-54-

1.1K 12 0
                                    

14 november, 09:39

Ik zit les te geven aan mijn vierde klas. Iedereen moet vandaag presenteren over een grammatica onderdeel. Eigenlijk lesgeven in duo's die ze zelf mochten maken. Wat dit oplevert is voor mij lachende momenten. Kijk jongens die met hun beste vriend samen gaan, gaat bijna nooit goed. Wat voor hun betekent een gênant moment en een kans op een slecht punt. Zo is het nou eenmaal.

Kijk daar ben ik ook niet blij, maar het is hun verantwoordelijkheid. Die moet je wel hebben rond je 15e/16e. Wat dat zijn ze op dit moment. Zo begint dan het eerste duo. Hun hebben over de verschillende samenvattingen die je kan maken. Het zijn twee meiden die er staan die het goed met elkaar kunnen vinden, maar ook beide een hele aparte werkwijze hebben.

Tijdens de presentatie van hun gaat het echt wel goed. Tuurlijk heb je wat gestotter, maar ey dat is helemaal niet erg. Hun komen ervan af met een 8.3 het was echt keurig. Zo gaat dan het volgende groepje. De punten gaat uiteindelijk staan in som, want dat is de regel. Ze gaan het dan pas te weten komen.

Ik zit achterin en de leerlingen naast me proberen om op de papieren te kijken. Tegen één van die jongens zeg ik dan:" Hier staat alleen op waar voor je hoeveel punten kan halen, daar heb je echt bijna niks aan." Hij moet lachen en focust dan weer. Zo gaat de les voor mij zo voorbij, best wel relaxt als ik eerlijk ben.

Voor de leerlingen uiteraard niet, maar het hoort erbij. Je leert er wel echt heel veel van. Nu sta ik zo altijd voor de klas. Dat is wel echt iets wat bij mij heeft geholpen op de middelbare. Veel kinderen uit mijn klas hadden er een hekel aan, ik vond het dus echt wel leuk. Matthy is een voorbeeld die er echt een hekel aan had. Sowieso praten voor de klas en in het midden punt staan, vond hij verschrikkelijk. Dit gaat gelukkig wel al weer stukken beter, het was anders niet zo'n handige keuze met Youtuber worden.

~ tijdje later

Nu heb ik muziek met mijn tweede klasje. Ze zitten op de krukken voor de keyboards. Ik open de les en daarna gaat iedereen vrij snel aan het werk. Vier meiden gaan oefenen op de gang met zingen, andere kinderen oefenen in het lokaal met een instrument. Een meisje komt dan naar me toegelopen en vraagt:" Wil je me helpen?" Ik zeg met mijn vrolijke stem:" Tuurlijk waarmee!" Ze zegt:" Ik snap er geen bal van.."

Ik moet lachen en loop met haar mee naar de keyboards. Ik ga naast haar zitten en leg het riedeltje opnieuw uit. Ze kijkt ook veel blijer als ze het snapt. We oefenen het een aantal keer samen, hierna bedankt ze me. Ik krijg hier dan ook weer een blije kop van. Dan loop ik weer naar mijn bureau en werk aan de liedjes voor de volgende keren.

Deze klas moet ook gaan optreden met Kerst. Hier gaan we volgende week aan beginnen. Echt van die leuke kerstliedjes als je me begrijpt. De leerlingen van deze klas zijn er wel heel positief over, vooral omdat het kerstliedjes zijn. Tuurlijk optreden voor de ouders zijn ze wat minder blij mee, maar toch ze zijn positief.

Dit klasje is ook wel echt heel creatief op het opzicht. Ze doen ook echt hun best. Tijdens mijn les mogen ze ook gewoon kletsen en het gezellig hebben. Ze hebben zelfs de keuzen om zelf te bepalen waar ze willen zitten. Vind dat ze geen rekening moeten houden hier met de plattegrond. Tijdens mijn Nederlands lessen wel, maar dit is heel anders.

Tot nu toe zijn alle leerlingen wel positief over me, daar ben ik zo enorm blij mee. Ook als er een probleempje is ofzo, stappen ze naar mij toe. Zelfs kinderen die niet mijn mentor leerlingen zijn. Dit voelt wel echt speciaal, dat is bijna niet te beschrijven vind ik. Dat ze je daarmee vertrouwen is zo'n speciaal gevoel.

~ tijdje later

Ik zit aan tafel te werken aan de volgende lessen. Het is net vier uur geweest, dus nog een half uurtje en daarna ga ik naar huis. Ben een PowerPoint aan het maken voor de derde klas. Hier zet ik de uitleg in waar ze aantekeningen van moeten gaan maken in die les. Als het half vijf is, pak ik mijn spullen in. Ik klets een beetje met Julia terwijl ik aan het opruimen ben. Wanneer ik klaar ben, pak ik mijn jas van de kapstok en doe ik hem aan.

" Hij Was Het Al Die Tijd "Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu