaal druk op straat hier. Je moet er echt voor oppassen. Wanneer ik er ben, druk ik op de bel. Na een seconden of tien gaat de deur open.

Ik stap naar binnen en ga via de trap naar boven. Hij woont op de tweede verdieping dus vier trappen kan ik wel aan. Boven loop ik naar het nummer waar hij woont. Als ik op de deur klopt, gaat de deur vrij snel open. Ik stap naar binnen en krijg hierna een knuffel van Matt. Ik zeg dan:" Heb je gemist Matt." Hij zegt:" Ik jou ook."

Dan zet ik mijn tas neer en vraagt Matthy:" Lus je wat te drinken?" Ik zeg:" Is goedd! Wat heb je?" Hij noemt wat dingen op. Uiteindelijk gaan we beide voor een colaatje. Matthy hangt tegen het aanrecht aan, en ik sta tegenover hem tegen de kastjes. Hij vraagt dan:" Zin om straks uit te gaan hier?" Ik zeg:" Ja isgg! Als je bij me blijft als je snapt wat ik bedoel.." Matthy zegt:" Tuurlijk ik pas op je!" Dan komt hij naar me toegelopen en plant hij zijn lippen op mijn voorhoofd. Ik voel de kriebels opkomen ahh.

Samen lopen we dan naar de slaapkamer. Hier kijk ik in mijn tas wat ik ga aandoen met het uitgaan. In een rokje schuren je benen wel eens. Dat kent denk ik wel zo'n ieder meisje. Na wat kijken door de kleding die ik mee heb, waar je echt niet veel keuze in hebt maarr ga ik gewoon voor mijn lange spijkerbroek met het topje wat ik al aan heb.

Ik kleed me om voor de neus van meneer. Hij kleed zich ook om. Alleen een ander T-shirt. Als ik mijn broek aan heb, loop ik naar de badkamer en doe ik mijn haar met de kam. Ook werk ik een beetje mijn make-up bij. Matthy komt dan naast me staan en zegt:" Zo jij denkt andere jongens jaloers maken?" Ik lach en zeg:" Helemaal niet, ik heb al met een knap ventje."

Matthy lacht en gaat vanuit achter tegen me aanstaan. Ik leg mijn hoofd tegen zijn borst en zeg:" Gaan je vrienden vaak ook uit hier?" Hij zegt:" Ja, vandaag ook weer, maar ik had afgezegd omdat men meisje kwam." Ik smelt echt van zijn reactie. 'men meisje' Dit voelt echt heel speciaal. Ik bloos en zeg dan:" heb er wel zin in." Hij lacht schattig en zo lopen we dan naar de woonkamer.

Ik vraag dan:" Weet je al een club waar we naar toe kunnen?" Matthy zegt:" We kunnen naar die ene waar een aantal vrienden naar toe zijn, ma-." Ik laat hem niet uitpraten en zeg:" Ik vind het goed hè, behalve als je je schaamt voor me natuurlijk." Matthy zegt lachend:" Ja man ik schaam me voor je, omdat je er zo goed uit ziet." Ik moet lachen en zeg dan:" Nee maar wat jij wil." Hij zegt:" Nee maar oké."

Ik moet lachen en dan besluiten we om eigenlijk al te gaan. We lopen naar de trappen en gaan naar beneden. Van Matthy heb ik wel een jasje gekregen. Anders zou ik het koud hebben volgens Matt. Ach wat is hij ook weer zorgzaam. Uit het studentengebouw, lopen we richting de club die Matthy in gedachten had. Hij heeft zijn arm om me heen. Ik voel me echt wel veilig bij hem op dit moment.

We hebben gesprekken over zijn schooldag en de mijne. Het is zo apart om mentor te zijn van Matthys broertje, kijk Ezz voelt ook als mijn broertje. Vind het wel echt grappig en leuk haha. Na echt al tien minuten zijn we er. Matthy zegt dan:" We blijven bij elkaar oké?" Ik knik en loop dan met hem naar binnen.

Het is al behoorlijk druk. De muziek staat al flink aan. Matthy pakt mijn hand vast en neemt me mee naar de bar. Hij vraagt dan aan me:" Hier zitten?" Ik zeg:" Is goed!" We gaan zitten op de krukken. Ik kijk dan met Matt op de lijst van drankjes. Hij zegt dan:" Jij vast weer Malibu Cola." Ik lach knikkend. Matthy besteld dan het aan de bar, ook rekent hij gelijk af. 

" Hij Was Het Al Die Tijd "Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu